Till skogs
Efter att ha avverkat ett antal tidigare WR-versioner under årens lopp var nu tiden äntligen inne för att provköra WR450F. Här redogör Johan Ahlberg och Jörgen "Gson"Gustafsson för sina personliga intryck efter en tid till skogs med 2009 års modell av den populära enduromaskinen.
Jag trycker till på knappen för elstarten varpå den encylindriga fyrtaktsmotorn kort därefter är igång utan strul. Självklart ska en motor hos en väl fungerande motorcykel starta utan konstigheter. Och visst kan man tycka så. Men alla som har ägt eller kört en och annan fyrtaktare under årens lopp vet att så inte alltid är fallet, även hos en sprillans ny motorcykel.
Att WR450F både har elstart och kick ger en extra trygghet. Elstarten är guld värd när man klantar till det och kör stopp. Att kicka igång en småsur motorcykel är det sista man vill göra när mjölksyran sprutar ut ur öronen på en...
Yamaha WR450F är en oerhört populär enduromaskin över stora delar av världen. Framförallt är det många enduromotionärer som har kommit att älska den förlåtande och lättkörda motorcykeln. Till i år har dekalkittet fått lite annat stuk. Annars är modellen oförändrad i jämförelse med 2008 års modell. Fortfarande är det en enduromaskin som känns stadig och trygg.
Den 39-millimeter stora FCR Keihinförgasaren har en elektrisk trottel-läges-sensor (TPS) och gör ett ypperligt jobb att optimera bränsleblandningen. Den vätskekylda fyrtaktsmotorn på 449 kubikcentimeter har ett fint register utan pucklar eller andra störningar. Redan på låga varvtal finns gott om kraft. Förvisso kräver motorn en del gasande för att den ska vakna till liv ordentligt. Bäst trivs WR450F på mellanregistret, och där finns det mer än gott om motorstyrka att tillgå.
Den femstegade växellådan är distinkt och smidig. En till synes liten detalj som har stor betydelse är utväxlingen som har anpassats bra för att passa bra för körning i allt från snigelfart till ultrasnabbt. Ettan är mycket låg vilket minskar behovet av slirande på kopplingen då det går riktigt långsamt i knixiga partier.
Kopplingen är vajermanövrerad och godkänt lättjobbad. Däremot skulle jag gärna se att den vore ännu mjukare för att fingrarna inte ska sega till sig allt för mycket vid friskt finlir med kopplingsreglaget. Här flikar Jörgen in beröm för kopplings- och bromsreglagen som erbjuder god känsla och är placerade lagom nära styret. Vidare ger vi plus för snabbjusteringen av kopplingen.
WR450F har en väl anpassad förarergonomi, både för sittande och stående körning. Den erbjuder bra knäslut och bra kontakt mellan föraren och motorcykeln. En annan viktig detalj är att motorcykeln inte har några detaljer som sticker ut, vilket minskar risken för skavsår och att exempelvis ett byxben ska fastna i motorcykeln. Vidare ger de breda fotpinnarna bra förarstöd.
Sadeln har en slät och lämplig utformning. Den är lagom hård och ger ett bra stöd samtidigt som den känns komfortabel. Däremot är vadderingen inte särskilt tjock vilket lär märkas i synnerhet av personer som sitter ner och kör för jämnan. För några år sedan var ofta sadlar hos i synnerhet japansktillverkade enduromotorcyklar "sunkigt mjuka", så är inte fallet hos WR450F.
Framför det feta aluminiumstyret ryms ett digitalt instrument som håller koll på klockslag, körtid, genomsnittshastighet med mera.
Bromsarna från Nissin är okej. De erbjuder bra känsla men samtidigt inte optimalt bett. Värt att notera är att reglaget för handbromsen är justerbart för god personlig anpassning.
Trots sin sadelhöjd på 990 millimeter upplevs WR450F som ganska låg, vilket är både positivt och negativt. Att det är nära till marken är bra eftersom man som förare får god markkontakt. Däremot gör den väl klena markfrigången att det allt för enkelt slår i skogens alla ting. Dessutom ger det en försämrad kurvtagningsförmåga. En "hasplåt" av plast skyddar motorn och delar av ramen mot det värsta stensprutet, stötar och slag.
