För en tid sedan kunde Fastbikes.se erbjuda en av världens första provkörningar av KTM:s nya eldrivna Freeride . Häromdagen begav jag mig till Marocko för att provköra nya KTM Freeride 350 i Atlasbergen. Nu kan du läsa provkörningen här.
Den är liten, slimmad, lätt och ser ut att vara ett mellanting mellan trial och enduromaskin. Samtidigt är den landsvägsregistrerad och vid en första anblick verkar det vara en supersnäll maskin för mjukisar.
Det är lika bra att vi får det överstökat direkt. KTM Freerde 350 är inte motorcykeln för dig som vill vara värst. I alla fall inte om att vara värst betyder en motorcykel med flest antal hästkrafter, som är snabbast det urtypiskt svenska endurospåret, utan för härlig och njutningsfull skogs och terrängkörning. KTM uppger en toppeffekt på 23 hästkrafter och där maxvarv är 10.000 rpm.
Den encylindriga motorn är med bränsleinsprutning, elstart (kickstart saknas) och sexstegad växellåda med hydrauliskt manöverad koppling. Motorn är baserad på motorn hos 350EXC-F, men i det här fallet har ventiler av titan ersatts av motsvarigheter i stål. På grund av att kickstart saknas har inte bara vikt besparats (totalt uppges 1,2 kilogram skalats bort från motorn), utan även plats beretts åt batteriet som placerats centralt bakom motorn.
Ramen är en mix av en rörskonstruktion av krom-molybden och en gjuten aluminiumdel samt en bakram av plast. Framgaffeln är en upp-och-nervänd 43-millimeters WP med 250 millimeters fjädringsväg. Den fullt justerbara PDS-dämparen bak erbjuder 260 millimeters fjädringsväg.
Styret har fyra olika infästningsmöjligheter. Dessutom är fästena för fotpinnarna vändbara vilket ger möjlighet att flytta pinnarna 8 millimeter bakåt.
Hos Freeride 350 har Brembokopplingen (hos 350 EXC-F) ersatts med en ny koppling från Formula, med stålkorg och där hela enheten är särskilt utvecklad för extremt hög arbetstemperatur. Samtidigt har växellådan en utväxling som särskilt anpassats för ändamålet, att trixa fram i bökig terräng och med standard 11-kuggs framdrev och 48-bakdrev ligger toppfarten på kring 80 kilometer i timmen.
Med ny motormappning och modifierat avgassystem och luftburk har ingenjörerna designat motorn för vridmoment, som ska ge en så bra motorkaraktär som möjligt, som bland annat bidrar till bra fäste åt bakdäcket, och är energisparande vid krävande förhållanden. Och resultatet är en motorcykel som känns som en riktig motorcykel, men som klättrar och tar sig fram likt en trialmaskin.
Med hjälp av hydroformning har avgassystemet fått en oval form och där två mindre avgasrör löper under motorn, i skydd av hasplåten, bak till två ljuddämpare. Genom att använda en ljuddämpare på vardera sidan, istället för en enda stor på en sida, har bredden minskats med mellan 10-15 millimeter. I synnerhet i framkant, vilket ger en mer slimmad form och bättre rörelsefrihet för ben och fötter. Respektive ljuddämpare innehåller även en katalysator, och ljudnivån hålls på en mycket låg nivå. Något som passar mycket bra då man vill smyga fram i skog och mark, utan att störa markägare, djur och andra i onödan...
Andra intressanta lösningar är att den lilla luftburken placerats infällt hos bensintanken, där påfyllningslocket döljer sig under ett skal. Detta gör bland annat att sadeln kan dras fram mycket långt, vilket ger ökad rörelsefrihet åt föraren. Samtidigt ger luftburkens höga placering en bra position vid vattenpassage.
Kylaren har placerats väl skyddat bakom det främre ramröret, och får hjälp med kylningen av en fläkt när det behövs.
Formula har inte bara fått äran att skapa kopplingen, utan står även för tillverkningen av bromskomponenterna. Fram finner vi ett radiellt monterat fyrkolvsok tillsammans med en 260-millimeters bromsskiva. Bak sitter ett tvåkolvsok och en 210 millimeters skiva. Stålomspunna bromsslangar är standard, liksom bromsokens vita färg. En annan detalj som är mycket bra, är att broms- och kopplingsgrepp är identiska och därför kan byta plats med varandra om det skulle bli nödvändigt.
Även om sadelhöjden är tämligen låg i standardutförande har KTM även tagit fram ett sänkningskit bestående av en 20 millimeter lägre sadel. Genom minskad fjäderförspänning fram och bak minskar höjden med ytterligare 25 millimeter.
Efter denna provkörning vet jag att det här är en motorcykel som är mycket mer än bara en extremt lättkörd enduromaskin, och betydligt snabbare än vad den kanske ser ut vara. Faktum är att i dess rätta element, som är små snirklande och tekniskt mycket krävande spår, som de åsnestigar i Atlasbergen vi körde på. Om vi skulle omvandla detta till något i Sverige, skulle jag säga att det är en maskin som passar bäst för mysig offroadkörning, på små stigar och traktorspår och en och annan försiktig tur på någon välkurvad grusväg, helt utan prestige tillsammans med dina vänner.
