Under måndagen kunde fastbikes.se, som första svenska motorcykeltidning, publicera provkörningen av Honda VFR1200F. Nu kan du även läsa provkörningen av Hondas nya automatiska växellåda med dubbelkoppling, en genialisk innovation som kommer att finnas som tillval till Honda VFR1200F.
LÄS SVERIGES FÖRSTA PROVKÖRNING AV HONDA VFR1200F
Hondas nya automatlåda med dubbelkoppling (DCT) ger en helt ny dimension till motorcykelkörningen. Under mina 15 år som testförare av motorcyklar är det den effektivaste innovationen som jag någonsin har upplevt. Den gör precis vad som förväntas, och de enda nackdelarna är kostnaden och den ökade vikten.
Hur systemet fungerar:
Systemet har två arbetslägen. Det första är helt automatiskt i Sport- eller Driveprogram. Sportprogrammet håller kvar växlarna lite längre, matchar växlarna perfekt efter motorvarvtalet och passar bäst för hårdkörning. Driveprogrammet är även det helautomatiskt men här med lite annat program för funktionen som passar bättre för lite mer städad körning.
Det finns ingen koppling, och inte heller något växelförare. Att starta motorcykeln går till precis som vanligt. Vrid på tändningsnyckeln, tryck på startknappen och motorn snurrar igång. Släpp därefter på handbromsen, som återfinns på vänster styrhalva. Välj automatiskt eller manuellt växelläge med reglaget på höger styrhalva. Nu kommer du känna hur ettans växel hoppar i läge, och nu behöver du bara vrida på gasen så kommer du börja färdas framåt.
I manuellt läge växlar du upp med hjälp av vänster pekfinger och ner med vänster tumme.
Automatläge
Att dra iväg handlar enbart om att vrida på gasen. Ute på banan startade jag med Drive, vilket var helt fel. Växlingarna går mjukt och fint, men lägger i sexan långt innan jag skulle lägga i sexan om jag styrde över systemet manuellt.
Jag slog av lite på tempot under ett par varv, vilket gjorde stor skillnad, och plötsligt förställde jag mig hur jag körde omkring med en passagerare, och att det inte längre skulle betyda att dennes hjälm bombade in i min i samband med växlingarna. Växlingarna utfördes helt enkelt mycket sofistikerat mjukt men samtidigt snabbt och perfekt på alla sätt och vis. Nerväxlingarna var lika smidiga.
Utväxlingen på de första tre växlarna är lägre än hos den manuella lådan, men resterande är identiska.
Nu ändrade jag till Sport i automatläget. Skillnaden var slående. Plötsligt var varvtalen högre på respektive växel, och växlarna hölls i läge hela vägen upp till rödstrecket. Samtidigt matchades nerväxlingarna perfekt med varvtalet, och stundtals fick jag en känsla av att motorcykeln var eldriven.
När jag ökade tempot upptäckte jag att jag inte var riktigt redo för en automatväxlad motorcykel. Jag trevade ofta och ihärdigt efter både kopplings- och stampade efter växelföraren som inte finns. Givetvis fanns det inget behov heller, då systemet såg till att tempot matchades med rätt växel med suverän precision.
Manuellt läge
Manuellt läge var helt enkelt brilliant. Det resulterar i att du som förare får mycket mer tid över att koncentrera dig på bromsning och din körposition snarare än att jobba med kopplingen samtidigt som du ska växla, bromsa och förändra körpositionen.
I slutet av dagen begav vi oss ut på en sväng på landsväg i området kring Sugo, på dessa oregistrerade prototyper. Nu testade jag återigen de olika lägena och fann att “Drive” passar bäst för körning på större landsvägar medan “Sport” är det roligaste alternativet på kurviga småvägar.
Men för mig var manuellt läge tveklöst det jag jag gillade bäst. Tänk dig att varje enskild växling ker perfekt, och varje gång matchar den aktuella växeln motorvarvet och bakhjulet håller sin linje; även vid kraftig inbromsning och genom de tajtaste av böjar. Det gjorde i alla fall att jag kände mig fräschare, säkrare och snabbare.
Att kliva tillbaka på standardmodellen var inte mycket sämre, men det står klart att modellen med automatlådan är bättre. Hur stor prisskillnad det kommer att handla om är inte klart i dagsläget, men oavsett är jag övertygad om att många som testar båda modellerna i slutändan kommer vilja ha den med automatlåda framförallt.
Fyra frågor till projektledaren Dai Aai
Modellerna vi har kört är fortfarande prototyper, så vad tror du kommer att förändras till modellen dyker upp på marknaden?
Det ligger mycket arbete bakom det här systemet och eventuella förändringar kommer att vara mycket små och framförallt handla om finjustering av programvaran som styr DCT.
Är DCT specifikt framtaget för VFR:en eller kan systemet appliceras på andra modeller?
DCT kan fungera tillsammans med många olika motorer och kommer att kunna appliceras till fler modeller i framtiden.
Hur är det med racingmodeller? Kan vi förvänta oss att se DCT hos en MotoGP-maskin?
Jag har inte tänkt på racing i det här fallet, men i dagsläget är det inte möjligt på grund av att det är mot deras reglemente. Däremot skulle det vara möjligt att använda DCT i Superbike VM.
Förändras serviceintervallerna något med DCT?
Nej. Ett av kraven som ställdes under utvecklingsarbetet var att dessa skulle vara identiska för de två modellerna.