"Föryngrad" är det mest träffande ordet jag kan komma på för att beskriva nya BMW R1200R. Det beror på att modellen har övergett de klassiska formerna till förmån för en mer dynamisk form och teknik som väcker nytt liv i en klassisk modell från det bayerska varumärket. Här kan du läsa den första provkörningen av 2015 års BMW R1200R.
Glädjande nog presenterades många viktiga 2015-nyheter strax före och under motorcykelmässan EICMA i år. En av de motorcyklar som jag såg fram emot att provköra var nya BMW R1200R, den bayerska roadstern som nu lämnar de mycket av dess klassiska former och tar ett stort och "föryngrande" steg framåt.
Tveklöst är ”gamla” R1200R ljusår efter denna nya modell. I synnerhet när det gäller utseendet. Den nya roadstern är en dynamisk motorcykel med en muskulös, slimmad och på samma gång aggressiv touch, som tillsammans formar denna nya fantastiska R1200R.
Nya BMW R 1200 R är kort och gott en naken boxer-roadster för de krävande förarna. Men det är samtidigt inte en modell som kräver särskilt mycket av dig som förare.
För BMW har den här typen av nakna landsvägsmaskin med boxermotor varit ett framgångsrecept som trollbundit oerhört många motorcykelentusiaster ända sedan ankomsten av R32 för cirka 91 år sedan. Sedan den första generationens R1200R introducerades år 2006 har över 50.000 exemplar av modellen sålts.
Nya R1200R är här för att försvara denna långvariga BMW-tradition av komfort, dynamik och långfärdskapacitet, samtidigt som modellen tar ett rejält kliv framåt på många sätt och vis inför 2015. Såväl vad gäller design som den tekniska utvecklingen.
Den tvåcylindriga och luft/vätskekylda boxermotorn hos nya R 1200 R är samma som hos befintliga R1200 GS och R 1200GS Adventure samt R 1200 RT och nya R 1200 RS. Den uppges producera 125 hästkrafter (92 kW) vid 7750 varv per minut och utveckla maximalt 125 Nm vridmoment vid 6500 varv/min.
Jämfört med motorn hos sin föregångare har vridmomentet ökats avsevärt över hela varvtalsregistret. Avgaserna leds via ett 2-1-avgassystem med en brant vinklad ljuddämpare. Vidare finner vi en modifierad luftburk och omformade luftintag, samt en centralt placerad radiator.
BMW R1200R erbjuds i tre olika versioner där basmodellen kostar 125.900 kronor och kommer i "Cordoba Blue", med svart ram, Tankpad i plast, Svarta bromsok, ABS och antispinn som standard. Silverfärgad framgaffel är standard (Med Dynamic ESA är den guldeloxerad). Den kan utrustas med Dynamicpaket (Option 235). Däremot kan den inte kittas med Styel 1 eller Style 2 (Option 861 eller 862).
Om Varselljus (Option 202) väljs så levereras mc:n med LED-bakljus med fiberoptik och transparent (ofärgat) glas. Alla olika höjder på sadlarna fram och bak går att kombinera. Instrumenteringen visar varvtal på olika sätt beroende på version av utrustningspaket. Hos Basic-version visas varvtal som Bar-graf. Med Style 1 & 2 Sport-version vsas varvtal i sifferform.
Sport-versionen "Style 1" finns i vitt (Light White) med röd ram och röd R-dekal på tanken, kommer med vit magkåpa, guldeloxerade bromsok, tankpad i mattpolerat rostfritt stål, "Pure" instrumenthus, "Växlingsassistans Pro" och extra körlägen. Kan utrustas med dynamicpaket 2 (option 239). Kan inte utrustas med Dynamicpaket (Option 235).
För dig som vill ha extra med allt, nåja i alla fall en hel del godis, finns R1200R Exclusive i Thunder Grey metallic och ram i grey metallic matt, inklusive silverfärgad framgaffel, guldeloxerade bromsok, tankpad i mattpolerad rostfritt stål, Kan utrustas med Dynamicpaket (Option 235).
Låsningsfria ABS-bromsar, automatisk stabilitetskontroll ASC och de två körlägena ”Rain och Road” erbjuds som standard.
Körläget Pro med Dynamic Traction Control (DTC) finns som tillval. Och när R1200R är specificerad med tillvalet körläget Pro har nya R 1200 R även Dynamic Traction Control (DTC) med lutningsgivare samt två extra körlägen - "Dynamisk" och "User" som tillåter användaren att skräddarsy körläge och ställa in DTC (antisladdsystemet) efter eget tycke.
Rörramsramen av stål har motorn som ett självbärande element. Fram sitter en upp-och-ner-vänd teleskopgaffel på plats istället för Telelever-gaffeln som hos föregångaren. Bak finner vi enkelsidiga EVO Paralever, som ser till att motorkraften överförs effektivt och smidigt till bakhjulet via kardan.
Modellen har även förärats med den senaste generationen av den elektroniskt styrda fjädringen Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) som erbjuder de två dämpningsinställningarna "Road" och "Dynamic", vilket gör att dämpningen anpassas automatiskt till rådande körförhållanden.
Även instrumenteringen hos nya R 1200 R tar ett stort steg in i en ny roadster-era. Instrumenteringen har en ny TFT-skärm med en ljussensor som säkerställer automatisk anpassning av ljusstyrkan baserat på det rådande ljusförhållandet och växlar automatiskt mellan dag- och nattdesign. Standardutrustningen inkluderar färddator som visar all information i tre olika stilar, beroende på användarens önskemål.