För mig var körningen med Freeride 350 i Atlasbergen både fantastiskt läcker och stundtals även lite skrämmande, med skråkörning på feldoserade små däcksbreda stigar med ordentlig fallhöjd om man skulle råka få ett snedkast.
Samtidig nådde vi tämligen enkelt till platser dit jag är övertygad om att jag och mina kollegor inte hade nått fram till i sadeln på i stort sett någon annan "urtypisk" enduromaskin. Givetvis gjorde trialdäcken sitt till, men motorcykeln i sig är så pass lättmanöverad att svåra hinder och skrämmande uppförsbackar avklarades förvånansvärt problemfritt.
Tack vare en bra svängradie var det samtidigt inte något problem att kasta sig runt även de tajtaste böjar på de branta åsnestigarna. Däremot är markfrigången lite sämre än på traditionella enduromaskiner, och man får tänka sig extra för vid tajta passager.
KTM freeride 350 uppges väga 99,5 kilogram utan bensin i tanken, och med 895 millimeters sadelhöjd och en slimmad design är detta en mycket smidig maskin att hantera där det alltid känns som att jag har järnkoll på motorcykeln. Allt går fantastiskt smidigt. Motorn är alldeles lagom stark och mäktar enkelt med att dra mig uppför även de mest skrämmande uppförsbackarna. Bromsarna är superhärliga, och fjädringen fungerar riktigt bra. Oavsett om det handlar om lite mer trialmässigt trixande, grusvägsåka eller enduropiskande i den steniga terrängen.
Här i Atlasbergen blir jag utsatt för den ena tuffa utmaningen efter den andra, men utan att jag egentligen vet riktigt hur det gick till så klarades samtliga utan strul. En sak är i alla fall säker, det var Freeride 350 som gjorde den större delen av jobbet, och precis som jag fick höra under presskonferensen är det här en motorcykel som hjälper dig att bli en bättre förare.
KTM påpekar att det här är en maskin som, för att generalisera, är perfekt för nybörjare, tjejer och kortare förare. Dessutom passar den perfekt för alla oss som har en lång och bred motorcykelerfarenhet men som inte har några intentioner att alltid vara värst och snabbast. Som jag nämnt tidigare är fjädringen bra, den ser till att däcken har bra fäste och att komforten är helt okej. Däremot är det här ingen maskin för dig som vill vara snabbast genom långa ojämna partier, med så kallad stalp. När terrängen är rejält stenig och bökig gäller det att man kör lite annorlunda, inte bara rakt på, mot vad man kanske gör med en vanlig enduromaskin. Här måste man köra med lite mer finess för att inte hasplåt, fotpinnar och fötter ska få sig ständiga smällar. Samtidigt kommer du ta dig fram på en lekande enkelt vis, nästan som på en trialmaskin men betydligt bekvämare.
Är du ute efter en motorcykel som passar perfekt för de där dagarna med fiskespöet och kaffetermosen i ryggsäcken, eller om du kanske är renskötare som "måste" ha en motorcykel för att färdas fram på ägorna är det här en fantastiskt bra val. Därutöver är jag övertygad om att många skulle vara betydligt snabbare på den här än med sin egen enduromaskin i riktigt bökig enduroterräng. Som pricken över i kommer du att känna dig som en mycket bättre förare (och förhoppningsvis även bli det).
Dock ska du inte förvänta dig några längre dagstrippar, då aktionsradien för en bensintank ligger på cirka mellan 6-11 mil. Och även om sadeln är helt okej så är det här inte maskinen som du vill sitta rakt upp och ner på och transportköra längre sträckor, även om en och annan mil fungerar bra.
Priset för Sverige är 69.900 och då ingår 3 månaders fabriksgaranti. Första service (oljebyte och kontroll av ventilspel) ska utföras efter en (1) timme, och därefter servicedags var 20:e körtimme. Efter 120 körtimmar är det dags för en mer omfattande service.
FAKTA KTM FREERIDE 350 - 2012
MOTOR
Design | 1-cylinder, 4-takt, vätskekyld, bränsleinsprutning |
---|---|
Slagvolym | 349.7 cm³ |
Borr | 88 mm |
Slag | 57.5 mm |
Start | Elstart |
Transmission | 6 växlar |
Smörjning | Tvångsmatad oljesmörjning med 2 Eaton pumpar |
Primärutväxling | 24:73 |
Sekundärutväxling | 11:48 |
Koppling |
Våt, flerskivig, hydrauliskt manövrerad |
CHASSI
Ram | Perimeter stål-aluminium kompositram med bakram av plast |
---|---|
Fjädring fram | WP 4357 MXMA |
Fjädring bak | WP 4618 PDS DCC |
Fjädringsväg fram | 250 mm |
Fjädringväg bak | 260 mm |
Broms fram | Formula, radiellt 4-kolvsok, 260 mm bromsskiva |
Broms bak | Formula, 2-kolvsok, 210 mm bromsskiva |
Kedja | 5/8 x 1/4” X‑Ring |
Styrvinkel | 23° |
Hjulbas | 1,418±10 mm |
Markfrigång (obelastad) | 325 mm |
Sadelhöjd (obelastad) | 895 mm |
Bensintank | 5.5 l |
Vikt (startklar utan bensin) | 99.5 kg |
Pris | 69.900 kronor (3 mån fabriksgaranti) |
Generalagent | KTM Scandinavia - www.ktm.se |