Öhlins är en svensk tillverkare av fjädringskomponenter som används av toppförare och andra finsmakare som vill ha något av det häftigaste man kan ha vad gäller stötdämpare. Inom exempelvis motorcykelracingens främsta klasser inom exempelvis MotoGP, och Motocross-VM har Öhlins ett mycket högt anseende. Fastbikes.se har varit på studiebesök hos den välrenomerade tillverkaren.
Från det att företaget startades av Kenth Öhlin år 1976 har vägen fram till att bli en av världens främsta tillverkare av fjädringskomponenter har varit allt annat än enkel, och har kantats av många års ingenjörskonst och extremt mycket testarbete med sina egna testförare och feedback från världens främsta tävlingsförare inom motorcykelsporten.
Då Kenth startade Öhlins Racing var han själv en flitig motocrossförare som var tekniskt intresserad med en far som ägde en mekanisk verkstad, och under en tid tillverkat egna avgassystem, motorer och stötdämpare. Av naturliga skäl blev det också inom motocross som Öhlins först gjorde sina avtryck, innan företaget började fokusera mer även på asfaltsracing.
Redan några år efter att företaget startades kunde vi se Öhlins stötdämpare hos en världsmästarmaskin, då ryske Gennady Moiseev vann 250-VM år 1978 med sin Öhlins-kittade KTM. Året därpå vann Håkan Carlqvist sin första VM-titel i motocross, på sin Yamaha med Öhlins-fjädring, och 1984 kammade Eddie Lawson hem VM-titeln i 500-klassen inom roadracing, även han med en Öhlins-försedd Yamaha.
Under årens lopp har jag själv haft äran att närvara under Öhlins omfattande testarbete och jag kan inte annat än imponeras över medarbetarnas hängivna arbete med att leverera på topp.
Huvudkontoret ligger i Upplands Väsby, några mil norr om Stockholm, i en blå byggnad som bortsett från Öhlins-skyltningen inte avslöjar att världens främsta tillverkare av fjädringskomponenter huserar här. Och det är faktiskt ingen överdrift. Öhlins har onekligen ett mycket, mycket högt anseende runt om i världen, och deras fjädringskomponenter används inte bara av toppförare inom såväl MotoGP, Superbike-VM och Motocross-VM, utan även flitigt inom bilracingen. Faktum är att Öhlins antagligen är mer känt utomlands än i Sverige.
Men hur kommer det sig egentligen att Öhlins har lyckats med vad som kan tyckas vara en liten banal detalj. Hur svårt kan det vara egentligen, och gör fjädringen så pass stor skillnad att det är värt att lägga tiotusentals kronor som det kan kosta.
Ja, det är en oerhört komplicerad process att framställa den perfekta fjädringen, för en specifik motorcykel, förare och ändamål. Hos Öhlins tillverkas enbart fjädringskomponenter som är särskilt utvecklade och inställda för en viss specifik modell. Samma typ av stötdämpare monteras inte på en annan modell bara för att nödvändiga mått är identiska, utan varje ny motorcykelmodell får en specifik fjädringskomponent, med ett unikt serienummer. Och med tanke på hur många nya motorcykelmodeller som lanseras varje år så förstår du att det finns en hel del att göra. Faktum är att Öhlins årligen tillverkar cirka 140-150.000 enheter, i den blå "fabriken" i Upplands Väsby.
Väl inne i "fabriksbyggnaden" är det förvånansvärt tyst, lugnt och extremt välordnat. Här ligger inga verktyg och delar och "dräller" på någons arbetsbänk, utan här råder extrem ordning och allt har sin givna plats. Och inne i fabriken gäller strikta regler kring fotografering, och vad som är på gång bakom utvecklingsavdelningens lykta dörrar får förbli en väl bevarad hemlighet ett tag till.
Förutom de cirka 200 personerna som har sin arbetsplats i Upplands Väsby, finns även ett antal lokalkontor och testcenter runt om i världen, där man jobbar med att utveckla framtidens fjädringskomponenter – stötdämpare, framgafflar och styrdämpare.
Lotta Eriksson monterar ihop en styrdämpare.
Mycket av testarbetet sker ute på all världens motorbanor, tillsammans med egna testförare och med hjälp av feedback från världens främsta tävlingsförare inom motorsport. Öhlins tillhandahåller även en mycket populär och exklusiv race-service där tävlingsförare inom exempelvis MotoGP och Motocross-VM kan få hjälp av Öhlins-tekniker som är på plats på de aktuella tävlingsbanorna i samband med race. Och i staben finns en blandning av Öhlins-tekniker från all världens hörn som finns på plats under världsmästerskapstävlingar inom exempelvis Motocross och Roadracing.
