Kopplingskorgsviken är framtagen av Tommy Andersson på AT suspension.
Dem flesta av oss vet vad Tommy kan göra med fjädring, nu har han även gett sig på att förfina gången på KTM/Husqvarna och GASGAS 350-motorer.
Jag förstår varför han har gjort den här vikten, som man monterar på den befintliga kopplingskorgen. Den som någon gång kört en 350 av ovan nämnda märken vet att dem lätt slår stopp på lägre varvtal.
När jag frågar Tommy varför han gjorde den så fick jag till svar att han aldrig gillat karaktären hos 350:in, då den lätt slår stopp om man inte är beredd att parera med kopplingen, vilket jag håller med om, och tillägger att det är väldigt mycket av-och-på-känsla vid gaspådrag.
Vad blir då effekten av att ha en kopplingskorgsvikt?
Det blir en mindre aggressiv motorbroms, jämnare motorgång på lägre varv och motorn känns starkare för man upplever ett bättre vrid som genererar en jämnare karaktär som i sin tur gör att man vågar möta tidigare med gaspådrag.
Kopplingskorgsvikten påverkar inte motorns karaktär på höga varv där den är fortsatt lika rapp som tidigare.
Bästa sättet jag kan förklara det hela på är att den får en förgasarlik känsla istället för den klassiska av-och-på-känslan som ofta hör insprutningen till.
Jag monterade min vikt på cirka tio minuter utan att stressa dit den. Man behöver inte tömma ur oljan ur motorn utan bara lägga den på sidan med ett litet stöd under handtaget sen bara ta bort kåpan för kopplingen, släppa på skruvarna till lamellpaketet och montera dit den med samma skruvar. Jag tog först bort fjädern till bromspedalen och sen buntade jag fast pedalen ner mot ramen för att få mer plats.
Kopplingskorgsvikten väger 365 gram och priset ligger på 990 kronor, och det finns även en på 405 gram men som även kräver byte till en annan kopplingskåpa.
Korgvikter med tillbehör går att beställa av Tommy. Kontaktuppgifter finns på http://atsuspension.com/