KTM erbjuder andra generationens exklusiva RC 8C, en specialbyggd, lätt racingprototyp skapt för bankörning. Med kraftfulla 135 hk är 889cm3 LC8c-motorn en av de lättaste och mest kompakta parallelltwinnarna i segmentet. Den exklusiva modellen erbjuds i 200 exemplar.
Från kåpor med snabbkoppling till lätta aluminiumfälgar som kan tas bort utan att demontera bromsarna. KTM RC 8C är konstruerad med hjälp av designdata som samlats in från KTM Factory Racing-ansträngningar under flera olika mästerskap.
Med en torrvikt på 142 kg och en lätt och ultrakompakt 135 hk, 889 cc LC8c, DOHC, 8-ventils parallelltwin inbäddad i en dedikerad 25CrMo4 stålrörsram, har KTM RC 8C ett effekt-till-vikt-förhållande på nästan 1:1.
Visuellt finns det inte mycket som skiljer 2023 års RC 8C från originalversionen. Den orange färgen har ersatts med en satinsvart finish, men karossen är fortsatt i kolfiber, GRP och Kevlar, som kopierar formerna hos KTM:s RC16 MotoGP-maskin. Detsamma gäller den handbyggda fackverksramen av krommollystål, som är tillverkad av Krämer Motorcycles, ett företag som grundats av före detta KTM-ingenjörer.
Uppgraderingar för 2023-versionen fokuserar på LC8c-motorn. Där den tidigare RC 8C erbjöd respektabla 128 hk från twinnen på 889cm3, höjer 2023-versionen upp den siffran till 135 hk. Förändringar inkluderar nya insugs- och avgasventiler samt vevstakar av titan, större 48 mm spjällhus, ett ökat kompressionsförhållande och modifierade förbränningskammare. Kolvarna har nu en tvåringskonstruktion och en ny oljekylare har adderats.
Andra uppdateringar inkluderar ett nytt Akrapovič-avgassystem i titan, som hjälper till att sänka torrvikten till 142 kg. WP Apex Pro-fjädringen har fått lite mjukare grundinställning jämfört med 2021 års RC 8C, en förändring som påstås förbättra förarens självförtroende och komfort.
Liksom 2021 års RC 8C erbjuder 2023-modellen en häpnadsväckande massa justeringar och finjusteringar av både motor och hantering. Förutom en fullt justerbar 43 mm WP Apex Pro 7543-framgaffel och 7746-stötdämpare, kan gaffelkronornas offset ändras för att ytterligare modifiera motorcykelns hantering; både styre och fotpinnar kan också justeras för att passa olika förare och körstilar. Elektroniken inkluderar en ny AiM MXS 1.2 Race-instrumetering med en integrerad datalogger, som ger tillgång till inställningar för traction control, bränslemappning och motorbromsning.
Bromsarna i sig utgörs av Brembo Stylema fyrkolvs radiellmonterade bromsok som styrs via en Brembo 19RCS Corsa Corta huvudbromscylinder; vilken kan justeras för att ändra aggressionen vad gäller bromsresponsen. Hjulen är smidda Dymags, 120/70-17 fram och 180/60-17 bak med Pirelli Diablo SC1 slicks monterade som standard; och det finns möjlighet att öka storleken bak till 200/55-17 om så önskas. Växling är inställd med ett omvänt mönster (1:an upp och resten nedåt) i racestil och försedd med en quickshifter.
KTM erbjuder 200 exemplar av 2023-specifika RC 8C. Processen för förbeställningar gasar igång med början torsdagen den 27 oktober klockan 15:00 via en dedikerad sida på KTM:s webbplats. Det tog fyra minuter, 32 sekunder för alla 100 original RC 8C att sälja slut 2021, så om du vill ha en av de nya gäller det att hänga på låset och vara snabb, riktigt snabb med bokningen.
Produktionen av de ultraexklusiva racemaskinerna startar hos Krämers verkstad i november 2022, där upp till 30 motorcyklar kommer att tillverkas för hand per månad.
KTM RC 8C är exklusivt tillgänglig via KTM online-förbeställningsportalen. PRIS: 414 900,00 SEK.
Förbeställning startar 27.10.2022 kl 15:00 CEST. Köpare kommer att behöva lägga en handpenning på 26 000,00 SEK.*