Under den internationella presslanseringen i Spanien fick jag möjlighet att provköra 2017 års EXC-modeller från KTM. Nu är det dags att utvärdera tvåtaktsmodellen 300 EXC. En modell som blivit oerhört populär framförallt inom extremenduro och hos personer som vill dra nytta av tvåtaktarens enkelhet men njuta av en motorkaraktär som till stor del påminner om den hos en fyrtaktare. Det är onekligen svårt att hitta en enduromaskin som erbjuder mer kraft i relation till dess vikt än denna.

KTM:s EXC-modeller av 2017 års modell fått mängder av nytt. Modellprogrammet innehåller totalt åtta olika enduromaskiner, fördelat på fyra stycken tvåtaktare och fyra fyrtaktsmodeller, där ungefär 90 procent av alla komponenter anges vara av helt ny modell.

Första gången jag körde KTM EXC300 var några år sedan, och jag blev vad som skulle kunna liknas med förälskad. Den främsta anledningen till att jag föll pladask för den är tvåtaktmotorns underbara karaktär som i mångt och mycket påminner om en fyrtaktare, i kombination med smidigheten hos en tvåtaktare. Helt enkelt det bästa från två världar. Frågar du mig ska en enduromaskin vara lätt och smidig och ha en stark motor som har en förar-energibesparande karaktär. Det är precis så KTM 300EXC är. Inför 2017 har modellen blivit grundligt uppdaterad. Bland annat har motorn försetts med balansaxel som effektivt minskar motorvibrationerna.

Faktum är att samtliga roterande delar hos 300EXC tvåtaktsmotor, precis som övriga EXC-modeller för 2017, är nyutvecklade. Resultatet är lägre vikt. Vidare har den fått mer kraft över ett bredare register än tidigare.

Men det är inte bara motorn som fått sig en översyn. Ingenjörerna har vänt och vridit på samtliga delar i jakten på ökad prestanda. Hos fjädringen finner vi numer Xplor 48mm Upp-och-ner-vänd framgaffel från WP med 300 mm fjädringsväg, och fjädrar hos båda benen. 30 klicks justering av kompressionsdämpning i ovankant hos vänster gaffelben och justering av returdämpning hos höger gaffelben (i båda fallen utan behov av verktyg). Som tillval finns även fjäderjustering som möjliggör tre olika inställningar av fjäderförspänningen snabbt och enkelt utan verktyg. Framgaffeln är även med så kallad ”Hydro-stop” vilket innebär ökad motståndskraft mot att bottna. Den nya framgaffeln sägs vara 200 gram lättare än tidigare motsvarighet.

På plats sitter även den nya stötdämparen PDS Xplor som är bultad direkt i ovankant hos svingarmen, utan separat länkage. Mindre kolv och större reservoar är några av nyheterna. Kolven har minskat från 50 till 46 mm. Medan slaglängden har minskat med 4 millimeter har stötdämparens totallängd minskat med 2.5 millimeter. Dessutom finns en sekundär kolv som jobbar under slutet av slaglängden, med stöd från den progressiva fjädern för att öka motståndskraften mot att bottna. Samtidigt har stötdämparens vikt minskat med 600 gram.

Gaffelkronorna har en ”offset” på 22 millimeter och där övre gaffelkronan erbjuder fyra olika positioner av styrets montering, för bästa förarergonomi.

Vidare finner vi ny design på plastdetaljerna. Bland annat har KTM lagt ner mycket arbete på att få till ergonomiskt riktig form och där skärmarna har utformats för att samla på sig så lite lera och smuts som möjligt. Hos bakskrämen finns ett rejält integrerat handgrepp som ska underlätta att lyfta bakänden på maskinen. Dessutom har modellen fått nydesignad lyktkåpa, som är enkel att ta bort utan verktyg. På plats sitter även ett nytt 495 grams Litium-ion-startbatteri och 6mm högre ’”No Dirt”-fotpinnar som designats för minimal ansamling av lera, även då man gräver djupt i leriga spår. Fotspinnarnas infästning är av samma variant som hos de nya SX-modellerna, så det går enkelt att skifta till dessa om man exempelvis vill ha en lägre fotplacering (-6mm).

KTM 300EXC har även ny sadel, med ny form. Sadeln har utformats särskilt för att passa ergonomin hos endurokörning. Skumvolymen har ökats mitt på, medan sadelhöjden har minskat med 8 millimeter i bakkant och 14 millimeter framtill.

