Inspirerad av legendariska ikonen 1959 års Bonneville T120. Nu är nya Bonneville T120 här. Johan Ahlberg från Fastbikes.se har provkört den moderna klassikern.

Inför 2016 års säsong har engelska motorcykeltillverkaren Triumph presenterat sin nya Bonneville-familj, med fem olika modeller: Street Twin, T120, T120 Black, Thruxton och Thruxton R. De nya Bonneville-modellerna har ett från grunden nytt chassi och en fjädringsutformning som är unik för respektive Bonneville – som ska erbjuda fantastisk hantering, komfort och kontroll. Tidigare har jag provkört nya Street Twin och Thruxton R. Nu har turen kommit till T120, närmare bestämt T120 Black. Skillnaden mellan T120 och T120 Black är endast färgrelaterade. Inget skiljer de två åt prestandamässigt.

IMG 6198-1

Samtliga nya Bonneville-modeller drivs med en helt ny motor byggd speciellt för den moderna klassikerns körstil, med mer vridmoment, mer omedelbar effektleverans som ger en roligare motorkaraktär, och ett mulligare ljud du verkligen kan känna och höra.

Modellnamnet Bonneville har sitt ursprung från Salt Flats i Utah, där Triumph satte hastighetsrekordet på land med motorcykel år 1956, och Bonneville sedan dess har varit den ursprungliga brittiska Superbiken och en genuin motorcykel-ikon världen över.

IMG 6259-1

Den tidlösa stilen och ikoniska karaktären hos den ursprungliga 1959-modellen har återskapats genom den eleganta och autentiska Bonneville T120 och coola Bonneville T120 Black. Båda utformade för att erbjuda hög standard när det kommer till detaljer, kvalitet och finish, och matchas av kapacitet och prestanda hos en verkligt modern klassiker. Och där har Triumph onekligen lyckats mycket bra.

AP1 0168-1

T120 och T120 Black drivs av den helt nya vridstarka Bonneville 1200-kubikaren –med vätskekylning. Motorn är skapt speciellt för att passa den moderna klassiker-åkstilen, och erbjuder maximalt 105Nm vridmoment vid låga 3100 varv per minut – vilket motsvarar en ökning på mer än 54% än föregående generationens T100. Det finns mer kraft redan från mycket låga varvtal och vidare över hela registret. I jämförelse med tidigare T100 är effektökningen cirka 50% vid 4500 varv per minut och där toppeffekten nu är 80 hästkrafter vid 6550 varv per minut, vilket motsvarar en ökning på 18% mot tidigare modellen.

IMG 6835-1

Mycket tack vare vätskekylningen uppges motorn ha renare avgaser än tidigare motsvarighet, och lever nu upp till Euro4-kraven. Modellen anges vara 13% bränslesnålare än föregångaren. Dessutom har serviceintervallen ökat från 1000 till 1600 mil.

IMG 6804-1

Den 1200 kubikcentimeter stora och åttaventils, vätskekylda parallelltwinnen är helt ny. Här finner vi lättare vevaxel, högre kompressionsgrad, och större luftburk tillsammans med Triumphs senaste generation av bränsleinsprutning med ride-by-wire, som matas av bränsle via dubbla spjällhus (som designats för att se ut som traditionella förgasare). Direktlänkat till Ride-by-wire-systemet finns två körprogram att välja mellan; Road och Rain. Båda programmen erbjuder lika mycket toppeffekt och maximalt vridmoment. Däremot skiljer sättet på vilket motorkraften levereras, där Road är standard, medan Rain ger en mjukare motorkaraktär för att minska risken för sladd på exempelvis regnblöt vägbana.

IMG 6890-1

Att byta körprogram under färd är enkelt. Det enda du behöver göra är att trycka på tryckknappen ”M” på höger styrhalva, för att skifta mellan Road/Rain och pressa in koppling och lätta på gasen för en kort stund, och den digitala displayen kommer att bekräfta läget du befinner dig i.

AP1 0173-1

Triumph uppger att införandet av denna förarfokuserade teknik har genomförts för att leverera en mer engagerad och säkrare körning, utan att kompromissa med stil eller karaktären hos motorcyklarna - detta inkluderar ABS-bromsar, antispinn, ride-by-wire gasreglage och två körlägen, distinkta LED-bakljus och LED DRL strålkastare, USB-laddningsuttag och startspärr.

IMG 6886-1


På vänster sida av styret finns en tryckknapp (diskret undangömt) för att reglera de standardmonterade eluppvärmda handtagsgreppen. Tack för det!

