UCC (Unique Custom Cycles) är något av ledstjärnor bland traditionella chopperbyggare i Sverige men för Ronna Norén och Gordon Roth på UCC är nya utmaningar inget som ses som något ovälkommet. När de två fick en BMW R nine T att sätta tänderna i låg utmaningen inte främst i att skapa en uppseendeväckande frän och snygg motorcykel utan snarare i att hinna få den färdig i tid till Custom Bike Show i Norrtälje – bara fem veckor bort! Här kan du kolla in bilder och läsa mer...
Ronna Noren polerar in i det sista på Stockholm Syndrome
”Eat, sleep, create, repeat”. Äta, sova, bygga och börja om… Precis som i Fat Boy Slims låt som så irriterande lätt fastnar på hjärnan. Inget beskriver känslorna och de 35 dagarna i UCC:s verkstad under tiden bygget pågick så bra som den låten gör. Att bygga något i en genre som för dem är helt ny och det dessutom på en för dem helt ny typ av motorcykel gjorde verkligen att låtens stenhårt hamrande budskap blev deras mantra tills maskinen stod färdig. ”Eat, sleep, create, repeat, eat, sleep, create, repeat.”
Fräs delar ur gods, handtillverka delar av aluminiumplåtar, tillverka fästen och delar, gå från tanke till produkt, upptäck fel och stöt på problem, gör om – gör rätt. Det är bara att fråga vilka custombyggare du vill vad som ingår i ett bygge som ska vara både unikt och välbyggt och ingen av dem kommer att prata om allt blod, svett, svetsrök och oväsen som omgärdar vägen från idé till färdigt konstverk. För konstnärer som de här killarna, och det är verkligen konstnärer de är, speglar ett vackert bygge tveklöst hur mycket arbete och hur många timmar som lags ner. Det är helt enkelt så att ser en motorcykel brutalt fantastisk ut så har också brutalt fantastiskt med tid och ambition lagts ned i den.
När det bara var timmar kvar till Sveriges största customevent slog UCC undan allt som var i vägen för att hinna färdigt med ‘Stockholm Syndrome’ – projektnamnet de gett den BMW R nineT de byggde om. De handgjorda panelerna och tanken skulle lackas, de tillverkade delarna måsta slutmonteras i det ombyggda chassit. UCC klarade det. På torsdagen den femte juni, endast 36 timmar innan Custom Bike Show öppnade upp, var bygget färdigt.
– Precis som planerat, sa Ronna. Hela bygget flöt på så oväntat bra. Vi stötte egentligen inte på några större problem alls, skrattar han med ett sådant skratt som avslöjar hur förlösande det känns att ha lyckts med något man är stolt över. Men kampen var inte över för UCC riktigt än…
Sida vid sida, Stockholm Syndrome och en original nineT
För att alls kvala in och att få ställa ut i Customklassen på Norrtälje Custom Bike Show måste alla deltagande motorcyklar köras för egen maskin in genom entrén till det enorma utställningsområdet. Startade hojen? Kunde de köra in?
– Så klart, skiner Ronna upp. Vi mötte upp våra polare från Plebs Choppers på vägen från garaget och fick oss en tio mil lång härlig sväng på den svenska landsbygden innan vi kom fram till Norrtälje. Vi bara tankade, körde och njöt av de härliga kurviga vägarna till Custom Bike Show i det sköna vädret. Inget gick fel.
– Vi deltog i Customklassen, en av de allra största klasserna med sina 45-50 motorcyklar. Klassen är öppen för alla märken men det är mest Harley-Davidson folk bygger på. Vi trodde inte att vi skulle ha en chans med tanke på hur hårt Harley dominerar i klassen och dessutom då domarna var erfarna Harley-byggare. För det är så det funkar i den här klassen, byggarna och utställarna röstar på varandras motorcyklar. Vinnaren är alltså utvald av de andra tävlande deltagarna. Om du vinner i den här klassen så är det stort. Du kan knappast få ett större erkännande än det. Vi trodde aldrig att de andra byggarna skulle förstå vad vi hade lagt ner i tid och arbete i det här bygget.
