Under tisdagen ägde premiären för nya Honda MSX125 rum med ett race mellan ett antal återförsäljare och inbjudna motorjournalister. Det prestigefyllda racet, som visserligen "bara var på skoj" ägde rum på Go-kartbanan vid Borås Motorstadion. Fastbikes.se var på plats och njöt av sol och enormt mycket skoj. Här kan du kolla in en film från händelsernas centrum.
Efter några varvs inkörning var det dags att ställa upp på startlinjen i racet som, efter tre åttavarvs heat, skulle utse årets svenska MSX-mästare. Med cirka sju hästkrafter på topp och en sadelhöjd på 765 millimeter, samt en hjulbas på 120 centimeter borgade det för tajt racing. Och det blev det. Men bara på skoj... Ja, ni vet säkert hur det brukar sluta, vassa armbågar, tokfokuserade ögon och sammanbitna miner in i det sista. Men i mitt fall kördes i stort sett hela racet med ett enda stort leende på mina läppar. Och svetten dröp kan jag lova. Men så körde jag bara på skoj också ☺
Honda MSX125 är en landsvägsregistrerad motorcykel i ett kompakt format, som passar förvånansvärt bra även för min 183 centimeters kropp, utan att det blir en allt för ansträngd körställning. Med en luftkyld fyrtaktsmotor, med sju hästkrafter på topp är det här inget effektmonster, men ändå en motorcykel som duger gott för kortare transportuppdrag. Och i sadeln på den här lär "shopping-rundor", som är något av det värsta jag vet, förvandlas till rena rama lekstugan.
Motorn härstammar från storsäljaren, samma som sitter i Wave 125. Över 930 000 exemplar av denna typ av motor har producerats sedan första introduktionen 2003.
Jag återkommer med en mer omfattande utvärdering av modellen senare, men jag kan lova att den fick sig en rejäl inkörning.
Film från tisdagens provkörning med race...
Så här roligt kan man också ha med den...