Huvudramen är tillverkad av krom-molly som nu fått ny utformning och uppges ha blivit 300 gram lättare än dess föregångare. Bland annat har den fått lägre men bredare rörprofiler hos styrhuvudet i kombination med hydroformade sidorör, vilket uppges ha ökat vridstyvheten hos ramen med 20 procent, för bättre stabilitet. Samtidigt har den längsgående styvheten reducerats vilket gör att motorcykeln bättre absorberar krafterna från fjädringen. Som förare märker jag framförallt dessa förändringar genom mer komfort och mindre förbrukning av min dyrbara energi.

Även bakramen har fått ny form, och uppges vara 900 gram lättare än tidigare. Svingarmen är också ny med förändrad position för PDS-dämparen.

Bränsletanken rymmer 9,5 liter hos samtliga tvåtaktsmodeller (8,5 liter hos fyrtaktarna), där det är tämligen enkelt att se aktuell bränslemängd genom den näst intill transparenta plasten. Bränslelocket är med ¼-varvs bajonettmekanism med en orange knapp för extra snabba tankstopp.

KTM har jobbat på att luftburken ska erbjuda maximalt luftflöde och samtidigt ge lägsta möjliga insugsljud, men där du som användare enkelt kan byta luftfiltret snabbt utan behov av verktyg (dessutom ska den nya designen minimera risk för felmontering).

Bromsarna är i vanlig ordning från Brembo och på plats sitter vågformade bromsskivor. Bakbromsens bromspedal har förlängts med 10 millimeter samtidigt som diametern hos okets bromskolv har minskat från 26 till 24 millimeter. Och precis som vi blivit bortskämda med under de senaste åren är bromsverkan och känslan på topp. Skulle jag behöva hejda farten finns alltid bromskraft så det räcker och blir över, och inte minst viktigt är bromsarna imponerande lättdoserade. Det blir aldrig någon ”överraskning” hur stor bromskraften blir då man plötsligt slår på hejdarna.

Aluminiumstyret från Neken har kittats med gummihandtag från ODI, som inte kräver vare sig lim eller najning för att sitta på plats.  Framför styret sitter den slimmade färddatorn som informerar om bland annat hastighet, körtid och klocka.

 

Att köra tvåtaktare har inte varit mitt förstahandsval då det kommer till endurokörning, i synnerhet då det handlar om körning i bökig terräng. Egentligen är det ganska motsägelsefullt eftersom tvåtaktaren i regel viktmässigt är lättare än fyrtaktaren. Exempelvis så väger KTM 250EXC-F 103 kilogram medan 250 och 300EXC väger cirka 100 kilogram. Tvåtaktaren är också billigare i inköp, och i regel billigare och enklare när det kommer till service och underhåll. Däremot tycker jag att fyrtaktaren inte kräver lika mycket av mig som förare, i synnerhet under det långa loppet. Men för några år sedan förändrades det då jag fick provköra nya 300EXC från KTM. Tack vare ett brett register erbjuds en slags fyrtaktskaraktär som gör den betydligt mer lättkörd än någon annan tvåtaktsenduro jag någonsin kört tidigare.

Inför 2017 har 300EXC, precis som övriga EXC-modeller från KTM, uppdaterats rejält. Motorn är visserligen både starkare och med en ”vänligare” motorkaraktär än tidigare, men den största nyheten är de kraftigt minskade motorvibrationerna till följd av att motorn fått balansaxel.

När jag drog ut och körde med denna häftiga enduromaskin för första gången var det svårt för hjärnan att hantera alla intryck. Körkänslan är onekligen något helt nytt. Du som kört tvåtaktare vet att det i regel betyder kraftiga vibrationer och domnande fingrar som följd. Men nu är det slut på det.

KTM 300EXC låter fortfarande som en tvåtaktare, medan motorkaraktären till stor del påminner om den hos en fyrtaktare. Här finns det gott om kraft redan från låga varvtal och hela vägen upp till av varvtalsstoppet kliver in.

För mig kan det ibland kännas mer som att jag är passagerare snarare än förare då jag kör vassa tvåtaktsmaskiner. Så är det inte i det här fallet. Här har jag full kontroll, nåja det är åtminstone min känsla, över motorcykeln. Men den kan givetvis bita ifrån om du är allt för vårdslös.

Även om jag redan tidigare har utsett 300EXC till världens bästa tvåtaktsenduro så är det här ett stort steg framåt. Nu är den ännu bättre. Och jag som inte ens har stört mig värst mycket på vibrationerna hos dess föregångare, fastän jag normalt brukar vara kinkig med irriterande och jobbiga vibrationer.