Äta, sova, bygga och … VINNA! Jajamen, alldeles riktigt, UCC vann! Nåja, de vann inte klassen som sådan men de röstades fram som tvåa i den stenhårda Customklassen men det om något är en seger i sig.
– En andraplacering är långt bättre än vi alls vågade hoppas på, säger Gordon, uppenbart helt överlycklig över resultatet.
En annan del i solskenet för UCC den dagen var att så många fällde berömmande kommentarer om ”Stockholm Syndrome”. Både besökare och andra deltagare gillade att UCC visade att de är killar nog att bygga snygga saker av vilken typ av motorcykel de än tar sig för.
Custom Bike Show arrangeras i en stor allmän park i Norrtälje. Showen delas upp i sju customklasser: Chopper, Harley-Davidson Chopper, Custom, Classic Custom, Old Classics, Trike, och Modified Harley. Under två dygn tar sig cirka 12 000 människor till Norrtälje för att se det bästa av skandinaviska, europeiska custombyggen. Givetvis förekommer det än mer långväga deltagare och tävlande. Custom Bike Show är världsberömt. Det är nästan onödigt att påpeka att otroligt många människor stannade till för att titta på ”Stockholm Syndrome” och en standard R nineT som också stod utställd på plats.
Även om UCC:s maskin är en modern caféracer och inte en chopper av ”rätt märke” så togs de båda hojarna emot mycket väl av besökarna.
– Vi fick nästan bara positiva kommentarer, säger Ronna. En av de mest frekventa kommentarerna var att ”BMW är verkligen inte gubbmotorcyklar längre” och ”Jag kan helt klart tänka mig att köpa en sån”.
Ronna Norén med pokalen UCC vann för ”The Stockholm Syndrome”
Man får inte glömma att en andraplacering i en tävling med så hård konkurrens och så många deltagare verkligen inte är ett dåligt resultat. UCC kammade hem en pokal men det är heller inte lite värt att få höra Ola Stenegärd, chefen för designavdelningen på BMW Motorrad, uttrycka sin beundran för deras arbete. Ola som gillar chopprar och UCC:s tidigare arbeten menade att UCC som kommer från ett hörn på kartan där vi normalt bara hittar chopprar och custom har skapat en motorcykel som smakfullt tänjer på gränserna för vad som är caféracer.
Ronna och Ola ute och njuter av de tvåhjuliga underverken...
– De har blandat in sin långa erfarenhet av funktionella chopperbyggen till att skapa en caféracer med kanske den tuffaste utstrålning jag har sett, säger Ola.
– Den är clean och de har verkligen fått till den, fortsätter Ola. Sköna proportioner och det fina detaljarbete som är UCC:s signum. Den är full av snygga lösningar. Och vilket ljud!
Ola understryker hur imponerad han är av hur de lyckades att inte bara behålla R nineTs känsla och modellens egna särprägel utan också förstärka ursprungsmotorcykelns karaktärsdrag.
– Det är inte lätt att göra det men det är där som UCC visar vad de kan och att de levererar.
Del tre om UCC:s bygge på ”Stockholm Syndrome” kommer att belysa de tekniska lösningarna och den kreativitet som krävdes för att skapa en showvinnare av en R nineT. Medan vi väntar på nästa del så kan ni följa med i arbetet när UCC skapar en blickmagnet av en standard R nineT på deras hemsida.
Sixten Erling (Expert på ekring av hjul), Ola Stenegard (Designchef på BMW Motorrad), Knut Sletto (ISR), Ronna Norén, Benna Norén, Acke Rising (ISR:s grundare), Håkan Lindberg (Lackering), Perka Nyström (Från Plebs Choppers, svarvade och monterade)