För de allra flesta hör motorcykelkörningen till sommaren. Med enkla medel går det att förlänga motorcykelsäsongen betydligt, och njuta av härlig motorcykelkörning trots låg temperatur och ihärdigt snöande eller regnande.

Att köra motorcykel har sina fördelar, inte minst då det gäller att snabbt ta sig från en punkt till en annan i tät storstadstrafik. För dig som vill förlänga motorcykelsäsongen, finns det några enkla knep, kläder, tillbehör och inte minst körtekniska detaljer som kommer att göra körningen både trevligare, varmare och säkrare.

eluppvarmda handtag 

Under mina år som motorcyklist har jag kört otaliga mil vintertid, även då midvinternattens köld varit som hårdast. Första tillbehöret som kommer att förlänga din motorcykelsäsong, och även göra sommarkörningen trevligare emellanåt, är ett par värmehandtag. Det är helt enkelt ett par eluppvärmda gummihandtag som du ersätter de vanliga som sitter på ditt styre med (såvida det inte redan sitter värmehandtag på din motorcykel...). Dessa kopplas enkelt till motorcykeln batteri, och sprider en skön värme till dina fingrar.

styrmuff

Ett annat knep för att minska vindens kylande effekt på händerna är att montera ett par handtagsskydd eller så kallade "Styrmuffar" på styret.

 

 

 

eluppvarmda handskar_2

Precis som vid de allra flesta typer av utomhusaktiviteter vid lite kyligare väderlek är flerlagersprincipen att föredra när du klär dig. Det vill säga flera tunnare plagg över varandra, istället för ett enda tjockt. Närmast kroppen föredrar jag ett modernt ylle-underställ, som värmer bra även då det blivit blött. Där över kan en t-shirt eller kanske en fleecetröja gör susen.

På händerna rekommenderas ett par fodrade allvädershandskar, helst med ett par separata innerhandskar (som torkar och blir varma snabbt vid kortare fikapauser). På fötterna bär jag ett par fodrade allvädersstövlar.

eluppvarmda strumpor2

För dig som vill vara på den riktigt säkra sidan finns även eluppvärmda handskar och strumpor som värmer gott även då det råder minusgrader ute. På marknaden finns såväl modeller med egen batteriförsörjning och modeller som med snabbkontakter kopplas till motorcykelns elsystem. Dessutom finns eluppvärmda västar, jackor och byxor.

mcplagg vinter

Även fastän jag personligen föredrar skinnställ före allväderställ av framförallt säkerhetsskäl, så är ett vind- och vattentätt allväderställ betydligt varmare och mer praktiskt än ett skinnställ, som oftast behöver kompletteras med ett regnställ vid nederbörd. Dessutom brukar ett allväderställ vara rymligare och smidigare. Ett smart och enkelt sätt att effektivt sätt att öka komforten är att klä på sig ett kropps-/axelskydd under jackan, vilket gör att jackan kommer ut en bit från kroppen.

När du kör motorcykel är det alltid viktigt, oavsett årstid, att köra med god framförhållning och med rejäla marginaler. Givetvis bör du öka avstånden och slå av en aning på farten vid regn, eller då temperaturen sjunker. Kalla däck och nedkyld vägbana betyder låg friktion och kraftigt ökad risk att däcken tappar fästet.

Runt halsen värmer en halskrage av fleece gott, som ett komplement till hjälmhuvan, som gärna får vara med någon form av vindtät front. Hjälmen är lite av en smakfråga. Personligen föredrar jag så kallad crossintegral före vanlig integralhjälm. För att minska risken för imma rekommenderas dubbelglas, eller visir med extra så kallat "Pinlock", som enkelt monteras på visirets insida som då blir mycket motståndskraftig mot imma. På marknaden finns även eluppvärmda visir för extremt kyliga dagar.

glas med_dubbelglas

Tänk på att löv, brunnslock, vägmarkeringar och tjärlagningar ofta är vanskligt hala. I synnerhet vid nederbörd.

Lyft blicken! Håll god koll på trafiksituationen långt framför dig. Genom att aktivt söka efter faror så väl i din närhet som lång framför, och hålla uppsikt i backspeglarna minskar risken för obehagliga överraskningar.

vintermc2

Genom att klä dig rätt och anpassa din körning en aning kommer du kunna njuta av en längre motorcykelsäsong, och för dig som vill köra även vintertid finns även dubbdäck och/eller särskilda skruvdubbar som man enkelt skruvar in i motorcykelns befintliga däck. Och på vintern är givetvis däck med grövre mönster att föredra.

 

LÄR DIG KÖRA SNÖSPÅR MED JOAKIM LJUNGGREN