Huliganen
Ordet huligan betyder någon som sätter sig över alla regler. Det är ett ord som inte klingar vidare positivt i de flestas ögon. I det här fallet sanser jag att det passar suveränt bra för att beskriva karaktären hos KTM 990SMR. Det är helt enkelt en motorcykel som kan uppföra sig hyfsat städat när den absout måste, men älskar att busa och leva om. En motorcykel med supermotostuk, en V-twin på 115 hästkrafter och som erbjuder gott om vridmoment. Det kan knappast bli mycket annat än hysteriskt roligt. Dessutom lär den vara sjukt snabb på bana. Eller?
Foto: www.redeye.uk.com & www.herwigpeuker.com
Jag kör en inledande vända på landsväg. Sedan är det bankörning på den snabba Portimaobanan här i södra Portugal som hägrar. Det är fortfarande tidig morgon och solen har börjat värma upp den kylslagna vägbanan en aning. Nattens modd ligger som en fuktig och hal hinna fläckvis lite varstans uppe på vägbanan som för övrigt är i förvånansvärt gott skick. Kurvorna bara väller mot mig i en till synes oändlig ström, och jag kan lova att det är ack så frestande att slå på rejält med gas. Till sist torkar vägbanan upp och tempot stiger likaså.
Snart gör jag stopp för att låta mästerfotografen Herwig Peuker ta några snygga bilder när jag försöker se så snabb ut jag bara kan. Och snart får jag sällskap av flera andra journalister från världens alla hörn. Bland annat är en riktigt snabb supermotoförare från Schweiz på plats. Det här ser ut att bli en rolig dag...
När Herwig hade fått nog av min nuna begav jag mig i rask takt till Portimaobanan för att där pressa hojen och mig själv till gränsen.
Det är sannolikt få som kör KTM 990SMR som klarar att hålla sig i skinnet och bete sig som mogna och seriösa journalister. Jag försöker inte ens kämpa emot, utan blir som ett barn på nytt och låter motorcykeln få utlopp för alla sina pubertala känslor. Att hålla fler än ett hjul i backen är allt annat än självklart.
Motorn matar på med underbar kraft. Ni som någon gång kört någon annan av KTMs motorcyklar med V-motor vet nog vad jag menar. Den vätskekylda och tvåcylindriga V-75-motorn är på 999 kubikcentimeter och med elektronisk bränsleinsprutning. Enligt KTM väger den endast 58 kilogram. Som bäst lär det finnas 115 hästkrafter och 97 newtonmeter vridmoment. Jag noterar även att insprutningen från Keihin har automatisk reglering för kallstart och elektronisk tomgångjustering.
Insprutningen gör ett bra jobb och känns fint avstämd.Motorn svarar blixtsnabbt på minsta förändring hos gasreglaget, vilket är helt underbar då det nalkas hårdkörning. Det är inte svårt att hålla ett jämna tempo, och under acceleration eller hårdkörning är den super. I lägre hastigheter känns motorcykeln lite "ryckigare". 990SMR trivs helt enkelt bäst då den körs aktivt med. Och då är den fullständigt underbar.
För övrigt är likheterna mellan 990SMR och 990 SM större eller fler än olikheterna. Motoreffekten är identisk. Däremot har chassiergonomin modifierats en aning hos 990 SMR. Bland annat har hjulbasen kortats 5 millimeter. Styrvinkeln har blivit 0,5 grader brantare. Även försprånget har minskat med en millimeter. När jag jämför de tekniska specifikationerna mellan 990 SM, 990 SMR och 990 SMT finner jag att samtliga har dubbla fyrkolvsok från Brembo och 305 millimeter stora skivor fram. Bak bromsar ett tvåkolvsok.