Nu kanske du undrar över hur stor skillnaden egentligen är mot syskonmodellen 250EXC. Faktum är att det egentligen är små skillnader mellan 250 och 300EXC, men i slutändan är fortfarande 300EXC mitt förstahandsval då det kommer till att köra tvåtaktsenduro. 300EXC är helt enkelt strået vassare. De väger i stort sett lika mycket, men jag älskar verkligen motorn hos 300EXC, som har det där lilla extra utan att vara allt för tröttande. 250EXC är inte riktigt lika stark, men den är å andra sidan inte heller riktigt lika förlåtande. Men i slutändan beror mycket på din körstil och vad du har för målsättning med din körning då det kommer till vilken som är den bästa tvåtaktaren för dig. För mig är det 300EXC. För dig kanske 250EXC är ett bättre val.

Inför 2017 har motorn fått en helt ny utformning med bland annat nytt vevaxelarrangemang för bättre viktcentralisering, en ny cylinder med dubbla effektventiler, en ny balansaxel för mindre motorvibrationer, en ny välintegrerad elektrisk startmotor, en omarbetad 6-växlad låda och en hydrauliskt manövrerad DDS-koppling. Den omarbetade Enduro-växellådan har samma utväxlingar som sin föregångare (samma som hos 250EXC), men KTM:s tekniker tog en närmare ”titt” på själva växelmekanismen vilket resulterat i ännu mer exakt och smidigare växling. En redan bra växellåda har nu blivit ännu bättre.

Vevstakens 72mm slaglängd är oförändrad, resten hos motorn är helt nytt. Nu ombalanserad, omarbetad och med en balansaxel för att ta kål på jobbiga vibrationer, inte din körglädje.

Den nyutvecklade 300EXC-cylindern med ett borr på 72mm (precis lika mycket som slaglängden) har helt nya kanaler och är försedd med ett uppdaterat effektventilsystem. Detta system har en sofistikerad mekanism för avgasportarna som bidrar till att ge jämn och kontrollerbar kraft. Dessutom är det möjligt att ändra motorkaraktären med hjälp av två medföljande fjädrar, vilket ger dig stora möjligheter att anpassa motorns karaktär för olika spår och din körstil. Vidare finner vi nya kylkanaler hos cylindern och toppen som ska ta hand om överskottsvärme. De omarbetade motorfästena ger en effektivare fixering av motorn till ramen, samtidigt som dessa också minskar graden av vibrationer. Motorns nya utformning har resulterat i en 8mm högre placerad kopplingsaxel och en 27mm högre placerad vevaxel, för bättre viktcentralisering.

Från och med årsmodell 2017 är alla KTM 2-taktsmodeller utrustade med nya Mikuni TMX-förgasare, som ersätter de tidigare Keihin-förgasarna. Denna 38mm Flat Slide-förgasare bidrar till att ge jämn och kontrollerbar effekt hela vägen upp till varvtalsstoppet. Och enligt KTM ska denna vara mindre känslig för stora skillnader i höjd och temperatur, så att du kan gasa järnet var som helst, när som helst.

När det gäller avgassystemet så har KTM:s ingenjörer lagt ner stor möda på att optimera expansionskammarens design för maximal effekt. En avancerad 3D-tillverkningsprocess ska garantera högre precisionstillverkning.

På plats sitter även KTM:s specialutvecklade och rosade DDS-koppling (damped diaphragm steel) med stålkorg och extremt värmetåliga lameller. Den hydrauliskt manövrerade DDS-kopplingens finurliga konstruktion med en så kallad diafragmafjäder istället för 5-6 konventionella kopplingsfjädrar.

En så kallad diafragmafjäder gör det möjligt att applicera en ny typ av dämpningssystem av gummi (som liknar det som ofta återfinns som "ryck-utjämnare" mellan bakdrev och hjul hos landsvägsmotorcyklar). Detta dämpningssystem genererar en ännu mjukare funktion vilket i sin tur spar på materialet och samtidigt bidrar till mjukare motorgång och bättre markkontakt åt bakhjulet.

En annan stor fördel i och med brukandet av diafragmafjädern är att kopplingen blir mycket lättjobbad, något som är guld värt efter några timmars körning i bökig terräng.

Startmotorn är också ny för året, liksom ett nytt slimmat lättvikts litium-ion-batteri, och till skillnad mot hos fyrtaktarna finns även kickarm.

Motorn har som sagt blivit ännu bättre, med mer kraft över ett bredare register, vilket gör den ännu mer lättkörd än tidigare. Motorn drar villigt utan att vara jobbigt stark. Det gör i sin tur att motorn är lite mer förlåtande. Den påverkas inte lika mycket av om du råkar växla fel (som om du kör 250EXC). Tack vare ännu bättre effektregister än tidigare har den blivit mycket mer lättkörd, men framförallt är den ännu mer lättkörd som helhet, vilket gör att du kan köra mer energisnålt än tidigare. Den har helt enkelt blivit en ännu bättre enduromaskin.

