Tidigare i år var Fastbikes.se på Sardinien för den officiella lanseringen av 2014 års EXC och SX-modeller från KTM. Årets främsta EXC-nyhet är fyrtaktaren 250EXC-F som vi redan publicerat utvärderingen av. Här kan du läsa resultatet från provkörningen av KTM:s tvåtaktsmodeller 250EXC och 300 EXC.

LÄNK till provkörningen av KTM 250 EXC-F 2014

Under mitten av 90-talet gjorde jag några försök att tävla i olika endurorace med tvåtaktsmaskiner, men det var något som jag aldrig trivdes särskilt bra med. Och detta trots att alternativet, dåtidens fyrtaktare, inte var på långa vägar lika bra och framförallt smidiga som de är idag.

2F2G3716

Första gången jag körde KTM EXC300 var några år sedan, och jag blev vad som skulle kunna liknas med förälskad. Den främsta anledningen till att jag föll pladask för den är tvåtaktmotorns underbara karaktär som i mångt och mycket påminner om en fyrtaktare, i kombination med smidigheten hos en tvåtaktare. Helt enkelt det bästa från två världar. Frågar du mig ska en enduromaskin vara lätt och smidig och ha en stark motor som har en förar-energibesparande karaktär. Det är precis så som KTM 300EXC är, och 250EXC är inte sämre.

 DSC4193

Inför 2014 har 250EXC och 300EXC fått en del uppdateringar, för att göra maskinerna ännu bättre rustade för skogens alla utmaningar.

2F2G3723

Motorn hos 250EXC och 300EXC har fått en ny cylindertopp med vad som sägs vara en optimerad förbränningskammare, för mer effektiv förbränning och bättre gasrespons framförallt under kraftig belastning, och bättre motorkaraktär över hela registret vilket i sin tur sägs ha lett till en motor som är lättare att kontrollera. En ny version av reed-ventiler från Boysen sitter på plats hos insuget, vilket ska leda till bättre gasrespons, ökad motorprestanda och bättre hållbarhet.

EXC action_28

Dessutom har KTM uppdaterad båda modellernas tändning med ny programvara, för ännu bättre motorkaraktär. För att matcha allt detta har även förgasaren uppdaterats. Pricken över i är det nya, kraftigare startbatteriet (4 Ah istället för 3 Ah).

Det finns både el- och kickstart för att dra igång dessa trevliga tvåtaksmaskiner, som båda har sex-stegade växellådor och DDS-koppling.

2F2G3649

Tanklocket är återigen modifierat med en ny låsmekanism, och är nu betydligt enklare att öppna än tidigare modellen.

Styrstoppen och voltregulatorn har fått ny position. Vidare finner vi en ny version av nedre gaffelkrona (med bland annat ny design för infästning av framskärmen som ska bidra till en stadigare infästning av framskärmen), nydesignade plastdetaljer, inklusive luftburk, där handtagsskydden av två-komponents polymer lär vara tåligare än någonsin, ny lyktkåpa och strålkastare med vad som sägs vara en skarpare HS1-lampa. Samtidigt uppges strålkastarenheten blivit bättre tätad mot vatten och lampbyte ska nu vara lättare än tidigare att genomföra.

2F2G3628

När det gäller motorcyklarnas plastdetaljer så uppger KTM att de har fokuserat på att få till en design som ska bidra till en perfekt förargeometri, och att föraren känner sig i total harmoni och blir ett med motorcykeln. Som förare märker du detta genom att allt bara känns helt självklart, utan att byxbenen eller stövlarna fastnar i någon kant då man flyttar runt på motorcykeln. Pricken över i är den nya grafiken som fått sin årliga förändring.

Vidare har designavdelningen sett till att framskärmen fått en slätare undersida, vilket effektivt hjälper till att göra det svårare för lera att fastna där. Samtidigt menar KTM att framskärmen blivit 50 procent styvare än tidigare, vilket ska leda till mindre grad av "fladder" vid körning i högre hastighet.

Samtliga EXC-modeller av 2014 års modell har aluminiumstyre från Neken, och i vanlig KTM-standard, kan styret monteras i fyra olika grundlägen för optimal körställning.

2F2G3625

Hjulen är med CNC-frästa aluminium-nav och Excel-fälgar med svarteloxerade ekrar och ekernipplar av aluminium.

Frambromsens huvudbromscylinder har modifierats så att oljebehållaren är i ett mer horisontellt grundläge. Dessutom har bromsreglaget uppdaterats för ännu bättre fingertoppskänsla än tidigare. I samma veva har KTM monterat en ny typ av oljebehållare för den hydrauliskt manövrerade kopplingen (för att matcha bromsvätskebehållaren). Hos bromsoket finner vi numer 9-millimeters kolvar istället för tidigare 10 millimeter, och en ny typ av sintrade bromsbelägg (Toyo B169).

Båda maskinerna har DDS-koppling med Brembo hydraulisk manövering, sexstegad växellåda där de två modellerna har identiskt utväxling hos såväl växellåda som fram- och bakdrev. Resultatet är en problemfri körning där växlingarna går av bara farten och kopplingen är underbart lättmanövrerad (något som är guld värt vid körning i extrem terräng och vid långlopp).

