Kawasaki Versys-X 300 är en liten och synnerligen smidig motorcykel som samtidigt erbjuder en mängd olika användningsområden. Johan Ahlberg har provkört mini-äventyraren.
Här har du maskinen som passar perfekt för smidig stadskörning men som också fungerar bra som pendlarfordon till och från arbetsplatsen och där du gärna tar en omväg på välkurvade småvägar. Dessutom bangar den inte ur om det nalkas körning på grusvägar och andra vägar med löst underlag.
Kawasaki marknadsför nya Versys-X 300 som din idealiska partner på resan, oavsett om det handlar om lekfullt äventyr hemmavid, på väg till och från arbetsplatsen eller för resmålet långt, långt bort.
Motorn, som ursprungligen kommer från sportigare syskonmodellen Ninja 300, är en parallelltwin på 296 kubikcentimeter med digital bränsleinsprutning, dubbla 32 mm spjällhus, sexstegad växellåda och FCC-koppling med assistans- och slirfunktion (för lättjobbad koppling och smidiga nedväxlingar). Kawasaki uppger en toppeffekt på 40 hästkrafter vid 11,500 varv per minut och maximalt vridmoment på 25.7 newtonmeter vid 10,000 varv per minut.
Modellen har trådekrade hjul, 19-tum fram och 17-tum bak, med tvåkolvsok och 290-millimeters bromsskiva fram och 220-millimeters bromsskiva och tvåkolvsok bak (med Bosch 10M ABS-enhet). Körställningen är komfortabelt upprätt där händerna vilar på det tämligen breda och raka styret och benen vilar mot den 17-liter stora bensintanken.
Med en prislapp på 56.900 kronor anser jag att Kawasaki Versys-X 300 är en hyffsat billig motorcykel. Det är samtidigt en tämligen enkel hoj, på gott och ont. Det finns inte mycket finesser och onödigt ”lull-lull” på denna maskin. Visst, ABS-bromsar är standard, men det är grundläggande standard på i stort sett alla motorcyklar idag. I alla fall i den här delen av världen.
Motorn är en välbeprövad enhet som lovordas för sin fina, i stort sett vibrationsfria gång. Det är inget effektmonster, men där den kraft som erbjuds levereras på ett trevligt och bra vis över ett brett register.
För mina 183 centimeter är det här en tämligen liten, slimmad motorcykel, men som faktiskt är rymligare än man skulle kunna tro. När jag slår mig ner bakom styret och drar iväg är ”lätt” ett av det första orden som dyker upp i mitt huvud. Så snart jag tagit mig genom första korsningen och svängt runt i nästa cirkulationsplats har ”lätt” bytts ut mot ”oerhört lätt”. Med det syftar jag inte på hur lätt eller tungt denna motorcykel väger på vågen, utan hur lätt den känns att köra och framförallt svänga med. Det skulle lika gärna kunnat ha varit en 125-kubikare jag körde, så lättkörd är den. Och det gagnar givetvis rolighetsfaktorn en hel del.
Under denna provkörning kommer jag på att det kanske inte är så tokigt med denna rondell-hysteri som råder runt om i världen. Det gör ju denna typ av körning mycket roligare. Men livet handlar om så mycket mer. Exempelvis om att avverka små välkurvade vägar, med eller utan asfaltsbeläggning. För min egen del älskar jag vägar utan asfalt, mycket på grund av att dessa ofta är i stort sett folktomma, naturscenariot i regel är fantastiskt, och att körning på löst underlag erbjuder en extra dimension till motorcykelkörningen.
Inne i staden är också lilla äventyrs-Versys en fröjd att köra. Det är som sagt inget effektmonster, och för att jag ska vara först iväg när trafiksignalerna slår om från rött till grönt gäller det att jag är fullt koncentrerad på uppgiften, och växlar upp i exakt rätt ögonblick, vilket ofta betyder en hel del varvande. Men inte mig emot. Samtidigt går det att köra extremt mjukt för den som hellre vill.
Att glida fram och bara njuta av motorcykellivet blir till en fröjd i sadeln på denna smidiga lilla och okomplicerade tvåhjuling. När det är dags att i sista stund väja för någon taxi som plötsligt svänger ut utan att använda blinkers är Versys-X 300 snabbt med i matchen och underlättar den kvicka sidoförflyttningen, och vad som hade varit extremt dramatiskt med många andra motorcyklar blir till något enkelt och självklart med denna.
