Den internationella presslanseringen av 2017 års enduromaskiner från Husqvarna ägde rum vid svenska Huskvarna. Jörgen ”Gson” Gustafsson och Lotta Staff från Fastbikes.se var plats för att klämma, känna och provköra modellerna.
Som vanligt hade Husqvarna bra ordning på lanseringen med en bra presentation. Det var uppdukat med många motorcyklar, och gott om tekniker på plats som kunde svara på frågor och hjälpa till med justering av reglage, fjädring och annat. Vädret var onekligen inte på vår sida, och det regnade till och från under hela provkörningen. Men trots allt så var det ju enduromaskiner vi var där för att köra, så lite regn kändes trots allt inte helt fel…
Det blev gott om tillfällen att provköra samtliga enduromodeller, bra med körtid och fina möjligheter att testa maskinerna under olika förhållanden. Under årens lopp, då jag kört allt från Motocross-VM till motionsenduro, har jag samlat på mig rejält med såväl körvana som erfarenhet av olika enduromotorcyklar. Och det är onekligen skönt att se att utvecklingen går framåt. Självklart kan tyckas, men det är ändå positivt. Den modell som var ”favorit” eller ”bäst” förra årets eller året före dess är nu historia. Efter den här provkörningen har jag en ny favorit, som jag anser är den bästa enduromaskinen på marknaden, som jag provkört hittills.
Till min hjälp hade jag även Lotta Staff, som kört motocross och enduro på motionsnivå under cirka tio års tid, men aldrig tävlat, trots att hon är både snabb och körtekniskt duktig.
Inför 2017 har Husqvarnas enduromaskiner fått helt ny design samtidigt som de uppges ha blivit lättare än någonsin. Alla 2017-modeller är utrustade med nya lättare och mer kompakta motorer där 4-taktsmodellerna kommer med ”Traction Control” antispinnsystem som standard.
Enduromaskinerna har fått nya ramar, som ska säkerställa ökad förarkomfort och förtroende under körning. WP Performance Systems har tillverkat de nya ramarna enligt högsta standard, där de lättare ramarna sägs erbjuda 20% högre vridstyvhet för förbättrad stabilitet och smidighet, medan längdstyvheten minskats med 30% för förbättrad fjädringsfunktionalitet.
Bakramen har omarbetats för att passa det nya chassit. Tillverkad av 30% kolfiber, är bakramen 1 kg lättare än tidigare versionen. Samtliga 2017 års Husqvarna enduromodeller har CNC-frästa styrkronor med en offset på 22 mm som standard. Den nya svingarmen har en särskilt bearbetad bakaxel som gör det möjligt att se kedjans justeringsmarkeringar från ovan.
En stor uppdatering hos fjädringen är helt nya framgaffeln WP Xplor 48, som har en Open Cartridge-layout och en fjäder hos respektive gaffelben samt delade dämpningsfunktioner, - inklusive en innovativ fjäderförspänningsjustering som standard återfinns på toppen av varje gaffelben. Bak finner vi WP:s nya DCC länkage-stötdämpare som uppges vara 0,36 kg lättare än den tidigare versionen.
Placerad 6 mm högre än hos Husqvarnas motocrosscyklar, ska den nya typen av självrengörande fotpinnsfästen förhindra lera och annat skit från att fastna.
Brembo bromsok och reglage kombineras med GSK-skivor för att ge optimal bromskraft. Bakbromsen har en 24 mm kolv (26 mm på tidigare modeller) och en 10 mm längre bakbromspedal för bättre kontroll vid bromsning.
Luftburken har en ny design med exakt placerade insugskanaler som syftar till att förhindra luftdeformation och säkerställa maximalt luftflöde och skydd. Filterhållaren har nu ett enkelt monteringssystem för säker och korrekt filterinstallation.
2017 års enduromaskiner från Husqvarna har svensk-inspirerad design med blå och gula färger.
Från lätta TX 125 till klassledande TE 300, introducerar Husqvarnas 2017 enduromodeller en ny era inom 2-taktsteknologi. Alla motorer har fått en ny utformning från grunden. Lättare och kompaktare, har de fått en helt ny konstruktion som fokuserar på viktcentralisering. Uppdaterade kolvar är utformade för att passa de omarbetade cylindrarna, medan nya vevaxlar och balansaxlar ska minska motorvibrationerna avsevärt.