Det som gör Öhlins extra intressant och som kan vara en av anledningarna till företagets framgångar är deras särskilda förhållande till att sponsra förare med fria delar. Sedan starten bestämde sig Kenth för att aldrig sponsra någon förare, oavsett nivå, med delar eller teknisk service.
Inför årets säsong lanserade Öhlins sin senaste styrdämpare S3, för offroadsegmentet. Tack vare snillrik teknik får föraren hjälp på hydraulisk och mekanisk väg vid behov.
Till skillnad mot styrdämpare av konventionell hjälp märks inte denna styrdämpare av överhuvudtaget vid normalfallet. Om systemet däremot känner av en extern kraft som uppstår då framhjulet får ett kast mot exempelvis en sten, rot eller annan ojämnhet, aktiveras systemet per automatik omedelbart.
Styrdämparen S3.
Tack vare en så kallad torsions-stav vid toppen av gaffelkronan, aktiverar eventuell extern kraft mot framhjulet ventilerna för det hydrauliska systemet hos styrdämparna. Plötsliga och snabba rörelser filtreras bort och föraren behåller full kontroll över motorcykeln.
S3 Styrdämparen är lätt att använda och inga justeringar krävs eftersom systemet anpassar sig till de krafter som påverkar framhjulet. Dämparen jobbar enbart mekaniskt och hydrauliskt och är integrerat hos Öhlins specialutformade övre gaffelkronan.
S3 har redan testats av flertalet utvalda toppförare inom Motocross, Rally och Enduro med vad som sägs vara mycket bra resultat, och under våren 2012 kommer denna produkt att finnas tillgängliga för flertalet olika MX och Enduromodeller.
-S3 är verkligen en av våra mest spännande nya produkter och vi har följt utvecklingen med stort intresse. Offroad-förare kan definitivt dra nytta av styrdämparen, som inte bara kan hjälpa till att behålla den rätta spåret, utan även förhindra krascher och samtidigt minska belastningen på föraren. Tidigare har kommentaren alltid varit att styrdämpare inte behövs och S3 eliminerar helt den känslan och är inaktiv tills det verkligen behövs, förklarar Peter Andersson, produktchef för MC hos Öhlins.
Även om mycket att Öhlins verksamhet handlar om racing, så är fjädringskomponenter för "vanliga" serietillverkade motorcykel ett viktigt område. Ett exempel är det elmanövrerade fjädringssystemet BM760/671 EC, där Öhlins TTX-teknologi från MotoGP och Superbike-VM är ett komplement till BMW R1200GS med ESA, där du kan justera fjädringsinställningarna enkelt med några tryck på ett reglage hos vänster styrhalva. I det här fallet har Öhlins förädlat det med ytterligare justeringsmöjligheter och en smart automatik som justerar fjädringsinställningarna (såväl fjäderförspänning som retur och kompressionsdämpning) beroende på hastighet.
Öhlins ligger även i framkant när det gäller att utveckla elektroniska fjädringskomponenter, CES-system (Continuously Controlled Electronic Suspension), där avancerad teknik ser till att prestanda och komfort enkelt går att anpassa efter eget tycke och smak på elektronisk väg. Dessa system används inom såväl motorsport som hos "vanliga" landsvägsregistrerade motorcyklar. Idag används CES bland annat av flera biltillverkare, såsom exempelvis Audi, Mercedes, Volvo och Ford. Förutom att systemet ser till att komforten är på topp ser även CES till att stötdämparna motverkar att bilarna kränger i kurvor.
Efter att Kenth Öhlin valde att sälja 50 procent av företaget till Yamaha år 1987 blev Öhlins-fjädring en allt vanligare syn hos landsvägsmotorcyklar. 20 år senare, år 2007 köpte Kenth tillbaka majoriteten av företagets aktier, och idag äger Yamaha endast 5 procent av Öhlins.
Öhlins är onekligen en svensk framgångssaga som i dagsläget varit delaktiga i över 200 världsmästartitlar, och otaliga andra titlar och segrar under årens lopp.
Fortfarande sker slutmonteringen i Sverige, medan en stor del av testarbetet sker vid testcentret alldeles intill den tyska motorbanan Nürburgring. Merparten av företagets komponenter exporteras till Europa, USA och Japan, och hemma i Sverige pågår arbetet med att utveckla framtidens stötdämpare, och ännu har ingen sett slutet på denna gul-blåa framgångssaga. •