IMG 6898-1

Instrumenteringen består av två centralt placerade mätarhus med växellägesindikator, klocka, hastighet, varvtal, tripp- och avståndsmätare, serviceindikator, bränslemängdmätare och visning av beräknad snittförbrukning samt hur långt man beräknas komma på resterande bränslemängd.

IMG 6863-1

Överlag får jag ett trevligt intryck av T120. Den har ett genuint utseende, som känns rätt för mig, samtidigt som ny teknik gör den avsevärt modernare än vad den ser ut att vara.

IMG 6877-1


Med mina 183 centimeters kroppslängd sitter jag avslappnat upprätt i den bekväma sadeln, med händerna vilandes på det tämligen breda styret. Tyngdpunkten på motorcykeln är låg och med en sadelhöjd på endast 785mm är det tämligen nära till marken, vilket gör det här perfekt även för kortare personer.

AP1 0598-1

Det här är en motorcykel du bara hoppar upp på och kör. Hur enkelt som helst. Den svänger bra även då vägen svänger som värst. Det går att köra och pressa tämligen hårt, utan att fotpinnar och annat skrapar mot backen eller protesterar. Den sexstegade växellådan är lättjobbad och exakt i sin funktion, utan strul.”Torque Assist clutch” bidrar till den lättjobbade funktionen av kopplingen som inte kräver särskilt mycket handkraft för manövrering.

IMG 6844-1

Även fjädringen levererar långt över förväntan. Fjädringens grundinställning är åt det komfortabla hållet, men utan att det upplevs som gungigt på något vis under hyffsat moderat tempo. Då det nalkas mer aktiv körning på underbart kurviga bergsvägar ökar jag på fjäderförspänningen bak med tre hack (vilket enkelt görs utan verktyg), vilket lägger grunden för en trivsam och samtidigt hyffsat stadig körning. Nu är det här visserligen inte i första hand en sportmotorcykel, men det kan ändå vara skönt att veta att den pallar för snabba manövrar utan att protestera. Men bäst av allt trivs T120 i lite lägre hastigheter. Då kommer den till sin fulla rätt. Dock vill jag påpeka att jag aldrig körde med passagerare, och därför inte kan uttala mig om hur motorcykeln upplevs då.

B32A4622-1

Precis som under provkörningen av syskonmodellen Bonneville Thruxton R, så upplevs körningen som fullständigt avslappnad och självklar. T120 svänger utan tvekan, både på landsvägen och runt tajta gatuhörn. Dessutom är körställningen så att säga ”rakt upp och ner” utan konstigheter vilket ger en skön och naturlig körning. T120 är tveklöst med på noterna, även då jag kör betydligt tuffare än vad den här modellen sannolikt är skapt för. Det känns tryggt och bra.

IMG 6847-1

På önskelistan står en mer finkänslig frambroms. Som det är nu saknar jag det där sista bettet. Men missförstå mig inte. Bromsverkan är bra, mer än godkänd. Men som det är nu anser jag att jag får ta lite för mycket mot vad jag borde behöva för att få optimal bromsverkan.

AP1 0500-1

Triumph Bonneville T120 är utan tvekan en riktig höjdare för dig som gillar det klassiska stuket hos Street Twin men vill ha lite mer pulver mellan hjulen. Motorn är inte riktigt lika stark som dess motsvarighet hos sportigare Thruxton, men räcker till för att erbjuda en rolig och skön körning där det alltid finns mer än gott om vridmoment att tillgå.

T120 kommer i fyra olika färgalternativ: Cranberry red och Aluminium silver med handmålade linjer, Jet black och Pure White med handmålade linjer, Jet Black, Cinder Red. T120 Black kommer i två ”elaka” lackeringar: Jet Black och Matt Graphite.

T120 och T120 Black kostar 110.000 kronor

I samband med lanseringen av Triumphs nya Bonneville-modeller har företaget även presenterat över 470 nya, eleganta, högkvalitativa tillbehör, och det har aldrig tidigare varit enklare att skapa din egendesignade Bonneville. Detta inkluderar nya avgassystem från Vance & Hines och ett antal fullt anpassningsbara komponenter, från stänkskärmar, till sadlar och vackra kompakta blinkers bara för att nämna några.

För att underlätta customiseringen har Triumph också skapat en rad spännande "inspirationskit" som ska användas som utgångspunkt åt förare att skapa sina egna skräddarsydda exemplar av Bonneville, och dessa kan även monteras hos Triumph återförsäljare som en komplett uppsättning - från Scramblers och Brat Trackers, till Track racers och Café Racers.

LÄNK: MER OM TRIUMPH T120