KTM och ADAC presenterade racemaskinen för KTM RC390 Cup för den nya "ADAC Junior Cup powered by KTM", i samband med helgens MotoGP på tyska Sachsenring. För det kommande året kommer KTM RC390 att vara motorcykeln som gäller för märkes-cupen för unga och lovande roadracingförare.
Genom att införa den motorcykel som kommer att användas för 2014 års "ADAC Junior Cup powered by KTM", tar KTM ytterligare ett viktigt steg i att utvidga sin verksamhet på asfalt. Efter deras framgångsrika inträde i Moto3 – där KTM tog VM-titeln till Österrike under premiäråret - och kompletterandet av Duke-sortiment av nakna motorcyklar med 125, 200 och 390 –kubiks-modeller, kommer det nu också en kåpförsedd sportmotorcykel att finnas till försäljning.
KTM:s VD, Stefan Pierer kommenterar: "Vi utvecklade en renodlad GP-maskin för Moto3. Däremot bygger RC390 Cup på en serieproducerad modell. Båda dessa två projekt gavs högsta prioritet eftersom utvecklingen av mindre, högkvalitativa landsvägsmotorcyklar ingår i vår kärnverksamhet. Den nya KTM RC390, som kommer att finnas till försäljning under 2014, kommer att möta den stora efterfrågan på prisvärda sportmotorcyklar för de lägre kubik-klasserna. "
Motorn hos RC390 Cup-motorcykeln är en vätskekyld och encylindrig 375-kubikare med fyrventilsteknik, dubbla oljepumpar, elektronisk Dellorto bränsleinsprutning – som uppges erbjuda cirka 38 hästkrafter på topp. KTM påpekar även att motorn kommer att vara mycket bränslesnål även vid full gas.
Ramen är en fackverkskonstruktion av stålrör med fjädring från WP, och bromsar med fyrkolvsok fram.
2014 års KTM RC390 Fakta:
Motor: Vätskekyld, bränsleinsprutad, encylindrig, DOHC, 4 ventiler, 375 kubikcentimeter
Angiven toppeffekt: 38bhp
Ram: Fackverkskonstruktion av stålrör
Fjädring: 43mm WP USD-gaffel, WP-monoshock
Bromsar: Enkel 300mm skiva med 4-kolvsok (fram), enkel 230mm skiva, enkolvsok (bak)
Hjul och däck: 17-tums aluminiumhjul, 110/70 (fram) och 150/60 (bak)
Avgassystem: Akrapovic titanium
Bränsletank: 9.5 liter
Vikt: 130kg