Pirelli presenterade sitt nya däck Pirelli Rosso II på franska Magny-Cours. Göran Segerlund bytte vinterskruden till läderdräkten och begav sig till franska värmen för att känna mer på de nya Hypersportdäcken.

Efter tre timmars bussfärd från Paris anländer vi till Magny-Cours för att testa det nya Pirelli Diablo Rosso II. Detta blir även årets första körning på isfritt underlag för min del. Efter incheckning på hotellet som ligger alldeles intill banan är det dags för en produktpresentation med tillhörande mingel.

fb_Pirelli_Diablo_Rosso_II_06

Produkten Diablo Rosso, nu med den extra betäckningen II, innehåller en rad nya teknikaliteter, såsom FGD, Bi-C, ECC, EPT, ICS och PSL. En himla massa coola förkortningar kan man tycka, men vad betyder de? FGD står för Functional Groove Design, Bi- C står för Bi- Compound, ECC står för Extreme Cohesion Compound, EPT står för Enhanced Patch Technology, ICS står för Integrated Contour Shaping och PSL för Personalised Sidewall Label.

fb_immagine_3D

Det nya däcksmönstret hos framdäcket är ett resultat av en mix från de gamla Rosso och Corsa-däcken vilket har resulterat i bättre stabilitet, mindre slitage och ökat grepp i väta.

fb_FB_GS_2

Bakdäcket med Pirellis 3-zons teknologi som nu har mer än 25 procent naken yta på mitten och skuldrorna resulterar i mindre slitage tack vare den speciella ECC-blandningen. EPT bidrar till större kontaktyta, och samtidigt bättre grepp.

fb_Diablo_Rosso_II_Set_copia

Hur greppet kan bli bättre på blött underlag när man inte har något mönster i mitten på däcket kan man undra. Svaret är att den nya mönsterbilden på framdäcket transporterar bort tillräckligt med vatten för att bakhjulet ska ha grepp, enligt Pirelli.

Med all den informationen var det dags att äntligen få känna hur det upplevdes i verkligheten.

Morgonen efter framkomst var det en kort genomgång vid banan. Därefter hade jag turen att få inleda med en sväng eller rättare sagt 12 mil genom små byar och på kurviga landsvägar i den franska landsbygden. Jag blev tilldelad en Yamaha FZ1, men det var svårt att tycka vare sig det ena eller det andra om däcket när man kör på mindre vägar med grus och lera som kastats ut från traktorer.

fb_FB_GS_3

Nu var det äntligen dags för bankörning, med lite darriga och oskrapade knän satte jag mig på en Yamaha R6 och rullade försiktigt runt de första varven för att försöka komma ihåg hur det var man gör när man inte har glidsulor under fötterna (från vinterns endurokörning). Det tog ett antal varv innan jag vågade pressa däcket till min nivå på körning.

fb_FB_GS_21

Jag tillhör inte de snabbaste skiktet av förare, men heller inte dom långsammaste. Bytte sedan hoj till BMW S1000RR som jag trivdes bättre på. Jag låg på så hårt jag bara kunde men det gick aldrig riktigt fort. Svaret fick jag när jag på sista passet upptäckte att hojarna jag hade åkt på var av fransk version som var strypt till 100 hästkrafter. Föga roligt.

fb_FB_GS_18

Att testa däck när det bara finns en modell är lite krångligt. Man har liksom inget att jämföra med. Men intrycket av däcket är bra, det är stabilt och följsamt. Visserligen satt det på en BMW som har antispinn och ABS som hjälper till att minska slitaget, men det såg ut att hålla väldigt bra trots intensiv bankörning. Så däcket passar perfekt för den som gillar att åka lite hårdare både på och utanför bana, under alla väderförhållande.•

 

Pirelli marknadsförs av Duells

 


Dimensioner - Priser

120/70ZR17 (58W)
1497,00
180/55ZR17 (73W)
1896,00
190/50ZR17 (73W)
1993,00
190/55ZR17 (75W)
2096,00
240/45ZR17 (82W)
2656,00