KTM 250SX-F är inte bara en motocrossmaskin för dig som vill ha en snäll, trevlig och lättkörd leksak, utan även en hårdnackad racemaskin som är skapt för att vinna all världens mästerskapstitlar. Jörgen "Gson" Gustafsson har provkört 2012 års version.
Att komma iväg snabbt i starten är extremt viktigt i motocross. Att sedan snabbt få igång motorn efter en omkullkörning eller annan händelse som resulterar i motorstopp är givetvis minst lika viktigt.
2012 års 250SX-F har förädlats med en ny bränsleinsprutad fyrtaktare med elstart, och kickarm är ett minne blott. För dig som vill vara på den säkra sidan finns dock kickarm som tillbehör.
Lägesgivaren (TPS) för spjället hos bränsleinsprutningens spjällhus är nu försedd med ett gummiskydd. Hos bränsleledningen finns numer ytterligare ett filter. Vidare har motorns styrenhet mappats om till förmån för bättre vridmoment. I tillbehörssortimentet (KTM PowerParts) finns även en styrmonterad brytare med vilken det går att välja ytterligare en förinställd mappning.
En stor fördel med den elektroniska bränsleinsprutningen är att du enkelt kan byta så kallade mappningar snabbt och enkelt med hjälp av en dator och en särskild programvara. På så vis kan du enkelt anpassa motorkaraktären efter banans karaktär, din körstil eller andra önskemål.
En av de tydligaste skillnaderna är att motorn nu har fått kännbart mer kraft på framförallt mellanregistret något som ger en mer förlåtande motorkaraktär som spar lite mer på förarens krafter. Den svarar rappt på gasen utan att bli jobbigt ryckig, och tar sig mycket bättre i utgångarna av tajta lågfartsböjar. Dessutom påverkas inte bränsleinsprutningen negativt av hårda landningar, så som förgasarmatade motorer annars kan göra.
Körställningen är mycket bra, och det är enkelt att flytta runt på cykeln utan att fastna i någon kant eller dylikt, Bromsarna är i världsklass med god bromsverkan och härlig bromskänsla.
Förra året fick KTM 250SX-F ny bakfjädring med länkage. Under många år har KTM hållit sig till PDS-stötdämpare utan separat länkage. När det kommer till Supercross och extrem motocrosskörning menar KTM att stötdämpare med separat länkage är det bästa alternativet. Med länkage blir det en längre väg för stötarna att ta, och därför blir det mjukare gång med länkage.
Till 2012 har fjädringen fått en aningen hårdare grundinställning. Resultatet är en bättre balans mellan fram och bak, och att motorcykeln svänger mer exakt. Alla SX modeller är utrustade med den senaste generationens 48-millimeters USD-framgafflar från WP, som inför 2012 fått nya packboxar (oljetätningar plus dammtätningar från SKF) och nya bussningar med förbättrad Teflonbeläggning vilket ska ge bättre känslighet och hållbarhet.
När det gäller motorcykelns design har tiofaldige världsmästaren i Motocross, Stefan Everts, varit mycket involverad under hela utvecklingsförloppet. Resultatet är en superslimmad motorcykel där varje enskild del ofta fyller flera olika funktioner, och inte bara är något för utseendets skull. Exempelvis insisterade Stefan på att 2011 års 250SX-F skulle få en bredare och 50 millimeter längre bakskärm och en sadel som erbjuder bättre komfort (än hos 2009 års 250SX-F).
Designmässigt har KTM lyckats extremt bra. En mycket bra detalj är "handtagen" som snyggt och smart integrerats hos bakskärmen, utan att några separata komponenter har behövts. Detta underlättar exempelvis då det är dags att ta ner eller lyfta upp motorcykeln från pallen.
I vanlig KTM-ordning behövs inga verktyg för at byta luftfiler, och med hjälp av tre olika verktyg kan man plocka isär i stort sett hela motorcykeln.
KTM 250SX-F var redan tidigare en potent motocrossmaskin som i och med de senaste uppdateringarna blivit ännu mer lättkörd och bättre överlag.•
LÄS PROVKÖRNINGEN I DIGITALT MAGASIN-FORMAT
TEKNISKA FAKTA - KTM 250SX-F - 2012
Motor | Vätskekyld, 1-cylindrig fyrtakt, DOHC |
Borr x Slag | 76 x 54,8 mm |
Slagvolym | 248,6 cm³ |
Effekt | Anges ej |
Vridmoment | Anges ej |
Bränslesystem | Insprutning, Keihin |
Transmission | 6 växlar |
Styrvinkel | 26,5 grader |
Hjulbas | 1495±10 mm |
Sadelhöjd | 992 mm |
Fjädring fram | 48 mm inverterad gaffel, 300 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP |
Fjädring bak | Enkelstötdämpare med separat länkage, 330 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP |
Broms fram | Tvåkolvsok, 260 mm skiva, Brembo |
Broms bak | Enkolvsok, 220 mm skiva, Brembo |
Däck/hjul fram | 80/100-21, 1.60 x 21", EXCEL |
Däck/hjul bak | 110/90-19, 2.15 x 19", EXCEL |
Tankvolym | 7,5 L |
Vikt (utan bensin) | 103,4 kg |
Färg | Orange/vit/svart |
Pris | 77.900 KRONOR |
Importör | KTM Scandinavia |