Reglagen är justerbara för bästa personliga anpassning. Frambromsen har en radiell bromspump, och känslan är på topp, liksom bromsverkan. Trots den enorma bromsverkan är det aldrig svårt att dosera mängden rätt. Inte ens då paniksituationer uppstår. Och även om bra bromsar alltid är viktigt känns det som om det är extra viktigt på en Supermoto. Bromsarna är helt enkelt fantastiskt bra. Med underbar känsla och effekt.
Fjädringskomponenterna från WP är fullt justerbara. Framgaffeln är en 48-millimeters upp-och-nervänd modell som är fullt justerbar. Precis som hos 990 SMT har fjädringsvägen hos 990 SMR minskats till 160 millimeter fram och 180 millimeter bak, i jämförelse med hos 990 SM där den är 200 millimeter fram och 210 millimeter bak. Dessutom har fjädringskomponenternas grundinställning anpassats för 990SMR, och dess tänkta användningsområde.
Inte heller här finns något att anmärka på. Då jag provkörde syskonet 990 SMT fick modifiera grundinställningen en aning för att den bättre skulle passa min körstil. I det här fallet var grundinställningen så pass bra att det inte var nödvändigt att ändra på något förutom för att känna skillnad mellan olika inställningar.
Grundinställningen är styv men samtidigt härligt följsam i sin funktion. Fjädringen ger sällsynt tydlig feedback tillbaka till föraren, och det ger en extra trygghet att känna vad hjulen har för sig. Jag hade aldrig något problem att känna vad som var på gång, och jag vågade pressa långt över det normala mycket tack vare detta. Fjädringen är helt enkel super! Både på landsväg och på bana, och då ska det tilläggas att det finns gott om justeringsmöjligheter för att anpassa den efter olika förare, banor, underlag och körstilar. Så här ska det alltid vara!
Den orange ramen är en fackverkskonstruktion av runda krommolybdenrör, vilken enligt uppgift endast lär väga 9,8 kilogram. Den svarta bakramen är påbultad för att enkelt kunna bytas efter en eventuell marksyning.
Avgassystemet av rostfritt är högt uppdraget med dubbla ljuddämpare som mynnar ut på respektive sida om sadeln.
Den nya bensintanken har anpassats för att erbjuda bästa möjliga förarergonomi, och rymmer 15 liter (fyra liter mindre än hos 990SM och 990SMT). Under provkörningen gavs inte tillfälle att kontrollera bränsleförbrukningen hos KTM 990SMR.
Instrumenteringen känns igen från många av KTMs övriga motorcykelmodeller. Varvräknaren har analog visning. Den digitala panelen rymmer visning av aktuell hastighet, körd sträcka, dubbla trippmätare, klocka, kylvätskans temperatur och utomhustemperaturen. Bränslemängdsmätaren visar aktuell bränslenivå i stapelform, och när nivån är låg anger en trippräknare hur långt du beräknas komma på resterande bränslemängd.
Hos 990SMR är de superlätta och tioekrade aluminiumhjulen från Marchesini smidda medan de hos 990SMT och 990SM är gjutna. Dess låga vikt minskar den ofjädrade vikten, vilket i sin tur bidrar till bland annat till att motorcykeln blir smidigare och kvickare i vändningarna. Enligt KTM lär hjulen hos 990SMR väga totalt 1,6 kilogram mindre än de hos 990SM (0,7 kilogram mindre fram och 0,9 kilogram mindre bak).
Körställningen är upprätt och rymlig. Sadeln är slimmad och fast men samtidigt komfortabel. Händerna vilar på det breda styret. Känslan är att jag har extremt god kontroll över motorcykeln och körningen. 990 SMR svarar blixtsnabbt på olika kommandon jag ger den. Och allt känns självklart. Backspeglarna erbjuder god bakåtsikt.
KTM 990 SMR är en Supermotostukad motorcykel som erbjuder en hel del prestanda. Den tål att pressas extremt hårt. Och den bangar inte för riktigt högt tempo. På vägen är 990SMR smått hysterisk att köra. Och det är i det här fallet något positivt. Jag vill i och med detta inte heller skrämmas. Den är extremt lättkörd, och går att köra städat och lugnt med. I alla fall om du som förare har god självdisciplin och inte börjar vrida för mycket på gasrullen.