En stor uppgradering hos 2017 års 2-taktsmodeller är den nya 38 mm flat slide Mikuni TMX-förgasaren. Den ger en ännu jämnare och mer kontrollerbar kraftleverans samtidigt som den nya förgasaren ska vara mindre känslig för temperatur- och höjdskillnader.
En av de viktigaste uppgraderingar för 2017 är det lätta elektriska startsystemet, som nu är placerat väl skyddat under motorn hos samtliga TE-modeller. Systemet kan även monteras på TX 125 som tillval, tillgänglig som Husqvarna-tillbehör.
Ett helt ny avgassystemet hos TX 125 är utformat för att passa de specifika egenskaperna hos den nya motorn för att leverera prestanda på högsta nivå. Hos TX 125 är dessutom växellådan rakt igenom uppdaterad. Alla uppdateringar sägs tillsammans ha medfört massiv viktminskning över Husqvarnas 2-taktsmodeller för 2017.
För 2017 har alla Husqvarnas 4-takts enduromaskiner uppdaterade motorer med nya standarder vad gäller prestanda och tillförlitlighet. Med fokus på att erbjuda endurospecifika och förarvänliga kraftegenskaper, är alla fyrtaktsmotorer lättare och kompaktare. Som standard sitter ett unikt antispinnsystem på plats som tillåter ytterligare justering av motoregenskaperna för att perfekt passa förarens önskemål och banförhållanden.
I samband med en ompositionering av viktiga motorkomponenter uppges Husqvarnas ingenjörer ha lyckats med konststycket att ytterligare förbättra både prestanda och hantering av dessa nya enduromaskiner. 2017 års Husqvarna FE-modeller har fått omarbetade topplock, uppdaterade cylindrar och nya vevaxlar, som ska garantera optimal hållbarhet och långa serviceintervaller på 135 timmar.
Nya Keihin Engine Management System (EMS) som återfinns hos alla 4-taktsmodeller är speciellt utformat för att vara mindre, lättare och behandla data snabbare. Det integrerar valbara motorprogram via reglaget på styret samt antispinn. Den modifierade endurospecifika växellådan har nu en växelsensor som gör det möjligt att ha specifika vridmomentkurvor för respektive växel.
Ett helt nytt Keihin 42 mm spjällhus har sin spridare placerad för att ge ett ännu effektivare bränsleflöde till förbränningskammaren.
4-taktsmodellerna är också försedda med uppdaterade avgassystem och kortare ljuddämpare, som nu är placerade 50 mm närmare motorn.
Alla de senaste uppdateringarna hos 2017 års FE-motorer har medfört betydande viktbesparing, som sträcker sig från 0,7 kg till 1,7 kg beroende på modell.
Jörgens kommentarer om de olika modellerna:
Jag känner av chassiförändringarna, bland annat hos ramen. Det ger mer flex i fjädringsriktningen samtidigt som det är mer vridstyvt, och kursstabilare. Bra! De nya ODI-skruvhandtagen är ett stort plus, då du aldrig behöver vara orolig för att något av handtagen ska släppa under en regnig dag, som under vår provkörning. Fjädringen är otroligt fin och följsam. Jag är mycket imponerad och nöjd av framförallt framgaffeln. Jag föredrar fjäder före luft, då jag tycker att det blir ett bredare register hos en fjädergaffel. Traction Control, eller antispinn, är ett mycket bra komplement! ”Mapp switch”-omställare på styret, för olika motorprogram, är också bra. Jag skiftade mellan olika program under körning, och det är stor skillnad mellan respektive program. En annan sak som jag uppskattar hos den nya enduromodellerna är de självrensande fotpinnarna, som tidigare funnits på motocrossmaskinerna, och som ser till att fotpinnarna inte hakar sig i uppfällt läge efter körning i djupa och leriga spår.
När jag startade upp TE300 första gången så var det minimala vibrationerna något som jag reagerade på direkt. Den nya balansaxeln gör stor skillnad. Detsamma gäller hos TE250. Motorn är otroligt snäll. Jag fick härliga minnen från tiden med mina VM-hojar med balanserade motorer. Det blir en helt annan typ av hoj. Ni som inte provat ännu lär bli varse. Det är stor skillnad. Jag lovar!
