Fyrhjulig motorcykel med ratt
KTM är en av Europas främsta motorcykeltillverkare. Men i och med lanseringen av nya X-Bow (uttalas Crossbow) är de numera även biltillverkare. Och deras första bil i produktion är inte vilken bil som helst, utan en sportbil som inte går av för hackor. fastbikes.se drog ut på en provtur i vinterföre. Är det den optimala vinterbilen?
En vecka efter min första provtur med X-Bow, då i passagerarsätet med Mattias Ekström vid ratten, är det min tur att köra. Den här gången är det jag och Matz Lindkvist som slåss om förarplatsen. Jag tar första vändan.
Då jag tryckt fast ratten och knäppt på mig fyrpunktsbältet är det dags för avfärd. Efter att jag lyckats starta bilen vill säga. Samtidigt som man trycker på startknappen måste man hålla nere kopplings- och bromspedalerna. Och anledningen till varför jag inte får igång bilen visar sig bero på att jag tagit fel på gas och broms. Det börjar ju bra det här...
Vinterdäcken är odubbade. Under natten och morgonen har det snöat rejält i området. Och det snöar kraftigt fortfarande under provkörningen. Ganska snart vet vi att den främre spoilern i nedre kant fungerar som rena rama snöplogen och snön yr upp över fronten och skickas sedan per automatik rakt in i våra ansikten. Visserligen skyddas våra ögon av integralhjälmarnas visir, men sikten blir märkbart försämrad...
Vi tyckte nog allt att Richard på KTM såg lite blek ut när vi propsade på att dra ut och köra trots det rådande väglaget. I grundutförande kostar en KTM X-Bow i dagsläget 581 000 kronor. Men innan vi drog påpekade Richard att den X-Bow vi nu hade till låns var rejält extrautrustad och betingar ett värde på närmare en miljon kronor.
Det finns inget krav på att du som förare eller passagerare måste bära hjälm, men det är starkt att rekommendera. Vindruta saknas, och att få ett stenskott eller något flygfä in i munnen, ögonen eller ansiktet gör både ont och kan få ödesdigra konsekvenser.
Vindruta och tak saknas. Inte ens en liten tygcabriolet finns att tillgå. Det är helt enkelt som en tvålkopp med fyra hjul. Men en förbaskat läcker, exklusiv och rolig tvålkopp. Och på den här punkten är upplevelsen slående lik den vid motorcykelkörning. Vid längre körning i högre hastighet bör du trycka in ett par öronproppar i hörselgångarna. Annars är risken stor att du får försämrad hörsel inom kort.
Trots det sladdriga underlaget känns X-Bow mycket säker och distinkt i sin karaktär. Här finns inga elektroniska hjälpmedel i form av ABS-bromsar, antispin-system eller liknande. Här snackar vi "pure racing" och extremt hög lekfaktor. Nu är inte jag någon pervers bilgalning eller expert på det området heller för den delen, men en och annan sportbil har jag rattat i mina dagar. Och aldrig förr har jag kört en så pass rolig gatregistrerad bil. Som kuriosa kan jag nämna att bilen är designad av svensken och motorcykelföraren Martin Petersson.
Okej, jag kan inte uttala mig och hur pass effektiva bromsarna är eller hur bilen uppträder i hög hastighet på torrt underlag, men däremot blir jag imponerad över hur pass lättkörd X-Bow är trots att den är bakhjulsdriven och att den turbomatade radfyran på 240 hästkrafter från Audi är monterad bak. Den är inte alls på långa vägar så lurig att handskas med som en gammal hederlig Porsche 911, som även den är bakhjulsdriven och med motorn monterad bak.
Detta kolfiberbygge påminner egentligen mer om en formelbil både till utseendet samt uppträdandet. Den är extremt lätt fram och styrningen är ultrasnabb. Men så här på vinterunderlag gäller det att hålla tungan rätt i mun oavsett om man kör långsammare och styr med framhjulen eller gasar friskare och styr med hjälp av bakhjulen.
Som förare har man järnkoll på X-Bow. Allt känns självklart på något vis. Faktum är att den till viss del påminner en del om den formelbil från Jaguar jag provkörde i England för en tid sedan. Men då ägde körningen rum på bana och torrt underlag.
Ratten går att knäppa loss för att förenkla att komma i och ur "sittbrunnen". Stolarna från Recaro är av skumplast och betydligt bekvämare än de ser ut att vara. Däremot är de stumt monterade. För personlig anpassning är det istället justering av pedalställ och ratt som gäller. Och anpassningen av pedalstället sker föredömligt enkelt. Airbags saknas och passagerare och förare får nöja sig med varsitt fyrpunktsbälte och en tålig monocoque (som utgör X-Bows stomme) av kolfiber som personligt krockskydd.
Väl på plats slås jag av att X-Bow inte har särskilt mycket gemensamt med en vanlig bil. På ratten finns ett antal färgglada knappar för signalhorn, blinkers, helljus med mera. Backspeglarna har ett rejält utstick och erbjuder god sikt bakåt, vilket behövs då bakåtsikten för övrigt är obefintlig.
Som jag nämnde tidigare saknas alla former av elektriska hjälpmedel. Framhjulen rattas manuellt utan hjälp av något servo. Inte ens bromsarna har hjälp av någon servopump. Och i det rådande väglaget är jag glad att det är så. För med mina racingskor på fötterna är bromskänslan fenomenal. Och känslan i ratten likaså.
Som pricken över i är växellägena distinkta och växlingarna går av bara farten. Gissa om jag längtar efter att få tillfälle att testa den här på torr slingrande asfalt.
Precis som på de flesta motorcyklar finns inget bagageutrymme. Inte ens ett litet handskfack syns till. Och ska du storhandla får du nog dumpa passageraren vid stormarknaden till förmån för matkassarna.
Egentligen är X-Bow inte någon värsting om man synar vikt och effektuppgifterna. Visst är den inte blytung, men inte heller ultralätt med tanke på all kolfiber och avsaknaden av tak, passagerarutrymme och så vidare. Och motorn matar på så att det räcker och blir över. Men det som gör att jag blir lite småkär i den är framförallt det smidiga helhetsutförandet och den extremt höga lekfaktorn. Även om inget går upp mot att köra motorcykel så är X-Bow bra nära...
Precis som de flesta motorcyklar är X-Bow skapt för körning sommartid i vackert väder. Samtidigt så är det inte det minsta tråkigt att köra med den på vintern heller. Men tänk på att stolsvärme saknas, så klä på dig ordentligt om du ska ut och "finåka" i snön. Vårt exemplar saknade dessutom "kupévärme" vilket normalt är standard.
En KTM X-Bow i standardutförande kostar i dagsläget 581 000 Kronor. I priset ingår en förarkurs. Och för dig som är van vid en sur gammal Volvo lär det behövas. Matz får avsluta med orden: "närmare motorcykel går inte att komma på fyra hjul"...
BILDGALLLERI: KTM X-BOW
{morfeo 6}
Film från Race of Champions med X-Bow
Film från provturen med X-Bow och Mattias Ekström
{youtube}2r-ED5lShK4{/youtube}
Film om X-Bow
{youtube}288oF6Ts57Q{/youtube}
SNABBA FAKTA: KTM X-Bow Motor: Fyrcylindrig turbomatad radmotor, DOHC, fyra ventiler per cylinder |