Växellådan är lättjobbad och fungerar utan strul, vilket kan tyckas självklart. I det här fallet finns sex drivande växlar att välja mellan. Liksom övriga EXC-maskiner är växellådan hos 300EXC fantastiskt lättmanövrerad med eller utan hjälp av kopplingen. Inte en enda gång under provkörningen missar den, hamnar i något mellanläge eller strular. Tillsammans med den hydrauliskt manövrerade kopplingen underlättas körningen enormt mycket.

Förarergonomin är mycket bra och passar perfekt för mina 183 centimeter. Oavsett körposition känns det självklart, även då jag står eller sitter längst bak eller hänger fram över styret. Det intressanta här är att förarergonomin även passar bra för kortare personer, som exempelvis några av mina italienska kollegor som är på plats (som är omkring 20 centimeter kortare än mig). Framförallt är det mycket enkelt att flytta omkring, och det utan att stövlar eller byxor hakar fast i något hos motorcykeln. Allt är mycket väl genomtänkt och väldesignat. Sadeln är hård och smal, tunn i bak- och framkant, men med en extra stoppning precis mitt på som ger lite mer komfort om man sitter ner under exempelvis en transportsträcka. Dessutom känns det självklart och bra att krama åt lite kring med knäna kring sadel eller tank, utan att någon kant eller detalj skaver.

Grundinställningen när det gäller fjädringen är en perfekt mix av att vara mjuk och följsam, vilket bland annat spar på dig som förare. Samtidigt erbjuder den gott om fjädringsväg och bra motståndskraft mot att bottna då det går som värst.  Mer specifikt, känslan hos framgaffeln är mjuk och ger förtroende för att driva motorcykeln till gränsen. Totalt sett sväljer fjädringen hårda, steniga ytor på ett föredömligt vis. Men för mig är just känslan av full kontroll det viktigaste, och bidrar till att jag kan slappna av en aning och på så vis få bättre flyt i körningen. Framförallt märks det här i ett av banans partier där vi kör lite på skrå över en berghäll med en salig massa olikformade stenbumlingar som vill skicka mig och motorcykeln åt alla håll och kanter. Här känns det verkligen med all tydlighet hur fjädringen får jobba extremt intensivt, men utan att protestera det minsta.

Totalt sett är KTM 300EXC föredömligt lättkörd och enkel att köra runt med i riktigt tajta spår, samtidigt som motorn levererar massor av användbar kraft redan från låga varvtal. Motorn är imponerande stark, men utan att vara ”för mycket”. Dessutom har den mer än gott om kraft över i stort sett hela sitt register, från extremt låga varvtal hela vägen upp till varvtalsstoppet.

Till skillnad mot många andra tvåtaktsmaskiner är 300EXC mycket förlåtande, något som bland annat kommer till sin rätt om du exempelvis skulle lägga i en för hög växel, eller plötsligt tappar fart. Här finns det både gott om bottenvrid och rejält med knuff på höga varvtal. Precis så som jag vill ha det, i synnerhet om jag vill orka med att köra snabbt under en längre tid. Samtidigt är samspelet mellan motorcykelns reglage, framförallt för broms, koppling, och växellåda något som måste fungera perfekt för att jag ska trivas. Och jag stortrivs, något som speglar av sig på körningen. Jag mäktar helt enkelt med att köra fort under lång tid, och tröttas inte i "onödan" av att behöva slösa energi och tankeverksamhet på detaljer som inte fungerar perfekt. Exempelvis är bromsarna från Brembo helt enkelt fantastiskt bra, med suverän fingertoppskänsla och bett så att det räcker och blir över.

300EXC är liksom syskonmodellen 250EXC mycket smidig att handskas med. Den är supersnabb rakt fram och svänger blixtsnabbt i de tajtaste av böjar. Dessutom är den extremt lätt och smidig att hantera då det går brant uppför, kraftig utför eller är bökigt rent allmänt. Och även om det bara skiljer några ynka kilogram på pappret mot sina fyrtaktssyskon så upplevs skillnaden vara desto större efter en stunds körning.

Skulle jag välja en tvåtaktsenduro så är definitivt KTM 300EXC min självklara favorit.  

 

PRIS KTM 300 EXC - 83 900 kronor

LÄNK: MER FAKTA OM KTM 300EXC – 2017