Allsidig budgetmaskin
Ivar Kvadsheim har provkört Kawasaki Versys som är en allsidigare version av omåttligt populära ER-6. En motorcykel som han efter provkörningen beskriver som billig, effektiv och superhärlig.
Det tog sin tid innan Kawasaki bestämde sig för vilken typ av allround de skulle göra, men det har varit värt att vänta på dem. Efter några allvarliga misstag med KLV 1000 (vilket var en Suzuki DL 1000 med Kawasaki-märke), och sedan en runda genom en stylad men gammaldags KLE 500, var det äntligen dags för 2007-nyheten Versys.
Versys är baserad på ER6-modellen, men är egentligen ganska olika ändå. Både ram, sving och fjädring ändrades, och motorn är modifierad för mer vridmoment och ett starkare mellanregister.
De främsta konkurrenterna till Versys är Suzuki DL 650, Honda Transalp och BMW F650GS. Kawasaki har lagt lite mer betoning på sportig körning. Att den dessutom står sig bra prismässigt är förstås ingen nackdel.
Det borgar för god kvalitet när MC-journalister klagar på hur en motorcykel ser ut. Det innebär oftast att det finns få andra saker att anmärka på. Versys är inget undantag, och vi måste helt enkelt prata om design.
I stora drag har Kawasaki lyckats skapa en unik och faktiskt ganska läcker motorcykel. Strålkastaren ger ett gapande uttryck som kräver viss tillvänjning, men linjerna är fina och har ett slags italienskt drag över sig.
Ramen ser ut att vara en synnerligen kraftig konstruktion, men under plastkåporna döljer sig en betydligt klenare ramkonstruktion.
Det är en slags oärlig design. Istället för att täcka en ram som visuellt ser alldeles för klen och full ut med plasthöljen av billig svart plast borde de istället skapa en ram som de är stolta över att visa upp.
Dessutom känns det synd med tanke på att Versys är en riktig arbetshäst som förtjänar mer än så. Det är en motorcykel som gör vad du ber den att göra, om och om igen, och den ställer mer än gärna upp på tur till kebabhaket, för pendling eller allehanda turer på söndagar eller andra lediga stunder. Med stor hjälp av den mycket samarbetsvilliga, tvåcylindriga parallellmotorn fungerar Versys bra till det mesta.
Motorn är densamma som hos ER-6 och har fått så mycket beröm tidigare att vi inte tar det igen. Kort beskrivet: 65 hästar, 61 Newtonmeter, trevlig och frisk karaktär och en motor som är relativt oberoende av förarens (fel) val av växel.
Det rister en del på låga varvtal och vibrerar en aning på höga varvtal, men att kalla det ett problem är att ta i allt för hårt. Det är bra att veta att det finns liv mellan benen också.
FUNKTION FÖRE FORM: Sexigt är det inte, men det är inte varje dag som en motorcykel har backspeglar som faktiskt gör att du kan se vad som händer bakom dig.
Något fartmonster är det inte, men det går tillräckligt bra för en normal motorcyklist. Piskar du det där lilla extra bjuds du även på ett ganska tufft avgasljud.
Vi talar inte om någon Rocket III motor som drar som en lastbil från tomgång, men om du ger på gas från lågt varvtal på en hög växel kommer du märka att motorn drar stadigt utan protest från tomgång upp till omkring 9000 varv.
Det fina registret och exakta gasresponsen märks i synnerhet vid stadskörning, och du lär få leta länge efter en mycket bättre stadsmotorcykel än Versys. Den tvåcylindriga parallellmotorn är också mycket mer praktisk på längre turer än encylindriga motorer som i regel är avsevärt stötigare.
206 kg (209 med ABS) är inte särskilt lätt, men Versys är smal, nätt och balanserad och uppfattas som lättare än vad det egentligen är.
Inte heller komforten är något problem för långturen. Den lilla toppkåpan med sitt lilla kåpglas styr undan en del vind utan att ersätta det med värst mycket turbulens. Du måste ha verktyg för att justera höjden på kåpglaset, men någon särskilt omfattande operation är det inte.
Passagerarsadeln har vi bara provsuttit, men den verkar mycket rymlig och trevlig, och med hänvisning till andra tester verkar det som om Versys fungerar bra för passagerare. Körställningen är lite "motocross" med rak rygg och brett styre.
Sadeln är mjuk och bekväm, men höjden kan nog ställa till problem, i alla fall om du är kortare än 180 centimeter, och gillar att plantera båda fötterna i marken vid stillastående.
"Motocross-ergonomin" ger överlägsen kontroll, men är nog inte de bästa förutsättningarna för att passera Tyskland på Autobahn. På vanliga landsvägar, då du håller en hastighet som gör att du får behålla körkortet om du blir stoppad av polisen, är inte fartvinden störande.
Växellådan är som jag förväntar mig av en japansk motorcykel. Kopplingen är fjäderlätt och du måste jobba hårt för att lyckas missa någon av de sex växlarna.
Fjädring och bromsar är inte heller ett problem, men finsmakare kommer att märka att det inte är toppkomponenter. Fjädringen ger superfin komfort, men fronten dyker ganska rejält under inbromsning.
Bromsarna kan enkelt beskrivas som okej. Vi talar om beprövade standardkomponenter som inte utmärker sig vare sig positivt eller negativt.
Det finns verkligen inte mycket att anmärka på hos Versys. I synnerhet inte med tanke på priset. Standardmodellen kostar 74 900 kronor, och med ABS-bromsar kostar den 79 900 kronor.
=Versys är riktigt bra på de flesta områden. Lägger du stor vikt på lågt pris, är på jakt efter en praktisk stadsmotorcykel och värdesätter sporiga köregenskaper kan Versys vara motorcykeln för dig.
+ Valuta för pengarna. Bruksvänlig som få.
-Designmässiga missar, som att täcka en utseendemässigt klen ram med plastkåpor.
{morfeo 22}
Kawasakis reklamfilm för Versys
{youtube}_cHQCdhmjmM{/youtube}
Fakta Kawasaki Versys -09
|
|
Motor | Vattenkyld, fyrtakt, 2-cylindrig, Parallelltwin, 4 ventiler/cyl, DOHC |
Borr x Slag | 83 x 60 mm |
Slagvolym | 649 cm³ |
Effekt | 64 hk/8 000 varv |
Vridmoment | 61 Nm/6 800 varv |
Kompression | 10.6:1 |
Bränslesystem | Elektronisk bränsleinsprutning |
Transmission | 6 växlar |
Hjulbas | 1415 mm |
Sadelhöjd | 835 mm |
Fjädring fram | 41 mm inverterad, justerbar retur- och fjäderförspänning |
Fjädring bak | Vertikalt monterad enkel stötdämpare, justerbar retur och fjäderförspänning |
Broms fram |
Dubbla tvåkolvsok, 300 mm skivor |
Broms bak | Enkolvsok, 220 mm skiva |
Däck fram | 120/70-17 |
Däck bak | 160/60-17 |
Tankvolym | 19 Liter |
Fulltankad vikt | 206 kg/209 kg (ABS) |
Färg | Svart, silver, orange |
Pris | 74 900 kronor / 79 900 kronor (ABS) |
Importör | Kawasaki |