Fem kronor per mil – det är vad svenska motorcykel-ägare betalar i skatter och avgifter varje år (exklusive trafikförsäkringsskatt). Totalt handlar det om 260 miljoner kronor i fordonsskatt, drivmedelsskatt och moms för landets motorcykelägare. Utöver detta har vi betalt cirka 90 miljoner kronor i trafikförsäkringsskatt, det vill säga totalt 350 miljoner kronor. Dessa pengar skulle räcka till många åtgärder som kunde rädda liv. I ett pressmeddelande kräver SMC därför att den förestående nystarten i Nollvisionen omfattar även motorcyklister och att medel öronmärks för MC-säkerhet.
De europeiska motorcykel-ägarna står för tre procent av intäkterna från fordonsägarna. Samtidigt utgör vi bara en procent av transporterna och står för noll procent av vägslitaget. Det gör att motorcyklisterna är den trafikantgrupp som betalar mest av alla fordonsslag i Europa i förhållande till vad man får tillbaka. De europeiska fordonsägarna betalar in betydligt mer än vad som kommer tillbaka i form av investeringar och underhåll av vägnätet. Det visar FIA, Federation Internationale de l’Automobile, i en europeisk studie som jämför intäkter, i form av skatter och avgifter från olika fordonsägare, med vad som satsas på infrastruktur.
Precis som alla andra fordonsägare betalar MC-ägarna stora summor varje år i form av fordonsskatt, skatt på drivmedel, moms och trafikförsäkringsskatt. Studien visar att bil- och MC-ägare betalar mycket mer än det vägslitaget man bidrar till. Det visar också att MC-ägare i Sverige betalar mycket mer i skatter och avgifter än vad som satsas på förbättring av infrastruktur för de som kör motorcykel och moped.
Sveriges motorcyklister bidrar genom skatter och avgifter till statskassan. Sveriges motorcyklister förtjänar därför, precis som övriga trafikanter, en vägmiljö av hög kvalité som även tar hänsyn till motorcyklister.
Det finns sannolikt ingen trafikantgrupp där vägmiljöns utformning är viktigare än för just motorcyklister. Därför välkomnar SMC regeringens nystart av Nollvisionen där oskyddade trafikanter, inklusive motorcyklister och mopedister, ingår.
Regeringen säger i infrastrukturpropositionen följande: ”Trots att väginfrastrukturens säkerhet har förbättrats är den inte alltid utformad efter oskyddade trafikanters behov. Underhållet av infrastrukturen tar inte heller alltid hänsyn till de krav som följer av att tvåhjuliga fordon är mindre stabila än fyrhjuliga fordon. Det fortsatta arbetet för vägtrafiksäkerhet måste därför ännu mer fokusera på säker mobilitet för oskyddade trafikanter. ”
Men, tyvärr finns inga tydliga besked om vilka satsningar regeringen tänker göra för att säkra vägmiljön för motorcyklister. Det finns inga besked om vad som ska göras då det gäller trimningsåtgärder, investeringar på nya vägsträckor eller vilka satsningar som ska göras på underhållssidan för ökad MC-säkerhet. Om nystarten av Nollvisionen verkligen innebär ett fokus på de oskyddade trafikanterna måste det speglas i vägmiljösatsningar. Det är dags att svenska MC-ägare inte bara betalar in skatter och avgifter. Det är hög tid att vi får något tillbaka!
FIA:s studie visar att Sverige satsade 14,41 miljarder på väginvesteringar och 13,77 miljarder kronor på underhåll under 2013. Under samma år betalade svenska MC-ägare in 260 miljoner kronor i fordonsskatt, drivmedelsskatt och moms. Utöver detta har vi betalt cirka 90 miljoner kronor i trafikförsäkringsskatt, d v s 350 miljoner kronor. Ingen har hittills kunnat berätta för SMC hur mycket som öronmärks för satsningar på MC-säkerhet.
Nystart Nollvisionen
350 miljoner kronor årligen räcker till mängder av riktade åtgärder. Många förslag som SMC påtalat handlar inte om stora kostnader, t ex att tillåta MC i bussfil, att bredda vägrenen i ytterkurvor, säkrare räcken, välja förlåtande sidoområde istället för sidoräcke, att sopa bort gruset direkt efter snabellagning, att förstärka stödremsor så att de ligger bredvid vägen och att inte placera stolpar och räcken i ytterkurvor. Det krävs dock ett systematiskt arbete där olika åtgärder prioriteras och verkställs för att skapa en säkrare vägmiljö även för MC och moped. Regeringen arbetar sedan något år tillbaka aktivt med en nationell cykelstrategi. Regeringen borde självklart initiera även en nationell MC-strategi som börjar med en total översyn av lagar, regler, riktlinjer för att planera, bygga och underhålla vägar och gator. Det måste bli lika självklart för väghållarna att inkludera Motorcyklar och moped i sin trafikplanering som det är att tänka på trampcykel och bil. Olika oskyddade trafikslag får inte ställas emot varandra – alla måste inkluderas i Nystart av Nollvisionen.
Läs mer på SMC:s hemsida. Där publiceras även FIA:s rapport. www.svmc.se
Källa: SMC