Husqvarna Motorcycles har presenterat 2023 års TE och FE enduromodeller, en serie av sju 2-takts och 4-taktsmaskiner.
Modellsortimentet består av 2-taktarna TE 150, TE 250 och TE 300, och fyrtaktsmodellerna FE 250, FE 350, FE 450 och FE 501.
En distinkt kaross visar stolt upp Husqvarna Motorcycles svenskinspirerade offroad-motorcykeldesign. Mörkblå grafik med gula detaljer använder de välbekanta färgerna i helt nya kombinationer för 2023.
Ergonomin uppges vara speciellt anpassad för att erbjuda både komfort och kontroll, med tajta kontaktpunkter som gör det enkelt att växla mellan körpositioner. Unikt för Husqvarna Motorcycles, en kolfiberkomposit-bakram som väger drygt 1 kg och har konstruerats för att erbjuda specifik styvhet med hjälp av beräkningsdynamik, samtidigt som den också lär bidra till smidig hantering och god förarkomfort.
Den kompatibla WP-fjädringen är utvecklad för att erbjuda utmärkt dämpningsförmåga och komfort, och jämna ut ojämnheterna, vilket ska ge alla TE- och FE-modeller optimal hantering och kontroll. XPLOR 48 mm-framgaffeln har en delad dämpningsfunktion och lättåtkomliga fjäderförspännings-justeringar. Stötdämparen har ett progressivt länkage, och 300 mm fjädringsväg.
Andra höjdpunkter hos 2023 års Husqvarna enduromodeller:
-BRAKTEC hydrauliska broms- och kopplingssystem används över hela enduroserien.
-Två omkopplingsbara motormappar för elektronisk bränsleinsprutning (EFI) hos 4-taktsmodellerna, plus traction control. Två tändkurvor och automatisk bränslejustering återfinns hos 2-taktarna.
-Pankl Racing Systems 6-växlad växellåda med endurospecifika utväxlingar.
-Enduro-modellerna kommer med Michelin Enduro-däck, som är race-utvecklade av Husqvarna Factory Racing-teamet.