På den negativa sidan finns det egentligen inte så mycket. Utvecklingen går onekligen framåt, och inför 2017 års säsong har Husqvarnas sedan tidigare superfina enduromodeller blivit ännu bättre. Och fram tills idag är dessa maskiner de bästa enduromodeller jag kört. Hittills. En detalj som jag däremot inte lirar hundra med är växelspaken som är i längsta laget. Trots mina 46:or måste jag flytta foten lite framåt för att nå. Jag vill gärna bara röra foten i sidled, för att minimera rörelsen vid snabba växlingar. Saknade för övrigt TX150 på lanseringen, vilket lär vara en fin enduromaskin, lätt och lagom och med elstart.
TX125 – Mycket lättkörd och lätt hoj. Bra bottenvrid och kändes stark trots den tunga sanden. Perfekt instegsmodell. Till 2017 även 3,8 kilogram lättare än tidigare. Otroligt!
TE250 – En enduromaskin som jag inte riktigt föll för. Vet inte riktigt vad den passar bäst för. Känns mest som en klassanpassad modell. Min upplevelse är att det saknas lite bottenvrid, framförallt i jämförelse med syskonmodellen TE300.
TE300 – Oj, oj, vilken motorcykel. Förstår varför den är populär och säljer bra. Den har allt man vill ha hos en enduromaskin. Motorn är jättestark med grym botten. Den är lättkörd och hanteringen är fantastiskt smidig. Man kommer enkelt dit man vill. Grym!
FE250 – En supersnäll och lättkörd enduromodell. Bra instegsmodell för dig som vill köra fyrtakt. Väldigt lättkörd. Fantastisk i stök-och-bök-enduro. Motorn är otroligt snäll, faktum är att jag upplevde den som för snäll för min smak och körstil.
FE350 – Här har vi min fyrtaktsfavorit. Den är så lagom i allt. Lagom stark. Lagom snabb. Lagom lätt. Den är bara helt enkelt lagom. Och det är perfekt :-)
FE450 – Här har vi en lättkörd, stor och stark enduromaskin. Det känns att det är en riktig racemaskin. Den är mycket snäll på botten, och med känslan av att det finns hur mycket kraft som helst. Effektkurvan levereras fint med en linjär kurva. Det är viktigt att man samarbetar med den, då den har mycket kraft att kontra med. Mycket rolig endurohoj. Om man orkar med den. Men den här kan jag köra fort och ha extremt roligt, ett tag, ända tills min ork inte matchar den. Men totalt sett en fantastisk enduromotorcykel.
FE501 – Här har vi en riktigt grym endromaskin, en allsidig modell som även passar för lite spännande helgäventyr, med en blandning av grusvägsturer och annat skoj, vid sidan om körningen i endurospåret. Går jättefint i skogen, och är fantastiskt snabb ute på öppna fält. Samma fina köregenskaper som övriga fyrtaktare, men med en helt otrolig motor. En mycket rolig enduromotorcykel helt enkelt!
Så här kommenterar Lotta själv endurokörningen i stort och provkörningen i synnerhet: ”Jag tycker att det är roligt att man som äldre faktiskt kan utvecklas som enduroförare, framförallt med tanke på att jag började så sent. Det var en häftig upplevelse att få komma till anläggningen där provkörningen ägde rum. Jag inledde med TX125. Då det är den typen av maskin som jag är mest van vid. Banan var lättkörd, utan några svårare passager. Men regnet före och under provkörningen gjorde att den lösa sanden blev tung och med djupa spår.”
Lotta Staffs kommentarer om de modeller hon provkörde:
TX125 - Lätt och lättkörd. Jag upplevde den även som stark och samtidigt endurovänlig. Jag tyckte dock att växelspaken kändes jättelång, då jag skulle skifta växlar med mina 37,5:or.
FE250 – En väldigt lättkörd och förlåtande hoj. Den dock lite mer än Tx125 och 4-taktsmotorn gör ju också att den känns lite tyngre.
TE300 – Mycket mer lättkörd än vad jag trodde innan jag körde den för första gången. Men jag upplevde den som lite för hög, förmodligen för att fjädringen är anpassad för de lite tyngre förarna, som väger mer än mina mindre än 70 kilogram. Det blev då lite väl knepig körning för mig. Motormässigt var den jättefin och som sagt, lättkörd. Men höjden gjorde att blev lite osäker, framförallt i lite bökigare terräng.
FE350 – Trodde nästan att det var FE250 jag körde, snäll och trevlig på alla sätt och vis, men även denna hoj var lite för hög för mig.
-----
2017 års Husqvarna enduro-sortiment kommer att finnas tillgänglig från slutet av juli 2016 hos alla Husqvarna Motorcycles auktoriserade återförsäljare.
PRISER - HUSQVARNA 2017