Jag ska vinna!

fastbikes.se hängde på Annie Seel då hon tog ett träningspass i inomhushallen för motocross, Indoor MX, och tog tillfället i akt att kolla läget inför hennes start i Dakarrallyt, som drar igång den 3 januari i Buenos Aires, Argentina. Annies målsättning är klar. Hon ska vinna damklassen.

När jag mötte Annie i början av 2008 i samband med motorcykelmässan i Göteborg var hon rejält nedstämt och besviken över att Dakar-rallyt ställdes in på grund av terroristhot. Men rätt som det var så var hon åter på banan, pigg och glad som den person jag känner henne som.

_0000686

I Central Europe Rally var Annie från början inte värst sugen, men blev snabbt rejält taggad och trots att hon ställde upp med sin Dakar-racer körde hon skjortan av många som körde betydligt mer slimmade maskiner. Annie rapporterade att hon aldrig kört så fort i hela sitt liv, som hon gjorde i det här rallyt. Och en 24 plats av 114 motorcyklar totalt säger en del. Och frågar du Annie så hade hon aldrig förr kört så fort i hela sitt liv.Men det kostade på materialet...

Se filmen så förstår du:

{youtube}axVVFxFewWg{/youtube}


Här följer Annies egen berättelse om året 2008:
-Året började med katastrof. Den första januari, då jag skulle bege mig till flygplatsen för att åka till starten i Dakar-rallyt, hade min mamma precis drabbats av en stroke. Trots det beslutat Annie sig för att flyga ner och delta i rallyt. Och sen, två dagar senare, när hojen är besiktigad och allt annat är klart för start ställs tävlingen in. Då beslutade jag mig för att dra till Marocko för att köra en test och träningsvända där. Sedan kom jag hem, och knäckte ihop några månader tills det var dags för Central Europe Rally, berättar Annie.

fb_annieseelaction2

-Jag var inte särskilt motiverad att köra Central Europe Rally. Det var ju inget riktigt ökenrally och så. Men jag tog rallyhojen och drog dit. De flesta andra körde renodlade enduromaskiner. Den första dagen blev jag omkörd av oerhört många, ja det var nästan lite pinsamt. Så då fick jag helt enkelt snäppa upp körningen. Och några dagar senare körde jag i mål på 24:e plats totalt i sällskap med världens bästa rallyförare. Det kändes jäkligt bra och nu började jag bli rejält taggad inför nästa Dakar, fortsätter Annie.

pharaons34895

När Annie sedan körde Faraorallyt i Egypten lät inte resultaten vänta på sig. Trots en och annan fadäs lyckades Annie köra i mål på en tolfte plats totalt i motorcykelklassen, och samtidigt placera sig som trea i samma klass som bland annat totalvinnaren David Casteu.

fb_annieseel2

-Anledningen till att jag ställde upp i Faraorallyt var att jag redan hade betalt för Dakarrallyts serviceteam, och nu kunde jag välja att antingen köra ett rally eller bli blåst på pengarna. Och då åkte jag Faraorallyt istället. Nu talar vi om riktigt ökenrally, säger Annie.

-Inför Faraorallyt plockades hojen ner i molekyler och 2007 års Dakarmotor sattes på plats. För jag ville spara på 2008-års motor till nästa Dakar. Starten gick bra men efter cirka tio mil sköt en packbox varpå all motorolja rann ut. Men serviceteamet fixade det. Det var första gången tillsammans med Meca System och det fungerade så himla bra trots att min motorfranska inte är världens bästa. Trots packboxstrulet kom jag ända hyfsat bra. Och sedan började jag köra upp mig i resultatlistan. Allt stämde, navigeringen och körningen, fortsätter hon.

fb_annieseel1
-För att bli bra på att navigera måste du ligga långt upp i startfältet, annars ligger du bara och följer spår. Det är väldigt svårt att bryta det mönstret, att vika upp från ett väldigt uppkört spår, berättar Annie.

- Efter en tekniskt strulig start körde jag upp mig rejält och gav flera etablerade herrar en match. Låg strax utanför topp tio men lyckades skrälla rejält med en sjätte plats på sträcka 5. Det blev stor uppståndelse efter den insatsen, tävlingsledningen Jacky Ickx uttalade sig om "the aggressive little swede - we have never seen a woman perform like this, förklarar en lycklig Annie.


Bättre uppladdning inför Dakarrallyt hade Annie knappast kunnat önska sig, om vi bortser från hennas ryggproblem hon dras med. 2006 la Annie extra vikt på styrketräning och under en period hade hon en personlig tränare. Och ännu idag styrketränar Annie en hel del på egen hand.

fb_annieseelaction4

Hur förbereder du dig inför Dakarrallyt?
-Jag kan inte springa för att ryggen är alldeles för dålig. Utan nu blir det spinning och crosstrainer när det gäller konditionsträning. Jag har varit hos flera ryggspecialister och en operation är inte lösningen på mina problem. Utan det blir att jag slutar åka i sådana fall. Men å andra sidan, att jag åker gör ju att jag håller igång och det är nog det bästa, förklarar Annie.

Vad har du för förväntningar på 2009 års Dakarrally?
-Det ska bli jäkligt roligt. Jag körde i Argentina och Chile för tre år sedan. Det är det roligaste rallyt jag kört, så jag ser fram mot det.


Kommer du inte att sakna Afrika?
-Jag får åka till Marocko hur mycket jag vill... Men det kommer inte bli Mauretanien, som å andra sidan kan vara tokvidrigt. Dakarrallyt i Nordafrika kan vara rätt så tradigt; rakt, rakt, rakt. Jag hoppas att det kan bli lite mer svängar här.


fb_annieseelaction3Tror du att det kan vara till din fördel att rallyt går i Sydamerika istället för Afrika?
-Ja, eftersom det gick så pass bra i Ungern och Rumänien som jag tror kommer att påminna en del om hur det kommer att se ut i Dakarrallyt. Det kommer att vara betydligt mer knixigt och mer grönska och så där.

Vad har du för målsättning?
För varje bra resultat jag gör så blir den allt högre. Jag ska vinna damklassen. Och där är jag lite besviken över att fransyskan Puy Ludivine inte kommer till start. Hon van ju six-Days och Dakar 2007. Men jag körde ifrån henne i Faraorallyt. Så jag har redan tagit den skalpen. Men jag hade velat spö henne i Dakar också. Och anledningen till det är att jag vill spöa den som är bäst. Totalt ska jag komma bland de 40 bästa. Blir jag inte topp-40 så blir jag besviken. Men ambitionen är högre än så. Kommer jag bland de 30 första så har jag gjort en bra tävling.

Vad är din främsta styrka?
Det är nog rutinen och bredden. Jag har kört tretton fullbordade långlopp och rallyn. Och så vet jag mentalt vad jag brukar klara av. Och sedan att jag har det här serviceteamet, Meca System. Det är ju en jättefördel för mig.

fb_annieseel
Vad har du för planer efter Dakar?
Grejen är så här, jag har ju hojen och den ska väl användas. Så den kommer väl inte stå och damma allt för mycket. Men hur det blir med någon riktig satsning igen vet jag inte.

Hur tänker du fira jul?
Det vet jag inte, men jag ska äta ordentligt och den 28 december bär det av till Argentina.

 

fastbikes.se kommer givetvis att följa Annie Seel och de andra svenskarnas framfart i Dakar-rallyt.

 

Här nedan kan ni se filmen från fotosessionen hos MX Indoor...

 

Klicka här för att lyssna på radiosportens intervju med Annie Seel


MER OM ANNIE SEEL