Att ena stunden ligga och pressa en bit över 200 kilometer i timmen utan att det känns otryggt, för att några sekunder senare kliva igenom en extremt tajt hårnål utan motorcykel protesterar det minsta känns härligt. Faktum är att KTM 990SMR inte alls känns malplacerad här på Portimao.
När jag först hörde att vi skulle köra på bana trodde jag inte att det var Portimao som åsyftades, utan någon mindre dito. Men nu efter provkörning måste jag erkänna att jag blev mäkta förvånad och imponerad över hur pass självklar den kändes att köra här. Även i de riktigt snabba partierna.
Nerläggningsvinkeln är hög och begränsar inte körningen det minsta. Och det ska bli intressant att se hur snabb den här är på en bana tillsammans med mindre renodlade Supermoto-tävlingsmaskiner. Däremot lär vi få se en salig blandning av körstilar hos de som kör 990SMR på framförallt bana. En del lär nog köra med knäskrap medan andra kommer att välja att sätta ner ena stöveln i backen i de tajtare böjarna. Och faktum är att inget känns fel. Och även världsmästaren i Supermoto, Bernd Hiemer, blandade friskt mellan knäskrap och att slänga ut ena dojan under provkörningen på Portimao.
Visst. KTM 990SMR är en fantastiskt rolig busmaskin, men jag är övertygad om att det här är en suverän pendlarmaskin också. I synnerhet om du kör en del i stora staden. Men den trivs allra bäst på de där riktigt små, välkurvade vägarna. Ju kurvigare vägar desto roligare blir det. Och på bana, även en snabb sådan, är den helt fantastiskt skojig och kvick. Och sällan har jag kunnat pressa så pass hårt och känt mig så pass trygg på asfalterad bana, som på Portimao tillsammans med KTM 990SMR.•
+ Extremt lättkörd. Superrolig. Underbara bromsar. Fantastisk fjädring.
- Hög sadelhöjd. Kort aktionsradie.
= En oerhört lättkörd och ofattbart rolig motorcykel som erbjuder prestanda som borde tillfredställa de flesta.
SE FILMEN FRÅN PROVKÖRNINGEN AV KTM 990 SMR -09
LÄS PROVKÖRNINGEN AV KTM 990SMT -09
LÄS INTERVJUN MED BERND HIEMER
Klicka här eller på "HD-ikonen" för att se filmen i HD-kvalitet
(Det är även möjligt att se filmen i helskärmsläge)
Film i "You-Tube-kvalitet" för dig med lite långsammare uppkoppling
{youtube}JggIQ3nYF0M{/youtube}
Fakta KTM 990 SMR -09
|
|
Motor | Vattenkyld, fyrtakt, 2-cylindrig, 75-graders V-twin, 4 ventiler/cyl, DOHC |
Borr x Slag | 101 x 62.4 mm |
Slagvolym | 999 cm³ |
Effekt | 115 hk/9000 varv |
Vridmoment | 97 Nm/7 000 varv |
Kompression | 11.5:1 |
Bränslesystem | Elektronisk bränsleinsprutning |
Transmission | 6 växlar |
Hjulbas | 1505 mm |
Sadelhöjd | 875 mm |
Fjädring fram | 48 mm inverterad,WP, fullt justerbar |
Fjädring bak | Fullt justerbar stötdämpare, WP |
Broms fram |
Dubbla radiellt monterade fyrkolvsok, Brembo, 305 mm skivor |
Broms bak | Tvåkolvsok, 240 mm skiva |
Däck fram | 120/70-17 |
Däck bak | 180/55-17 |
Tankvolym | 15 Liter |
Vikt (utan bensin) |
189 kg |
Färg | Svart/vit/orange |
Pris | 122 900 kronor |
Importör |