Till i år lanserade Dunlop sitt nya motorcykeldäck Sportmax SportSmart som går in under hypersport-segmentet. Däcket är utvecklat tillsammans med Dunlops olika racingteam runt om i världen och bygger mycket på den senaste tekniken som heter NTEC. Här kan du läsa Fastbikes.se:s utsände Mikael Samuelssons upplevelse då däcket provkördes på Mantorp Park.

Vädret var perfekt på morgonen när jag anlände till Mantorp Park, sol och drygt 10 grader. Dagarna innan hade ju väderutsikterna inte sett så goda ut, men det såg ut som vädergudarna var med oss denna dag.

fb_Dunlop-Sportsmart_1

En hel del personer var i full färd med att lasta av sina hojar och registrera sig i sekretariatet på parkeringen invid banområdet. Sedan tidig morgon jobbade fortfarande däckkillarna frenetiskt med att byta däck på dem som hade med sig sina egna cyklar och ge service av det som kunde behövas. Denna dag skulle Dunlops senaste däck inom hypersport/supersport segmentet provköras, nämligen Sportmax Sportsmart. Men även en dag av matnyttig information utlovades.

fb_DSC_0032

Vår svenske mästare i Pro Superbike, Suzukiföraren Filip Backlund fanns även på plats med gipsad hand för att ge support och tips inför samt under denna dag.

fb_DSC_0052

Klockan 09:00 var det dags för Dunlops personal att hälsa alla välkomna och hålla ett förarmöte i konferenssalen. Claes Hedström presenterade Dunlops representanter på plats och han drog även det späckade schemat lite övergripande. På slutet gick depåchef Tom Carlqvist igenom sedvanliga säkerhetsregler och flaggornas betydelse. Vi delades in i tre grupper beroende på banerfarenheter.

fb_DSC_0041

 

Efter lite frukt och dryck var det dags för första passet på banan. En av instruktörerna åkte ut först och två varv kördes lite lugnare för att få upp värmen i däcken. Instruktören visade också rätta vägen in i depån. Sen bar det av med fria varv i cirka 25 minuter.

fb_DSC_0142

Mikael Samuelsson var på plats och provkörde Dunlops nya SportSmart...

 

Jag gasade på och försökte memorera idealspåret varv efter varv. Nästan omedelbart infann sig en trygghetskänsla i däcket som greppade perfekt på den torra banan. Tom flaggade så småningom av och jag återvände till depån.

fb_DSC_0104

Däckskola stod på schemat härnäst och vi fick en snabb grundkurs i hur olika sorters däck är uppbyggda och hur de fungerar i praktiken.

fb_DSC_0048

Daniel Häggstål från www.hojdäck.se höll däckskola....

 

Ytterligare att pass på banan och nu ökade samtliga deltagare farten. Jag provade själv med att provocera däcken så gott jag kunde men den trygga känslan och greppet bestod. Då något däck släppte vid något tillfälle så återkom greppet direkt vid korrigering.

fb_DSC_0023

Ytterligare ett teoripass fanns på schemat innan lunch. Denna gång talade Magnus Lord Arenander om Sportsmartdäckets utformning och dess fördelar samt det goda betyg däcket fått i oberoende tester.

fb_DSC_0045

Under lunchen tornade mörka moln upp sig på himmelen. Sportsmartdäcket skulle ju enligt Dunlop vara fantastiskt på våt bana. Men ”tyvärr” förblev det uppehåll och vi fick aldrig möjlighet att testa detta.

Efter lunchen upphörde gruppindelningen. Nu började ”allmänhetens åkning” och omkörningarna duggade tätt. Nu hade det även börjat blåsa en del men de mörka molnen höll inne med vätan.

fb_DSC_0018

Ju fler varv jag avverkade desto fortare gick det, men Sportsmartdäcket höll mig envist kvar på banan. Passen ute på banan varvades med fikapauser och feedbacksnack. Förutom en lindrigare avåkning för en annan förare och ett oljespill från en havererad hoj som orsakade ett kortare uppehåll på grund av sanering, så förlöpte dagen utan incidenter.

fb_big_dunlop_sportsmart_01

När Tom flaggade av för sista gången kunde jag bara konstatera att det varit en mycket trevlig och givande dag på Mantorp Park och Dunlop Track Day. När jag sedan bytt om och styrde kosan hem över, då kom regnet.

 



fb_1Dunlop SportSmart:


Genom att samla all erfarenhet om vägkörning och motorsport i SportSmart-projektet, menar Dunlop att de har skapat en ny måttstock för väghållning och trygghet som är oberoende av vägförhållandena – torr racingbana eller våt landsväg.