Till vänster finns hastighetsmätaren med analog visare medan TFT-skärmen hjälper oss att hålla koll på totalt antal körda kilometer, Trip 1 och Trip 2, beräknad räckvidd på resterande bränslemängd, lufttemperatur, motortemperatur, genomsnittlig bränsleförbrukning, genomsnittshastighet, tidpunkt, oljenivå, RDC däcktryckskontroll RDC och aktuella inställningar.
"Det kan inte regna för evigt". Det är i alla fall vad jag upprepade för mig själv under morgonen när jag, på plats i varma Alicante på spanska östkusten, klädde på mig regnkläderna inför den stundande provkörningen av nya R1200R. En vecka av soligt finväder bröts av en mycket besvärlig dag av regn som följde oss längs hela testet i sadeln på den nya roadstern.
Körställningen passade mig mycket bra. Jag valde extra hög sadel (tillval) för att passa mig som är strax över 180 centimeter lång. Efter att jag ställt in till körläget "Rain" och bekantat mig med instrumentering och reglagen, var det dags att provköra modellen på de ringlande vägarna som skär fram i det torra landskapet vid Costa Blanca.
Jag känner väl till den vätskekylda boxern, och har tidigare uppskattat den då jag kört R1200GS och R 1200 RT. Även hos denna nya roadster känns valet att använda boxern som drivkälla som ett givet val. Motorcykeln svarar mycket bra och det känns verkligen rejält när motorns 125 Newtonmeter vridmoment drar till och vill förflytta motorcykeln och dig framåt, även då jag kör i läget "Rain", det säkraste alternativet. Skulle jag råka förhasta mig och gasa till så pass att bakhjulet spinner loss ser antispinnsystem omedelbart till att dämpa motorkraften så att ”incidenten” knappt märks överhuvudtaget.
Den första delen av testet kräver att vi passerar igenom staden, mellan trafikljus och rondeller, innan vi får sätta hjulen på de Costa Blancas bergsvägar. Motorcykeln är smidig och lyhörd, och även då vägbanan är regnhal känns R1200R stabil och säker. Växellådan är lättjobbad och korrekt, även då den används ihärdigt och under häftig belastning.
Vi anländer snart till de ringlande bergsvägarna, men tyvärr kan jag inte utbringa det klassiska "äntligen", eftersom regnet hindrade mig från att njuta fullt ut av körningen, och tvingar mig samtidigt att inte bli för ihärdig med gasandet om jag vill hålla mig på hjulen och på vägen. Lyckligtvis, efter ett par kilometer fann jag ett passande tempo för mig och R1200R, och jag måste verkligen påpeka att jag uppskattar den lugna och trygga karaktären hos denna nya roadster. Samtidigt blir jag förvånad över med vilken lätthet den låter sig styras och hur pass säkert det ändå känns att köra den i förhållanden med intensivt regn och förrädiskt hal vägbana.
Att köra in, genom och ut ur kurvorna är manövrar som utförs snabbt och enkelt med flytande rörelser och stor exakthet. Vid utgångar, då jag samtidigt provocerar och överdriver med gasandet, släpper däcket loss en aning om du samtidigt kör på vägbanans vita markeringar. I övrigt förblir motorcykeln stabil och följer vägens dragning med kirurgisk precision. Bromsning sker kraftfullt och progressivt även i våta förhållanden, där ABS-systemet kommer i drift och då på ett smidigt och knappt märkbart vis endast om det är absolut nödvändigt.
Det är nu som jag noterar den stora skillnaden jämfört med den tidigare versionen: frånvaron av den klassiska Telelever-framhjulsupphängningen har dramatiskt förändrat beteendet hos R1200R. Den nya teleskopgaffeln är utformad för att vara mer intuitiv, exakt och känslig jämfört med det traditionella Telelever-systemet. Bak sitter den värdefulla Paralevern, som på ett effektivt vis ser till att motorkraften överförs till asfalten.
Efter cirka 7 mils körning, då plötslig solen tittar fram mellan molnen, medan en lätt bris börjar (med hjälp av solen) torka upp asfalten. En gåva från himlen! Slutligen får vi tillfälle att pressa lite mer och låta R 1200 R att sträcka ut sig lite mer och visa vad den går för då saker sätts på sin spets.
Jag ändrar körläge, nu är det Road som gäller, ett läge som passar alla körförhållanden och lämnar motorcykeln fri att erbjuda större dynamik. Vridet blir påtagligt kraftigare men ändå mjukt och tillfredsställande. Efter ett tiotal kilometer hittar jag äntligen sträckor av torr asfalt. Äntligen kan jag vrida häftigare på gasen och luta motorcykeln betydligt mer i böjarna.
Modellen jag kör är kittad med växelassistans Pro, vilket gör att jag kan växla såväl upp som ner utan att behöva fingra på kopplingen det minsta, annat än vid start från stillastående eller när det är dags att stanna. Växlingarna går hursomhelst tyst och smidigt ”av bara farten”, vilket säkerställer en häftig acceleration.
Allt hos R1200R passar ihop till perfektion: chassi, fjädring, elektronik och motor lirar i perfekt symbios och erbjuder den sanna glädjen av att köra en roadster även när väderförhållandena och asfalten är ogynnsamma. Motorcykeln svarar bra på förarens kommandon, även under förhållanden där däcksgreppet inte är optimalt.
Helt ärligt förväntade jag mig inte att ha särskilt roligt under den här provkörning, på grund av regn och kyla. Men trots det trista väderförhållandet frambringade R1200R oerhört härliga känslor och gjorde att jag på sätt och vis förträngde regnet. En sak är hursomhelst säker: Jag och 2015 års BMW R1200R kommer förhoppningsvis träffas snart igen, eftersom den förtjänar en provkörning under optimala förhållanden.
LÄNK: MER FAKTA OM 2015 ÅRS BMW R1200R
Reportaget är publicerat i samarbete med våra vänner hos MotoBlog.it