På plussidan finns det en hel. Chassiet med sin fina aluminiumram är lättsvängt och stadigt. Motorn är lättkörd även om toppeffekten säkert kan upplevas vara i häftigaste laget för en del. Yamaha ska även ha "cred" för att både elstart och kick finns på plats. Dessutom är luftfiltret lätt åtkomligt och byts snabbt utan behov av verktyg. WR450F är rymlig för längre förare. Samtidigt passar den bra för kortare förare eftersom den är ganska låg.
På minussidan hamnar styrets gummihandtag som är i väl tjockaste laget. Dessutom upplevs fjädringens grundinställning vara i hårdaste laget. Den har ett arbetssätt som gör att fjädringen säckar ihop väl mycket inledningsvis och blir sedan allt för hård och stötig i ett väl tidigt skede. Den skulle må bra av att ha en mjukare, mer linjär arbetskurva. Som den är nu studsar den, istället för att svälja när det går undan. För extremare körning lär crossfjädringen från YZ:an vara att föredra.
När det gäller fjädringen ska vi tillägga att fjädringskomponenterna från KYB (Kayaba) erbjuder fullständiga justeringsmöjligheter vilket borgar för god personlig anpassning. Framgaffeln är av inverterad modell med 48 millimeter grova innerben och 300 millimeter fjädringsväg. Gaffelbensskydd av plast är standard.
Stötdämparen med sin piggyback, även den från KYB, är fullt justerbar. Dessutom finns justering av både låg- och högfartskompression. Fjädringsvägen uppges vara 305 millimeter.
-WR450F är en ganska mitt-i-hoj för det mesta. Den kommer inte med några överraskningar eller besvikelser. Det känns som ett säkert kort. Det är inte den optimala racehojen men en suverän enduromaskin för en bred användargrupp, säger Jörgen G:son Gustafsson efter avslutad provkörning.
Den är stadig då det går snabbt rakt fram, och samtidigt mycket lättsvängd. Man kommer helt enkelt dit man ska utan konstigheter. Skulle du klanta till det och köra stopp på motorn är den snabbt igång igen med hjälp av elstarten.
Yamaha WR450F är en bra enduromaskin för en bred användargrupp. Som motionärsmaskin är WR450F guld värd. Det är ett bra grundämne som efter lite lättare justeringar är en vinnarhoj även för elitföraren. Skulle du dessutom råka hamna på en grusväg lär du inte ha tråkigt heller...
+ Trygg och pålitlig enduromaskin för en bred användargrupp. Bra på det mesta. Både elstart och kick.
- Upplevs som lite tung. Kräver en del finlir för att bli en fullfjädrad vinnarmaskin för elitföraren.
Rek. ca-pris 87.900,00 SEK
Med landsvägskit, inklusive moms.
Utan kit: 81.900,00 SEK - kan då endast enduroregistreras.
Tekniska data - WR450F -09
Motor -
Motortyp |
Encylindrig, fyrtakt, DOHC, 5 ventiler, vätskekyld |
Cylindervolym |
449 cc |
Borrning x Slaglängd |
95 x 63,4 mm |
Kompressionsförhållande |
12,3:1 |
Smörjsystem |
Torrsump |
Bränslesystem |
Keihin FCR-MX39/1 |
Typ av koppling |
Flerskivig, våt |
Tändsystem |
Elektroniskt (CDI) |
Startsystem |
Elstart och kick |
Växellåda |
5-växlad, konstant ingrepp |
Slutväxel |
Kedja |
Bränsletank |
8 liter |
Oljetank |
1,2 liter |
Ram -
Ram |
Aluminium, dubbel vaggram |
Framfjädring |
Teleskopgaffel |
Främre fjädringsväg |
300 mm |
Bakfjädring |
Svingarm (fjädring med länksystem) |
Bakre fjädringsväg |
305 mm |
Frambroms |
Enkel skiva, Ø 250 mm |
Bakbroms |
Enkel skiva, Ø 245 mm |
Framdäck |
90/90-21 54R |
Bakdäck |
130/90-18 69R |
Dimensioner -
Längd |
2200 mm |
Bredd |
825 mm |
Höjd |
1305 mm |
Sadelhöjd |
990 mm |
Hjulbas |
1500 mm |
Minimum markfrigång |
375 mm |
Vikt (körklar, fulltankad) |
123,3 kg |
Key Features:
• A YZ-bred advanced aluminum frame-carefully engineered from castings, forgings and extrusions-enhances handling while retaining legendary Yamaha feel and characteristics.
