För 80 år sedan presenterade BMW motorcykelmodellen R5 till den internationella allmänheten - en spännande ny tekniskt avancerad modell som skulle komma att påverka motorcykeltillverkningen ända fram till 1950-talet. Inspirerad av fabrikens racingmaskin var det en av de banbrytande sportmotorcyklarna i slutet av 1930-talet. För att markera 80-årsdagen av BMW R5 har BMW Motorrad valt att hedra denna ikon med specialmodellen BMW R5 Hommage.
Hjärtat för bygget var ursprungligen en 500-kubikcentimeters tvåcylindrig boxermotor från motorcykelentusiasten Sebastian Gutsch. Denna boxermotor skadades i ett race och var själva utgångspunkten för att skapa denna BMW R5 Hommage, där motorn i det här fallet försetts med specialtillverkad kompressor.
Motorcykeln i det här fallet är omsorgsfullt handbyggd från grunden av svenska bröderna Ronny och Benny Norén, som även specialtillverkade vissa motor- och växellådsdelar. Allt med vägledning av BMW Motorrad Design Team: där svenske designgurun Ola Stenegärd haft en viktig roll i det hela.
"Vid sin debut var R5 inte bara ett mästerverk vad gäller teknik, utan tydligheten i dess linjer och elegansen gjorde också att modellen stack ut från massorna. Till denna dag är R5 fortfarande en av de mest estetiskt tilltalande motorcyklar i BMW:s historia enligt min uppfattning", säger Edgar Heinrich, Head of Design BMW Motorrad.
"Enligt min mening ligger modellens fascinerande och unika skönhet i dess enkelhet", tillägger Ola Stenegärd, Head of Vehicle Design and Creative Director Heritage BMW Motorrad. "I dagens värld är det enkelt att skapa det komplicerade, men mycket komplicerat att hålla det enkelt. Och BMW R5 fångar själva kärnan hos en motorcykel. Vårt mål var att överföra dess klarhet och eleganta estetik till modern tid. Skapa en respektfull kombination av old-school och high-tech med en portion av hög prestanda"
De återstående delarna tog gradvis form i Norén-brödernas verkstad baserat på skisser från BMW Motorrad Design Team. Alla delar såsom ram, bränsletank och bakskärm är unika, omsorgsfullt handgjorda komponenter – vilket gör detta till en verkligt specialbyggd motorcykel. Och viktigast av allt: de nyskapade delarna frambringar den ursprungliga rena karaktären hos R5.
Den tekniska höjdpunkten hos motorn är den speciellt utvecklade kompressorn som för BMW R5 Hommage ökar kraften hos den ursprungliga 500-kubikaren med sina 26 hästkrafter avsevärt för att uppnå en modernare nivå.
Det nybyggda avgassystemet av rostfritt garanterar att denna effektökning på lämpligt sätt återspeglas i form av ljud.
Andra samtida betoningar tillhandahålls av den nya fjädringen bak, moderna bromssystemet och omsorgsfullt utformade främre och bakre hjulnaven. Den senare kombinerar bromssystemet och ekerinfästning i en enda gedigen enhet.
Resultatet är supervackra BMW R5 Hommage. Kanske världens vackraste motorcykel?