Instrumenteringen är av multifunktionell modell med tydlig analog visning av motorvarvtalet, digital hastighetsmätare, växellägesvisare, avståndsmätare, dubbla trippmätare, bränslemängdmätare, aktuell bränsleförbrukning, genomsnittlig bränsleförbrukning, beräknad återstående räckvidd, kylvätsketemperatur, bränslemängdmätare, klocka och Kawasakis indikator för extra ekonomisk körning.
Den konventionella 41 mm-teleskop-framgaffeln från Showa erbjuder 130 mm fjädringsväg, medan Uni-Trak-stötdämparen bak (som erbjuder justering av fjäderförspänningen) erbjuder 148 millimeters fjädringsväg. Såväl framgaffeln som stötdämparen bak lirar bra, och sköter sina uppgifter till punkt och pricka, för en komfortabel och trevlig körning, och pallar bra för trycket även då jag pressar som värst. Den vajermanövrerade kopplingen är oerhört lättjobbade och växellådan gör sitt jobb till punkt och pricka.
Kawasaki Versys-X 300 är som sagt en lätt motorcykel som är oerhört smidig att handskas med, och svänger fantastiskt bra, med sportig fjädring som står pall för betydligt mer än man skulle kunna tro. Komforten är bra, där sadelskummet är åt det hårdare hållet, med en hårdhet och form som ger helt okej stöd vid stående körning. Extra bra vid grusvägskörning eller annat bus. När det nalkas körning på framförallt vägar med ojämnt underlag kommer fjädringen till sin rätt, varken stötig eller gungigt mjuk, och bidrar till bra komfort.
Som helhet sitter jag riktigt bra här bakom kåpglaset, helt okej skyddad från väder och vind, med händerna på det skönt breda styret. Med handtagsskydden monterade, som erbjuds som originaltillbehör, skulle förarkomforten säkerligen vara ännu bättre.
Sadeln är smal och runt formad i framkant, vilket bidrar till en kortare, rakare väg ner till marken för benen och fötterna. Sadelhöljden är tämligen låg för mina 183 centimeter, men fortfarande aningen för hög för kortare förare. Fördelarna, för mig, med en lite högre motorcykel är visserligen en rymligare körställning, vilket jag gillar. Däremot tycker jag att det är synd om Kawasaki missar en stor kundgrupp som jag annars tror skulle vara mycket intresserade av den här äventyrliga motorcykeln. Men det går att råda bot på till viss del. I Kawasakis tillbehörssortiment finns nämligen en”Ergo-Fit” sadel som ska ge 25 millimeter lägre sadelhöjd (rek.pris:1842 kronor).
Passagerardelen på sadeln är tämligen bred och bekväm för passageraren, även under längre turer. Passagerarsadelns platta toppdel underlättar även last av bagage, då inte pakethållaren räcker till.
På min personliga önskelista står avstängbara ABS-bromsar för mer (o)seriöst grussmiskande. Dessutom vill jag ha mer bett hos frambromsen, i synnerhet i det initiala skedet. Som det är nu får jag pressa tämligen hårt vid tuffa inbromsningar, och det utan vare sig passagerare eller annan extra last. Dessutom tycker jag att det är synd att modellen saknar justerbara handreglage för kopplings- och frambroms, för bättre passa förare med kortare eller längre fingrar än jag har.
För dig som ska ut på äventyr kan det var intressant att känna till att Kawasaki erbjuder ett antal tillbehör som är skräddarsydda för just Versys-X 300. Bland annat toppbox, sidoväskor, motorskyddsbågar, dimmstrålkastare, tankpad, centralstöd, handtagsskydd och 12-voltsuttag.
Kawasaki erbjuder dessutom Versys-X 300 i flera olika grundutföranden. Först har vi själva basmodellen som undertecknad provkört i det här fallet (56.900 kronor). Dessutom finns Versys-X 300 Adventure (rek.pris 68.100 kronor) som kommer standardutrustad med handtagskydd, 17-liters sidoväskor, centralstöd, motorskyddsbågar och tankpad. Sedan erbjuds även Versys-X 300 Urban (rek.pris 62.600 kronor) som i standardutförande kommer med toppbox, handtagsskydd, centralstöd och tankpad.
Mer fakta om Kawasaki Versys-X 300