 DSC4207

Ramen, som fått ny färg, är en rörkonstruktion av Krommolly-stål, och lägger grunden till att du kan njuta av en exakt styrning, smidighet och högfarts-stabilitet. Tack vare ramens utformning, i samspel med PDS-dämpsystemet hos stötdämparen bak, absorberas stötar hos bakhjulet optimalt. Efter olika former av matematiska beräkningar och mängder av datorsimuleringar och utvärderingar i praktiken, uppges svingarmen ha fått en form som är en perfekt mix mellan låg vikt, optimal styvhet och flexibilitet. I samma veva har kedjestyraren hos svingarmen fått en ny design, som förutom att vara tåligare även ska sänka den ofjädrade vikten en aning.

2F2G3290

Precis som 300 EXC har WP-fjädringen hos 250EXC fått en individuell grundinställning, där man bland annat tagit hänsyn till vikt och motorkaraktär. Bak finner vi en ny typ av PDS-dämpare, som har ett direktlänkage hos svingarmens ovansida. Inför 2014 har PDS-dämparen fått nya packningar, och ny grundinställning. Den fullt justerbara fjädringen gör ett mycket bra jobb med att dämpa stötar från såväl hopp som mindre ojämnheter, och ser till att däcken har optimalt med markkontakt. Det bidrar i sin tur till att det går att köra snabbare samtidigt som trygghetskänslan ökas.

Under provkörningen finns tekniker från WP på plats och hjälper till att ställa in fjädringen efter olika önskemål. För min del fungerar grundinställningen mycket bra överlag. Fjädringen är fast men samtidigt komfortabel i en perfekt mix. Nu ska jag understryka att provkörningen i huvudsak ägde rum på slingor som skiljer sig en hel del från svensk terräng. Det var mycket stenigt med dammtorra förhållanden, och i stort sett inga hala rötter, lerpartier eller diken att hoppa över. Dessutom fanns en kortare specialslinga med mjuk sand och ett antal hårnålskurvor. Här blev det många snabba hastighetsförändringar, i kombination med tajta svängar, något som inte är det minsta problem för vare sig 250EXC eller 300EXC.

2F2G3715

Till skillnad mot många andra tvåtaktsmaskiner jag kört under årens lopp är den här mycket förlåtande, något som bland annat kommer till sin rätt om du exempelvis skulle lägga i en för hög växel. Här finns det både bottenvrid och rejält med knuff på höga varv. Precis så som jag vill ha det, i synnerhet om jag vill orka med att köra snabbt under en längre tid. Både KTM 250EXC och 300EXC är mycket smidiga att handskas med. De är supersnabba rakt fram och svänger blixtsnabbt i de tajtaste av böjar. Samtidigt känns de stadiga även då det går som fortast ute i skog och mark. Dessutom är de extremt lätta och smidiga att hantera då det går brant uppför, kraftig utför eller är bökigt rent allmänt.

För min 183 centimeter långa kropp är körställningen mycket passande, där det mesta känns självklart och det aldrig är något problem att byta körställning. Bland annat är skillnaden mellan sittande och stående körställningen inte särskilt stor, något som spar på förarens energi, i synnerhet då man ofta behöver byta från sittande till stående körställningen och vice versa.

 DSC6409

Samtidigt är samspelet mellan motorcykelns reglage, framförallt för broms, koppling, och växellåda något som måste fungera perfekt för att jag ska trivas. Och jag stortrivs, något som speglar av sig på körningen. Jag mäktar helt enkelt med att köra fort under lång tid, och tröttas inte i "onödan" av att behöva slösa energi och tankeverksamhet på detaljer som inte fungerar perfekt. Exempelvis är bromsarna från Brembo, tillsammans med vågformade bromsskivor, helt enkelt fantastiskt bra, med suverän fingertoppskänsla och bett så att det räcker och blir över. Du som kört någon av KTM:s EXC-modeller under de senaste åren vet antagligen vad jag talar om.

På frågan om vilken av dessa två som är bäst kan jag inte svara. Det är helt enkelt för personligt. Och skulle ett antal förare köra en viss sträcka på tid, så skulle resultatet diffa en hel del beroende på slingans karaktär. En del förare skull sannolikt vara snabbast på en enskild sträcka med 250EXC medan andra skulle köra snabbare med 300EXC, och skulle vi välja en annan slinga skulle slutresultatet antagligen se helt annorlunda ut.
I slutändan är det inte säkert att den modell som går segrande ur den duellen är bäst för dig.

EXC action_33

För mig är förstahandsvalet 300EXC. Vi kommer helt enkelt bäst överens. Men för dig och din körstil kan mycket väl 250EXC vara ett bättre alternativ. Oavsett vilken du väljer har du en suverän enduromaskin som fungerar bra för såväl VM-racing som till den efterlängtade starten i något långlopp, som exempelvis Gotland Grand National, Ränneslätt eller Stångebroslaget.

 

LÄNK TILL FAKTA OM KTM 250EXC - 2014

 

LÄNK TILL FAKTA OM KTM 300EXC - 2014