Om cirka en veckas tid körs en av världens största endurotävlingar, Gotland Grand National, eller GGN för den som hellre vill. 5 veckor senare, 1-2 decmber, körs årets upplaga av Novemberkåsan i de småländska skogarna kring Vimmerby. Nu är det hög tid att toppa formen. Här ger den sjufaldige världsmästaren Anders Eriksson sina tips och råd.


LÄS REPORTAGET FRÅN ENDUROLÄGER MED ANDERS ERIKSSON

Enduro är den största motorcykelsporten i Sverige sett till antalet tävlingslicensierade utövare. Ordet enduro är hämtat från spanskan och betyder uthållig. Just uthållighet är nyckeln till framgång inom enduro både vad gäller motorcykeln och föraren. Ju bättre förbered du kommer till en tävling desto bättre kommer du att prestera.


Anders Eriksson är sjufaldig världsmästare i enduro. Han har kört motorcykel sedan tre års ålder och bättre lärare i konsten om att köra motorcykel i skog och mark får du leta efter. Först och främst underlättar det om du kör en motorcykel som är lättkörd och som du är bekant med sedan en tid.

Ställ in reglagen så att de passar bra för dig. Kopplings- och bromsreglaget på styret bör han en neutral position. Placera inte reglagen med för mycket nedåtlut, då det kommer att straffa sig då du sitter eller står långt bak. Bromspedalen bör vara i nivå med fotpinnen. Testa så att det känns bra då du står eller sitter med stövlarna på. Att ställa in fjädringen korrekt kräver goda kunskaper. Givetvis är en väl fungerande fjädring enormt viktig för hur det kommer att gå för dig. 


Glöm inte att kolla lufttrycket i däcken innan tävlingen. Lämpligt lufttryck är 0,9 kilo bak och fram. Med extra tjocka slangar i däcken minskar risken för punktering (eller med så kallad Mousse).


Uppvärmningen är avgörande för hur tävlingen ska fortlöpa för din del. Efter en ordentlig uppvärmning kommer du att kunna prestera betydligt bättre. Dessutom minskar risken för kramp eller att du råkar ut för skador. 

Rätt körställning är mycket viktigt om du ska kunna köra fort och orka länge. Det är enormt viktigt att du arbetar aktivt med kroppen och inte motarbetar fysikens lagar. Ibland är det bäst att sitta ner men oftast är det lämpligast att stå upp och köra. Då du sitter ned får kroppen ta betydligt mer stryk vilket gör att du snabbare kommer att bli trött. Om du ändå envisas med att sitta ned så bör du sitta lätt framåtlutad mitt på sadeln med knäna tätt kring sadeln. Se till att hålla in tåspetsarna för att minska risken för att de stöter mot stenar och stubbar.

Då du står upp och kör ska du ha en så neutral körställning som möjligt. Benen ska liksom armarna vara lätt böjda. Du ska dock inte se ut som en kobent cowboy när du kör. Slut åt med knäna kring sadeln. Hjälmens hakspets bör vara rakt ovanför styrets infästning. Om du ställer dig för långt fram eller bak kommer det bli jobbigare än vad det redan är framförallt för armarna. Välj en lämplig växel som passar för den rådande situationen och hastigheten. Dock bör du ha i åtanke att en högre växel alltid ger en stabilare gång och minskar risken för att bakdäcket halkar iväg på den snorhala kalkstenen. 

I enduro finns det sällan något givet idealspår. Däremot finns det små enkla knep som du kan använda dig av om du är osäker på vilket spår du ska välja. Kommer du fram till en jättestor vattensamling kan du alltid stanna upp ett par sekunder. Lita inte på att den före vet rätta ”vägen”. 

I hålig terräng är det viktigt att du inte är passiv utan jobbar aktivt. Håll jämn gas. Tvära förändringar hos gasreglaget är strängt förbjudet! Stå upp långt bak med mjuka armar och ben. Ju snabbare du kör desto längre bak bör du stå. Blicken ska du precis som alltid ha långt, långt fram. Stirra inte på nästa hål, stora sten eller röven på den framför. Nedför bör du stå långt bak, ju brantare backe desto längre bak. 

Tänk på att Gotland Grand National är ett långlopp och att du ska orka i minst tre timmar. Ta det lugnt och hetsa inte iväg som en sprinterlöpare i starten. Hushåll med krafterna, välj ett tempo som ger ett härligt flyt och fungerar för just dig i långa loppet. Kör med huvudet, drick ofta och mycket samt undvik att köra omkull så ska du se att du snart kör i mål utan större problem. 

fb DSC7406

Anders Erikssons snabba tips inför GGN
 

Rätt klädsel: Viktigt att du inte fryser då det går åt massvis med energi att värma kroppen. Närmast kroppen rekommenderar jag att du bär Craft underställ (syntetmaterial) vilket transporterar bort svetten från kroppen som annars hade kylt ned den samma om du istället valt underställ av bomull. 

Sedan tar jag på mina skydd och crosskläder. Om mycket blåst (som ofta på Tofta) tar jag på mig en väst. 

Glasögon med roll off är att föredra. Ha gärna flera par förberedda så att du kan byta vid behov. Det är givetvis jätteviktigt att alltid skydda ögonen.

Ett bra sätt att förhindra blåsor i händerna är att strö talk ( Emx racing säljer ”Monkey butt powder”) i handskarna då svettas man inte lika mycket och klarar händerna längre.

Under tävlingen: försök att hitta ditt tempo så fort som möjligt. Du ska absolut inte försöka åka över din förmåga.

Glöm inte att tävlingen varar under åtminstone tre timmar. 

Om du vurpar så är det förlorad tid som du inte ska försöka köra in i nästa sväng utan försök finna rytmen igen utan att spendera mer energi än nödvändigt. 

Lycka till!
/Anders Eriksson
 

KLICKA HÄR FÖR ATT LÄSA MER OM ANDERS ERIKSSON!