• Highly evolved five-titanium-valved engine starts with the push of a button.
• Cool digital enduro computer offers speedometer, clock, tripmeter, etc., in basic mode or pace management functions such as timer, distance-compensating tripmeter, average speed, etc., when switched to race mode.
• The WR450F is green sticker approved for California.
Engine:
• 449cc liquid-cooled DOHC four-stroke with five titanium valves delivers more broad power than ever, with high over-rev capacity and crisp, linear throttle response.
• Special WR camshafts, carburetion, intake ports, exhaust, etc., all work together to produce an engine with mind-boggling low- and midrange power.
• Special crank balance factor and AC generator provide super-smooth running. A piston oil-jet provides increased cooling for long life.
• Dry-sump lubrication system carries the oil reservoir inside the engine cases, for excellent mass centralization and simplified plumbing.
• 39mm Keihin® FCR flat-slide carburetor with throttle position sensor (TPS) produces ultra-precise fuel/air mixing and lightning-quick throttle response.
• "No tools" airbox uses hinge-type quick-open lid. Battery rides low for excellent handling.
• Digital CDI ignition system delivers more precise spark and monitors engine speed to ensure optimal timing for fast, strong response during hard acceleration.
• Large-capacity radiators with reinforcements ensure maximum cooling efficiency with great strength.
• Wide-ratio five-speed transmission uses strengthened gears and YZ450F-spec multiplate clutch-good for quick-hitting power in the woods as well as eye-opening top-end power.
• Lightweight exhaust system maximizes engine power and allows hassle-free replacement of oil filter.
• Aluminum muffler with USFS-approved spark arrestor looks trick and keeps things light.
• Works-style clutch lever features oversize barrel adjuster for easy, on-the-fly adjustability of lever/cable play.
• Electric start ensures easy restarts.
Chassis/Suspension:
• YZ-inspired aluminum frame helps reduce weight while optimizing mass centralization. An extensively tested assembly of aluminum forgings, castings and extrusions, the WR frame retains legendary Yamaha handling and response.
• Removable aluminum rear subframe is constructed of square-section tube for reduced weight.
• 48mm KYB inverted telescopic fork with adjustable compression and rebound damping delivers precise, fade-free handling; fork protectors provide excellent tube protection.
• Tapered swingarm adopts YZ-style linkage for controlled, compliant rear suspension action. Lightweight axle and holders reduce weight in a critical area.
• The KYB® shock provides 12.0 inches of travel with adjusters for high- and low-speed compression damping, rebound and spring preload-and features a larger piggyback reservoir for excellent damping and fade resistance.
• Wave-type brake discs reduce unsprung weight and provide excellent performance. Front and rear calipers with aluminum pistons deliver strong stopping power with progressive feel.
• Lightweight 21-inch front and 18-inch rear Excel rims provide exceptional durability and help reduce unsprung weight for optimal suspension performance.
• Premium Dunlop® knobbies offer unbeatable, competition-spec traction and excellent wear.
Additional Features:
• Cool YZ-derived bodywork and a thick seat look great and feel excellent on long rides. ProTaper® aluminum handlebar in forged triple clamp for light weight and great comfort.
• Slim-design lightweight fuel tank holds 2.1 gallons.
• One-piece, high-strength, plastic skid plate shaves weight and offers great protection.
• Lightweight, 35-watt headlight and sweet LED taillight maximize visibility and draw less current.
• Adjustable front brake lever.
• Ultra-wide footpegs for more comfort.
• Repackable aluminum muffler shaves weight.
• Front wheel collar makes front wheel removal quick and easy.