En kontrollbesiktning utförs regelbundet på alla registrerade fordon för att det ska vara säkert på vägarna för oss trafikanter och vår miljö. Våra motorcyklar kontrolleras noga och om något behöver åtgärdas eller repareras blir vi snart informerade om detta.

Bilprovningen grundades 1963 på uppdrag av riksdag och regering. Den 1 juli 1964 startade en provningsverksamhet på sju orter i vårt avlånga land: Stockholm-Frihamnen, Kalmar, Oskarshamn, Västervik, Helsingborg, Arvika och Söderhamn. Bilprovningen har idag cirka 1700 anställda fördelade på ungefär 210 stationer.

Fastbikes besökte en av dessa besiktningstekniker, nämligen Mikael Hauta-Aho, eller Micko som alla kallar honom, på Bilprovningens station i Rissne utanför Stockholm. Han är en av 6 behöriga tekniker på motorcykel och stationen i Rissne har en hög frekvens på besiktningar av motorcyklar, drygt 5000 om året.

Image 9

Micko har kört motorcykel sedan han var 16 år och har i stort sett avverkat drygt 1000 mil per år. Han pendlar flitigt till jobbet och älskar att köra motorcykel. Han gillar även att pröva lyckan på strippen men har nu lugnat ner tempot, sadlat om och bytt sin Blackbird mot en Intruder. Han brukar också medverka vid olika kurser, avrostningar och bandagar. Motorintresset är stort och innefattar även bilar och folkrace.

mickoblackbird

Micko har jobbat som besiktningstekniker sedan januari 2004. Alla som vill börja sin bana inom bilprovningen går en individuellanpassad utbildning på en fristående utbildning i en skola i Västerås. Beroende på förkunskaper så varierar utbildningen mellan 3-6 månader. Det hela avslutas med både en skriftlig och en praktisk examination . För att sedan gå vidare till behörighet att kontrollera motorcyklar så krävs först minst ett års arbete med att kontrollera bilar, därefter kan det bli aktuellt med MC.

Image 2

Tilläggsutbildning för motorcykel är på cirka 1 månad med avslutad examination. Under utbildningen går man med en handledare. Även första året efter utbildningen går man med en handledare för att få upp tempo och arbeta in rutiner. Besiktningsteknikerna arbetar på samma sätt med alla motorcyklar efter speciella inarbetade rutiner. Det är därför viktigt att vänjas in i arbetet med en handledare som guidar och stöttar under första tiden.

Den 1 juli 2010 konkurrensutsattes fordonsbesiktningen i Sverige. Detta innebär att det idag inte längre finns ett monopol inom detta område och att det finns ett antal andra aktörer som kan utföra besiktningar på personbilar, motorcyklar, lastbilar, maskiner och andra fordon.

Image 3

Micko upplever inte direkt någon konkurrens nu när det kommit in andra aktörer på marknaden. Stationen i Rissne har en stor genomströmning av kunder och även en hel del stammisar. Han påpekar också att utbildningen är personlig så en anställd kan välja att gå till en konkurrent om denne så önskar och tvärtom såklart.

Besiktningstekniker möter dagligen olika slags människor och deras fordon. I grunden handlar det om att bidra till en bättre trafiksäkerhet. Även arbetet med att förbättra vår miljö och ekonomin för trafikanterna hör till arbetet. Men det ingår också rådgivning, kvalitetssäkring och IT-baserade informationstjänster.

Image 7

Besiktningen upplevs nog som något nödvändigt ont och många tycker säkert att detta kan upplevas som en smula jobbigt. En del har säkert svårt att acceptera visa påpekanden från besiktningsteknikerna och då spelar service och en del pedagogiska förklaringar en mycket stor roll.

När det gäller bullernivåer så är det där de flesta konflikter med kunderna uppstår. Däck, styrlager och bromsbelägg är enligt Micko det som påpekas mest förutom buller. När det gäller däck så är det en ganska kostsam investering att byta på sin motorcykel så folk kör nog så långt det är möjligt. Sen slits ju däck så klart av allehanda buskörning. Likadant är det säkert med bromsbelägg och där kontrollerar nog inte vardagsmotorcyklisten detta alltför ofta. Glapp i styrlager kan vara svårt att upptäcka när det kommer smygande och oftast så upptäcker besiktningsteknikern det först. Andra saker som ofta genererar i onödiga ombesiktningar är att ägare har en förmåga att byta ut sin registreringsskylt, vilket inte är tillåtet, samt att motorcykeln saknar reflex bak. 

Image 5

Micko nämner tjusningen med arbetet att han får köra alla typer av motorcyklar och möta människorna bakom dessa fordon. När det gäller just motorcyklar så gillar han dessa kunder speciellt. 95 % är hobbyfordon, intresset är högre för fordonet och dess funktioner samt status. Samtidigt blir upplägget personligt i fråga om service och feedback till kund beroende på dennes kunskaper och intresse för sin egen motorcykel.

Till stationen kommer allt från polismotorcyklar, amatörbyggen, entusiasthojar och t.ex. äldre Nortons där växel och broms sitter på omstående sidor och växlarna ligger omvänt. I vissa fall får en besiktningstekniker möjlighet som ingen annan får, att provköra någon unik motorcykel som kanske endast ägaren har kört men också då Micko i det här fallet. Han betonar vikten av att som besiktningstekniker köra med ansvar att det är kundernas ägodel man kör. Visst, olyckor händer, oftast mindre sådana, men det är sällan och det finns försäkringar som täcker eventuella missöden.

Image 6

Runt 1:a maj har Rissnestationen öppet hus en hel söndag för besiktning av motorcyklar. En del firmor brukar då vara representerade, även polisen och MC-collection t.ex. samt korvgrillning brukar stå på schemat. Löpandeband principen gäller och nu i år besiktades mellan 200-300 motorcyklar på ett bräde.

För några år sedan fanns även bilprovningen på plats på Barkarby under provkörningsdagarna med deras mobila station som vanligtvis finns stationerad uppe i Norrland där det är glest mellan stationerna. Det är en lastbilstrailer innehållandes allt som krävs för att besikta bilar och motorcyklar. Då körde de drop-in i dagarna två.

Image 4

Rissne har motorcykelbesiktningen öppet året runt. Dock kör de inte så fort det finns risk för halka. En del kunder kommer in med sina motorcyklar på släpkärror för att ha de klara och godkända, t.ex. bud- och polismotorcyklar. Firmor och endurohojar brukar också titta in under den mörka årstiden.

Micko har sett det mesta, från kunder som kommer in med bara kolven i oket som bromsbelägg mot skivan så det ryker och sprutar bromsvätska, till en HD med lång framgaffel där hela framhjulet satt löst på. Men med lite verktyg, gott bemötande och fin service så löste det sig även för dessa hojåkare, till slut.

Image 8

Namn

Mikael Hauta-Aho

Ålder

43

Yrke

Besiktningstekniker

Tjänstemotorcykel

-

Privat motorcykel

Suzuki VL 1500 Intruder LC -02

Dröm MC

Honda CBR 1100 XX Blackbird