Unik provkörning av ENV!Som en av få tidningar har fastbikes.se provkört världens första bränslecellsdrivna motorcykel som är planerad för serieproduktion. Det var tveklöst den miljövänligaste provkörningen Johan Ahlberg någonsin utfört.
Jag inleder med att skaka hand med alla de professorer, doktorer och personer från Volvo, Saab, KTH, Chalmers samt representanter för den Brittiska ambassaden som är på plats. Sedan går jag ut i regnet för att skaka hand med Robin Hood som står med pilbågen i högsta hugg utanför muren som omgärdar Nottinghams slott. Anledningen till min vistelse här i Engelska East Midlands är att se, klämma och känna på den bränslecellsdrivna motorcykeln, ENV (Environmentally Netral Vehicle). Förhoppningen är att jag som en av lyckliga få även ska få provköra den. Just för tillfället står regnet som spön i backen och igår snöade det. Det är med andra ord inte helt optimala förhållanden för provkörning. Men jag är inte gjord av socker och inte heller rädd för vatten, så det ska nog gå vägen. Nu är det flera år sedan jag för första gången såg ENV på bild. Sedan dess har jag sett fram mot att få provköra den. Intelligent Energy som står bakom ENV håller till inne på Loughborough universitetsområde. Efter en kortare presentation av företagets verksamhet ger vi oss ut i kylan. Nu är stunden inne. Jag ska äntligen få se och provköra den smått overkliga motorcykeln. ENV är en minst sagt udda skapelse och ett revolutionerande fordon på många sätt och vis. Bränsleceller hos fordon har visserligen funnits sedan 1960-talet. Men aldrig förr har någon varit så nära en produktionsfärdig motorcykel med bränslecellsdrift som nu. Den påminner om en blandning av plastcykeln Itera från glada åttiotalet och en mountainbike med downhilldäck. Missta mig inte, jag gillar stuket som enligt tillverkaren inte är långt från utseendet hos den slutgiltiga produktionsmodellen. Faktum är att jag tycker att Seymourpowell som är företaget bakom ENV:s säregna utformning har prickat helt rätt med tanke på att modellen ska fungera som en marknadsförare för Intelligent Energy´s bränslecellsteknik. I första hand är det nämligen bränsleceller som Intelligent Energy sysslar med. Bränslet hos ENV är vätgas. Den så kallade bränslecellen omvandlar i sin tur den kemiska energi som skapas i cellen till elektrisk energi då vätgasen och luft blandas som genom ett trolleri. Avgaserna består endast av vatten. Som bäst alstrar den luftkylda bränslecellen, som är en enhet som inte består av några rörliga delar, 1 kilowatt. Den väger 20 kilo och du tar enkelt ur den ur motorcykeln fyller på bränsle och monterar den igen inom loppet av fem minuter. Räckvidden uppges vara cirka 16 mil eller upp till fyra timmars körtid, beroende på hastighet och körstil. Den elektriska strömmen förser elmotorn med kraft samtidigt som den laddar de fyra seriekopplade 12-voltsbatterierna. Batterikraften hjälper till med att förse elmotorn med extra kraft då det behövs. Elmotorn driver i sin tur bakhjulet med hjälp av en tandad rem. Ramen är en boxkonstruktion som liksom svingarmen är tillverkad av aluminium. Bromsarna är av samma modell som används hos tävlingscyklar i den extrema sporten Downhill. Såväl fram som bak noterar jag små sexkolvsok av fabrikat Hope. Stötdämparen bak är fullt justerbar (Fox Vanilla RC) och även den i första hand utvecklad för extrema trampcyklar. Framgaffeln är av inverterad modell med rejäl fjädringsväg.
Charles Parker som tidigare har jobbat för den engelska motorcykeltillverkaren Triumph hjälper mig med en förevisning av de få reglagen som finns. På tanken finns kontrollpanelen och två manöverknappar med vilka det mesta styrs. I det digitala fönstret som inte har en vidare lämplig placering får jag information om resterande bränslemängd, temperatur och aktuell hastighet. När jag vrider på gasrullen accelererar ENV iväg näst intill ljudlöst. Växellåda saknas och fotbroms likaså. Det känns lite skumt för mig att bakbromsen regleras med ett handreglage på vänster styrhalva. För dig som är van vid att köra skoter eller modern trampcykel som endast har handbromsar lär det inte vara något problem. Motorn erbjuder enligt tillverkaren endast åtta hästkrafter som mest och toppfarten uppges vara 80 kilometer i timmen i dagsläget. Det här är inga siffror som får en hästkraftsjagandes motorcyklist att baxna, och ingen skulle nog bli ledsen över om toppfarten åtminstone dög för att hänga med i trafikrytmen på motorvägen. Men som extremt smart och smidig stadshoj är ENV ett suveränt fordon. I alla fall så länge det finns en vätgasstation i området. Charles Parker på en demorunda med ENV
En av de största nackdelarna med ENV i stadsmiljö lär vara att den är praktiskt taget ljudlös. Visst, ur miljösynpunkt är det underbart. Men ur säkerhetsmässig synvinkel är det tyvärr inte bra eftersom många förlitar sig allt för mycket på sin hörsel i trafiken.
Jag hoppas verkligen att den serietillverkade modellen får lite häftigare komponenter. ENV ska däremot ha beröm för att den är smidig som en balettdansös och svänger villigt. Perfekt för stadskörning! Många med mig har nog gått i villfarelsen att det kommer dröja åtminstone tio år innan den här typen av fordon kommer att finnas i "verkligheten". Faktum är det jag talar med hos Intelligent Energy påpekar att serietillverkningen är nära förestående. Har vi tur kommer den att sättas i produktion redan under 2008. Suzuki har hakat på tåget och är just nu i full färd med att utveckla en egen modell i samarbete med Intelligent Energy som går under arbetsnamnet Crosscage. Spännande! + Lättkörd och smidig. Avgaserna består endast av vatten. I stort sett ljudlös. - Bromsarna hör hemma på en trampcykel, inte en motorcykel. Att den är näst intill ljudlös medför en ökad kollisionsrisk.
|