SportSmart uppges fungera med allra högsta prestanda även vid långa touringturer. Förare kan förvänta sig betydligt längre livslängd från SportSmart än de skulle uppnå med andra hypersportdäck.

 

Hur har Dunlop åstadkommit den mix som gör SportSmart så speciellt?

Svaret är intelligent tillämpning av tre banbrytande Dunlop-teknologier: MultiTreadblandningen, JLB-konstruktionen (Jointless Belt) och NTEC-systemet för lufttryckreglering – en teknologi från tävlingsbanan.

 

 

fb_dunlop-multithread-mt

MultiTread är en vidareutveckling av teknologin från Dunlops mycket framgångsrika tävlingsdäck D211 GP, och kombinerar slitstarkt gummi i mitten av slitbanan och en mjukare blandning med bättre grepp vid skuldrorna, för pålitligt grepp i kurvor där det krävs extremt stor nedläggningsvinkel. Ett särskilt slitbanemönster med djupare spår i mitten ska ge bättre prestanda på vått underlag.

Den centrala dragkraftsblandningen ligger mot vägen när motorcykeln är upprätt. Den här ytan uppges innehålla en tuffare gummiblandning som kyler bättre och bevarar däckets stabilitet, grepp, bromsförmåga och livslängd vid körning rakt fram.

fb_title_s

Sidogummiblandningen är i kontakt med vägen i kurvorna. Den innehåller en gummiblandning som har utvecklats särskilt för att ge bästa möjliga grepp i kurvor. Dunlop anger att det är dessa bitar som gör ger SportSmart enastående drivgrepp vid körning rakt fram, och samma perfekta väghållningsegenskaper i alla väder. MultiTread ger förarna trygghet så att de kan njuta av en sportig motorcykelupplevelse på hög nivå, oavsett vägtyp och väderförhållanden.

 

SportSmarts ”JointLess Belt-konstruktion” utnyttjar cordtäthetstekniker för att åstadkomma mer linjär styrning, bättre feedback och förstklassig stabilitet i höga hastigheter. Andra fördelar sägs vara god stötdämpning för ökad körkomfort på längre turer.

 

fb_dunlop-ntecNTEC erbjuder ett visst mått av justerbarhet för att tillgodose behoven hos både landsvägs- och trackdayförare. Genom att ändra lufttrycket inom ett visst intervall kan SportSmart-förare optimera greppet på vägen eller tävlingsbanan, utan att behöva kompromissa med den viktiga styvheten i däcket. Oavsett om motorcykeln flyter igenom en kurva med jämn fart eller om föraren gasar ut ur kurvan, är SportSmarts kurvstabilitet i höga hastigheter mätbart överlägsen jämfört med däck utan NTECkonstruktionen.

 

Genom att kombinera alla dessa teknologier i SportSmart säger sig Dunlop ha förverkligat förarens dröm om utmärkt grepp, jämn stabilitet och exakt feedback. Och sist men inte minst hög slitstyrka, som en värdefull bonus.

 

fb_20081031Antonaros-Vi tror, att om förarna hade tekniken, erfarenheten och resurserna för att utforma och konstruera sin egen vision om det perfekta sportdäcket, skulle resultatet bli SportSmart. Det har en perfekt kombination av alla de egenskaper som en entusiast kan önska i ett däck – utmärkt grepp i alla förhållanden, mycket förutsägbara väggreppsegenskaper och bra slitstyrka, säger Sharon Antonaros, Marketing Director för Dunlop i Europa.

-Vi är oerhört stolta över vad våra tekniker har åstadkommit med SportSmart. Dunlop uppfann däcket år 1888, och nu tycks vårt team ha uppfunnit det på nytt, fortsätter Sharon.

SportSmarts viktigaste egenskaper

• Det nya kombinationsdäcket för höga prestanda ska enligt Dunlop tillgodose alla behov, både för körning på väg, bana eller vid långväga touring. Vidare uppges nya SportSmart erbjuda fantastiska prestanda på vått underlag för HyperSport- och SuperSport-motorcyklar, och ska samtidigt bidra till att ge föraren det rätta självförtroendet oavsett vägförhållanden.

• NTEC-konstruktionen fungerar som en mekanisk greppförhöjare vid lågt lufttryck på trackdays: standardtryck vid vägkörning och lägre tryck vid användning på bana med torr asfalt.

• MultiTread-mönstret fram och bak baseras på det mycket framgångsrika tävlingsdäcket D211 GP.

 

SportSmart finns i följande storlekar:

120/60ZR17

120/70ZR17

160/60ZR17

180/55ZR17

190/50ZR17

190/55ZR17