Tillsammans med legendariske Bill Dube satsar svenska Eva Håkansson från Killacycle Racing på att slå hastighetsrekordet för motorcyklar med förbränningsmotor, och det med deras senaste elmotorcykel KillaJoule. Samtidigt kommer beskedet om att de två anlitas av Mavizen.

 

Bill Dube och Eva Håkansson från Killacycle Racing har anlitats av Mavizen för att vara med och konstruera deras nästa generation av motorcyklar. De två är framstående personer inom racing för eldrivna fordon och har banat väg för många av de system och metoder som används inom motorsporten idag.

Bill Dube elektriska motorsportkarriär spänner över nästan 20 år. Eva Håkansson har satt stora avtryck inom sporten både som förare och ingenjör. Hon var bland annat den första föraren att erövra Pikes Peak på en elektrisk motorcykel hon själv byggt. Hon är även författare till "The Hybrid Car – The future is here". Eva har även varit med och skapat den den första eldrivna ”Streamliner” motorcykeln.

Grundare och VD för Mavizen, Azhar Hussain, kommenterar: "Vi är laddade över att Bill och Eva har anslutit sig till teamet. De kommer att hjälpa oss att bygga ett världsledande företag. Vi har redan fått känna på vad enormt mycket dessa dynamiska individer kan göra på kort tid och jag ser fram emot att arbeta med dem under många år framöver. "

Bill och Eva är håller just nu på att laddar för att delta i FIM / AMA BUB Speed Trials vid Bonneville Salt Flats med eldrivna Killajoule. Förhoppningen är att KillaJoule ska slå rekordet för en motorcykel med sidovagn. Om det lyckas kommer detta att vara första gången på över hundra år som en eldriven har tagit det övergripande hastighetsrekordet på mark i en fordonskategori. FIM / AMA BUB Speed Trials pågår mellan 26 augusti och 1 september. Aug/26 fram till Sept/01.

En annan intressant detalj är att KillaJoules drivlina som används vid Bonneville kommer att vara tillgängliga för TTXGP-team för 2012 års säsong.

Mer om Eva Håkansson