Sveriges seniorlag hade ingen bra dag men var ändå en placering bättre än tidigare. Och juniorerna avancerar till sexa i sammandraget. Six Days börjar dag tre, det är en gammal sanning och den får gälla i år också.
Förarna bjöds, som brukligt på Six Days, en ny bana med nya specialprov under onsdagen. Två av dem precis lika dammiga som tidigare. Dessutom bitvis riktigt kuperade, med svåra svängar och branta både ned– och uppfarter. Det tredje däremot gick mycket på sten och här var svenskarna, jämfört med hur det sett ut tidigare i veckan, bättre med tidsmässigt.
Varvets första specialprov dammade förresten så mycket att tävlingsledningen valde att stryka sträckan till det andra varvet. Ett sent beslut som skapade viss förvirring, men som ändå var välkomnat från de svenska förarna.
Flera hade nämligen varit omkull just där under det första varvet. Men det var inte bara svenskarna som hade problem. Ett gäng förare tvingades bryta och flera förare fick problem med sina motorcyklar i dammet.
Sveriges Juniorlag vann också en placering när Finland tappade en man. Svenskarna blev sexa för dagen och är nu uppe på just en sjätteplats i sammandraget. I täten drog Italien ifrån USA ytterligare, medan hemmanationen Chile närmade sig Frankrike i fighten om bronset.
Det svenska seniorlaget gjorde också sin bästa dag för veckan när man blev åtta och faktiskt höll den annars starka hemmanationen bakom sig. Trots det är man kvar på en niondeplats i sammandraget. Albin Elowson var ännu en gång snabbast av de blågula förarna individuellt, men tappade jämfört med gårdagen och fick nöja sig med en 30:e plats.
I täten fortsätter Australien och USA att dominera. Och det är framförallt australiensarna som vet hur man kör snabbt på hård bana i damm. Nästan tre minuter före övriga nationer idag, med USA som tvåa och Frankrike trea. Totaltrean Italien var påväg att ta in på USA, men hade en förare som drabbades av maskinstrul på sista sträckan.
De svenska damerna hade det tufft. Man tappar ytterligare mark fram och fick också ge sig för Portugal idag. Ändå kunde man behålla femteplatsen totalt. Amanda Elvin var på nytt tia, där hon också hittas om räknar samman de tre dagar som körts. En väl godkänd insats såhär långt för svenskan. I toppen ser Australien omöjliga ut också här och leder sammandraget med över sex minuter.
Albin Elowson, World Trophy
– Alldeles för mycket vurpor. Och man vinner ingen tid på att ligga på marken. Det har varit tufft för alla. Kaos organisationsmässigt, med tider och så. En tuff dag, helt enkelt. Men det gäller att inte deppa ihop.
Oliver Nelson, World Trophy
– Jag körde omkull hårt på första sträckan. Slog runt och fick en rejäl luftfärd. Sådär så man inte vet var man är någonstans. Det är rent livsfarligt när det blir så dammigt och det var bra att de strök den sträckan andra varvet.
Stefan Holm, förarcoach
– Det har gått upp och ner. Mycket krascher på de dammiga proven, medan det steniga gick bättre. Det var lite mer som hemma. Men man är fortfarande 30 sekunder efter på 6,5 minuters körning. Det är lite mycket.
|
|||||
|
De kör för det svenska endurolandslaget under Lag–VM (International Six Days Enduro) i Chile:
Seniorlandslaget: Robert Friberg, från Frändefors kör för Tibro MK, Albin Elowson, från Skövde kör för FMCK Skövde, Rikard Hansson, från Skövde kör för Tibro MK, Oliver Nelson, från Askersund kör för Tibro MK. Förbundskapten: Emil Lundqvist, från Skövde.
Juniorlandslaget: John Salomonsson, från Skövde kör för FMCK Skövde, Noa Largén, från Vaggeryd kör för Norrahammars MK, Oskar Ljungström, från Skara kör för Falköpings MK. Förbundskapten: Emil Lundqvist, från Skövde.
Damlandslaget: Martina Reimander, från Vikbolandet kör för Försvarsmaktens EK, Emilia Reimander, från Vikbolandet kör för Försvarsmaktens EK, Amanda Elvin, från Grums kör för Försvarsmaktens EK. Förbundskapten: Ronnie Bengtsson, från Hjo.