Thomas Berglund från Vallentuna är till vardags yrkesofficer och kapten till graden. Efter en tid som elitsatsande femkampare inleddes en karriär som enduroförare, vilket i sin tur förde honom fram till starten i ett av världens tuffaste ökenrallyn, Dakarrallyt. Tidigare i år deltog Thomas i Dakarrallyt för tredje gången. Efter 16 dagar och närmare 900 mils körning körde han i mål på en imponerande tolfte plats. Här kan du läsa ett personporträtt om Thomas, som nu gör sig redo för 2011 års upplaga av det stenhårda ökenrallyt. Den här gången i sadeln på en Husaberg FE450 RR Dakar edition.
Thomas beskriver sig själv som en allsidig, målinriktad person som är fysiskt och psykiskt stark. Han föddes 1969 och växte upp i Hägersten söder om Stockholm. Nu bor han i Vallentuna tillsammans med sin fru Ulrika och deras två barn, Gustav och Amanda.
Namn: Thomas Berglund Bor: Vallentuna Född: 29 september 1969 Yrke: Yrkesofficer vid Livgardet. Kapten till graden. MC: Husaberg FE450 RR Dakar edition, KTM 990 Super Duke |
Motorcykelintresset har funnits där så länge Thomas kan minnas, och i unga år var han alltid ute och cyklade tillsammans med sin bästa kompis Janne. Vid 12 års ålder var de ena hejare på att cykla på bakhjulet.
-Vi triggade varandra och tävlade om vem som kunde cykla längst på bakhjulet utan att cykeln ens hade något framhjul monterat. Runt 1300 meter blev rekordet. Det var där vi fick våra kickar och det vi hade råd med innan moppeåldern. Jag har alltid velat göra häftiga, spännande saker, avslöjar Thomas.
Efter en karriär som ishockeyspelare i ett lag i Aspudden inköptes en Cresent Compact som pimpades med högre stötdämpare bak, Texas-styre, fem-och-en-halv-hästars cylinder och trimrör.
-För att förverkliga min dröm började jag extraknäcka på Ica. Jag fick hjälp med ett lån och innan jag fyllde sexton år hade jag lyckats spara ihop till min första motorcykel, en Husqvarna WR125, berättar Thomas.
Tillsammans med barndomsvännen Janne inleddes en motocrosskarriär där vännerna körde flitigt på framförallt Järva motocrossbana. En Yamaha YZ125 ersatte Husqvarnan, och precis som på cykeltiden hetsade vännerna varandra och hoppen blev allt längre och högre. Snart körde vännerna seriecross för Järva MK.
Efter militärtjänstgöringen som kompanibefäl på I14 i Gävle trappades motorcykelkörningen ner till förmån för en seriös satsning i militär femkamp där Thomas under fem års tid representerade Sverige i ett antal världsmästerskap, och bland annat lyckades kämpa till tre SM-silver. I slutet av 90-talet började motorcykelintresset få allt större utrymme i Thomas liv igen.
Första endurotävlingen för Thomas del var Novemberkåsan i Arboga år 1998 med en automatväxlad Husqvarna 258.
-Jag hade problem under hela racet. Jag körde av ena fotpinnen och fick köra ungefär två tredjedelar av racet med foten på motorkåpan. Det var tur att det var tjäle i marken det året, vilket var min räddning, berättar Thomas som efter stor möda körde i mål.
Enduro-VM Six Days 2003Nu har Thomas flera fina placeringar i olika internationella och nationella endurotävlingar att vara stolt över. År 2002 kom han och hans teamkamrater trea i klubblags-VM i Six-Days och 2004 kom han sexa i EM i 250-klassen för tvåtaktare. Samma år kom han fyra i klassen för 250-kubiks tvåtaktare i Gotland Grand National.
Efter närmare tre års förberedelser med intensiv fys- och körträning, där han bland annat körde ett ökenrally i Marocko, ställde Thomas upp i 2007 års Dakarrally, som gick mellan Lissabon i Portugal och Dakar i Senegal. Trots en hel del nybörjarmisstag och diverse strul lyckades Thomas köra i mål på en 19:e plats och kunde lycklig köra upp på målpodiet vid stranden i Dakar.
Thomas, som nu hade fått blodad tand för det här med Ökenrallyn, laddade omedelbart om för 2008 års Dakarrally. I sista stund ställdes det dessvärre in på grund av terroristhot och besvikna fick Thomas återvända hem till Sverige.
2009 flyttades rallyt till Argentina och Chile i Sydamerika och Thomas hade nu som målsättning att köra i mål bland de 15 bästa, en mycket tuff uppgift för en privatförare. Inför den tionde tävlingssträckan låg Thomas på en 22:a plats totalt och inledde starkt med nionde bästa tid vid första kontrollpunkten för dagen. Senare under dagen var Thomas inblandad i en vådlig krasch och slog i huvudet och nacken kraftigt och avbröt tävlingen.
I år var Thomas rejält revanschsugen och hade höjt ribban ytterligare genom sin målsättning att köra i mål bland de tio främsta, något han inte lyckades med trots en fantastisk insats. Under rallyt körde Thomas omkull flera gånger, varav en gång så häftigt att han tappade minnet och plötsligt inte visste vart han var någonstans.
-Plötsligt vaknade jag till och kände kraftig smärta i axeln och visste inte åt vilket håll jag körde eller vart jag skulle samtidigt som jag insåg att flera saker på motorcykeln var trasiga, förklarar Thomas.
Lyckligtvis tog sig Thomas i mål på sträckan och efter reparation av motorcykeln och läkarbehandling kunde han fortsätta rallyt. Därnäst hände nästa sak som inte får hända i dessa sammanhang, gasvajern gick av, varpå Thomas tappade ytterligare tid på att åtgärda problemet.
2011 års Dakarracer: FE450 Husaberg RR Dakar Edition
-Det känns riktigt bra att jag lyckades ta mig i mål. Det är mycket som kan hända längs vägen. Jag hade som målsättning att komma bland de tio främsta, men är ändå nöjd med tolfte plats, sa Thomas när jag mötte honom på Arlanda flygplats vid hemkomst till Sverige.
Nu är det 2011 års Dakarrally som hägrar. Start (1 januari 2011) och mål (16 januari) äger rum i Argentinas huvudstad Buenos Aires. Bansträckningen mäter cirka 950 mil genom Argentina och Chile. Thomas Berglund har som målsättning att komma i mål bland de tio främsta. Givetvis kommer du kunna följa rallyt genom dagliga rapporter här på Fastbikes.se. •