Hälsinge-företaget NCCR i Delsbo är den nya svenska importören för WILBERS, den tyska tillverkaren av sportstötdämparen. WILBERS ”Suspension Manufaktur” producerar sedan 28 år all fjädring enligt kundens behov och önskemål, vilket inkluderar sitthöjd. Detta ger deras produkter fördelen att vara individuellt anpassade till ett pris där konkurrenterna vanligtvis endast säljer standard set-up. Alla stötdämpare tillverkas till 100 procent i deras anläggning i Nordhorn/Tyskland och täcks av en 5 års garanti.
SERVICEARBETEN utförs av NCCR-teamet som är certifierade av WILBERS samt tränade på alla system, inklusive det nyaste 2013 BMW ESA Dynamic fjädringssystemet.
WILBERS lägger klar fokus på MC och kan idag leverera stötdämpare åt fler än 1000 modeller, men erbjuder även fjädringssystem för nåett antal sportbilar, snöskotrar och fyrhjulingar.
Produktlinjen börjar med Ecoline, vilket är början till WILBERS kvalité, och erbjuder förställbar fjäderförspänning (verktyg ingår) samt samma radialkolv och pendellager som WILBERS Adjustline serien.
Det enda som Ecoline fjäderbenet avstår ifrån är den inställbara returdämpningen. Denna får man med Adjustline, där man kan justera returdämpningen med 22 ytterligare klick. I Adjustline Competition serien inkluderar WILBERS förutom två olika färgval, Blackline respektiveBlueline, även High- och LowSpeed kompressionsdämpning som kan justeras med 22 klick var samt en kvävefylld behållare.
Dessutom erbjuder WESA (Wilbers Electronic Suspension Adjustment) linjen en elektronisk justering av fjädringssystemet inte bara för BMW som har ett liknande originalsystem, utan även som tillbehörskoncept för andra MC till exempel Triumph. De flesta fjädringssystem finns som Mono för centralstötdämpare eller TS (Twin Shock) för klassiska dubbelstötdämpare, till och med BMW Telelever modeller omfattas. Det finns allblack Nightline, en helsvart modell, för Harley och Triumph.
-Det är en rätt stor utmaning att etablera ett nytt högkvalitativt fjädringsmärke i samma land som Öhlins, men under de senaste åren fick vi så många förfrågningar om individanpassade fjädringssystem inklusive sänkningar att vi är säkra på att vi erbjuder produkter samt service som den svenska MC-scenen kommer uppskatta, säger Birgit Krüper, VD för NCCR.
Jens Krüper, som sköter verkstaden på NCCR lägger till: ”Jag har hållit på med MC och roadracing i mer än 25 år, så jag vet att det inte spelar någon roll ifall det gäller racing eller touring – du kör bara bra när du känner dig bekväm, och för att känna sig bekväm måste du ha rätt set-up. I en touring MC börjar det med att föraren når med fötterna till backen och fortsätter med rätt fjäderkonstant i fjädringen. En 1,65m / 50kg tjej som kör ensam och en 1,90m / 120kg kille med en 75kg passagerare samt 35kg packning kan aldrig bli nöjda med samma stötdämpare. Men industrin tycker att de borde – och där finns vår chans att göra deras turer både roligare och säkrare.
Pär Swedin, som sköter försändelserna och svarar oftast i telefon hos NCCR säger: ”Vi ser en klar trend att kunder vill individualisera sina MC för att få dem att gå bättre och säkrare. Även Caféracer trenden visar ett stort behov av anpassade stötdämpare samt gafflar. Så vi har byggt en riktig blankett i vår e-butik som våra kunder får fylla i med ytterligare information som behövs för att bygga deras personliga stötdämpare”.
WILBERS avrundar programmet med progressiva och linjära gaffelfjädrar, styrdämpare och fjädringsoljor.
Jens kommenterar: ” Vi får suverän support av WILBERS, de tävlar med nya BMW HP4 i IDM Superbike och därför kan vi erbjuda specialare även till den modellen, som exempelvis en race gaffel set-up. Vi kan sänka nästan vilken gaffel som helst och som ett komplett koncept kan vi även erbjuda sänkningar med ner till 80mm för moderna touring enduros som Triumph Explorer, Yamaha XT, alla BMW och många fler”.