Nya Tiger 1200 Explorer har utvecklats under 5 års tid. Målet med den nya modellen är klart och tydlig från Triumph - Bli marknadsledande i äventyrsklassen och peta ner BMW 1200 GS från toppen. Är utmanaren redo? Ja! 

Triumph menar att den nya modellen har "offroad kapacitet light" och med grovmönstrade däck monterade stämmer nog den beskrivningen väl in. Huvudsyftet är en motorcykel med hög kapacitet för långfärd men nya Tiger 1200 Explorer från Triumph skäms inte för sig på mindre vägar med skiftande underlag. Några mil från Malaga i den lösa spanska sanden på grusvägen försöker jag få till en lång bred sladd i en kurva. Bakhjulet spinner loss hastigt och lite för mycket och jag hamnar en bit av från vägen ståendes med den där isande känslan som letar sig fram längs ryggraden, det var nära ögat. Efter att ha pustat ut gör jag om samma sak fast med lite mindre gaspådrag. Och den här gången får jag till en perfekt och helt underbar sladd. Det här är buskul.

EXPLORER STATIC_6

Med maximalt 137 hästkrafter som driver bakhjulet via kardan gäller det att hantera gasrullen med känsla och respekt. Jag hade medvetet kopplat ur antispinnfunktionen för att pröva lite aktiv grusvägsåkning. Men om jag istället aktiverat antispinn eller stängt av motorn för min korta återhämtningspaus och gjort om samma manöver hade ovanstående inte hänt.

 PGZ9961

Antispinnsystemet är väldigt effektivt och på den lösa sanden försöker jag provocera fram sladd men varje gång så klipper antispinnfunktionen in och hindrar bakhjulet från att spinna loss. Ett moment som kan vara störande i längden är att varje gång motorn stängs av återgår systemet till grundinställningen som är full antispinn aktiverad. Gör man då små snabba stopp för att njuta av omgivningen, dela erfarenheter med hojkompisarna från den nysladdade grusvägen man just avverkat så får man knappa sig igenom menyn på instrumentet för att ändra inställning, varje gång. Detta borde kunna lösas på ett smidigare sätt.

EXPLORER DETAILS_21

Gasrullen på Tigern reagerar blixtsnabbt och får den 3-cylindriga motorn att reagera nästintill synkront med gasrullen. Maxvrid är 121 Nm vid 6400 rpm och vridmomentskurvan är nästintill linjär mellan 2000 och upp till 9000 rpm. Motorn är grymt stark och drar fint från låga varv utan att protestera. Motorljudet är rappt, snärtigt och helt underbart. Färden upp mot bergsvägarna i Malaga blir något ryckig i början, mest för att jag inte kan låta bli för ljudets skull men också för att jag är ovan att köra med ride by wire teknik som istället för traditionell vajer från gashandtaget nu har elkabel som via elektronik styr insprutningen.

 1233901

Rent manövermässigt märks det på gashandtaget som reagerar på minsta rörelse. Tiger 1200 är Triumphs första modell som utrustats med detta system. Fördelarna är bland annat att farthållare kan användas, något som för övrigt är standarutrustning till Explorern. Till funktion och utseende påminner den om farthållarna som sitter i flertalet av dagens bilar. En av och på funktion samt två inställnings knappar som man kan öka och minska farten med. En uppskattad funktion vid långa transportsträckor.

EXPLORER STATIC_13

Kåpglaset är justerbart och ändras enkelt med två skruvar på sidorna. Ett högre kåpglas finns som tillbehör och tillsammans med den justerbara sittdynan i två lägen går det att enkelt få till en körställning som passar ens specifika lekamen.

 Q7C4527

Väl uppe i bergen när vägarna vecklar ihop sig visar Tigern att trots sin storlek så är den mycket smidig och lätt att hantera. Det breda styret som för övrigt har fästen som enkelt går att vrida ett varv och därmed ändra vinkel och höjd möjliggör tillsammans med det styva chassiet att snabba spårbyten kan utföras utan större ansträngning. En lastbil framför mig kör på de snirkliga småvägarna med imponerande hastighet. När jag tröttnat på att ligga bakom i dieseloset och kör om blir farten in i en kurva lite för hög och jag får tillfälle att känna på bromsarna. 4-kolvs oken från Nissin nyper runt 305mm skivorna och ABS-systemet klipper in fint och gör jobbet. Ingen aha-upplevelse men helt klart godkänt.

EXPLORER DETAILS_5

Vid körning kan jag inte avgöra om det är kardan eller kedjedrift men jag påminns om det vid ett kort fikastopp när jag enkelt får upp Tigern på centralstödet. Den nyutvecklade kardansvingen har en vibrationsdämpande axel och torsionsdämpare för att minimera hisseffekten som många kardandrivna cyklar lider av.

EXPLORER DETAILS_32

Tillsammans med den trecylindriga motorn på 1215cc som har fått ett avskalat yttre utseende med kylvatten- och oljerör som dragits på insidan av motorn har Tigerns kraftpaket en imponerande serviceintervall, första service vid 1600 mil. En generator på hela 950 watt sitter monterad för att kunna klara av att driva allt som finns i elektrisk utrustningsväg.

 PGZ8289

När det gäller den övriga utrustningen finns en lång lista att plocka från. En nyhet är att packväskorna har utrustats med ett stag som möjliggör att väskorna kan förflytta sig med 5 graders vinkel i sidled. Triumph kallar systemet Dynamic luggage system och ska göra cykeln mer lättmanövrerad vid full packning. Även toppboxen kan förflytta sig i sidled. Tyvärr fick jag inte tillfälle att pröva hur systemet fungerar.

EXPLORER ACC_2

Avslutningsvis kan jag konstatera att Tiger 1200 Explorer är en värdig utmanare till GS1200 i äventyrsklassen. Fast frågan är om det ens går att göra den jämförelsen. Explorern utmanar med en potent motor och kraftöverföring, lång serviceintervall och en modern, fräck kostym. Med Triumphs Tiger 1200 kan du plåga vilken sporthoj som helst när vägarna nyper till men du kan lika gärna packa väskorna och göra nya upptäckter i såväl stadsmiljö som lantmiljö. En utforskarmaskin helt enkelt. •

 

 Q7C4577

EXPLORER DETAILS_7

EXPLORER DETAILS_37

EXPLORER DETAILS_14

 EXPLORER DETAILS_22

 


 

Fakta Triumph Tiger Explorer 1200

Motor Vätskekyld, DOHC, 3-cyl radmotor, 4-takt, 4 vent/cyl

Borr x Slag 85,0 x 71,4 mm

Slagvolym 1215 cm³

Effekt 137 hk/9 000 varv

Vridmoment 121 Nm/6 400 varv

Kompression 11,0:1

Bränslesystem Insprutning

Transmission 6 växlar

Styrvinkel 23,9 grader

Försprång 105,5 mm

Hjulbas 1530 mm

Sadelhöjd 835 mm

Fjädring fram 46 mm, inverterad, fjäderförspänning justerbar, 190 mm fjädringsväg

Fjädring bak Enkelstötdämpare, justerbar förspänning och retur, 194 mm fjädringsväg

Broms fram Dubbla fyrkolvsok, 305 mm skivor, ABS

Broms bak tvåkolvsok, 282 mm skiva, ABS

Däck fram 110/80-19

Däck bak 150/70-17

Tankvolym 20 liter

Fulltankad vikt 259 kg

Färg Svart, blå, grå

Pris 139 900 kronor

Importör Triumph Motorcycles