Framtidens motorcykel har två framhjul, krockkuddar, ABS-bromsar och automatisk nödbroms, om man får tro på Folksams trafiksäkerhetsforskare, Matteo Rizzi, som blev motorcykeldoktor efter sin disputation på Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg den 3 juni.
Matteo Rizzi disputerade i ämnet ”Säkra motorcyklar”. Matteo Rizzis forskning har klarlagt att med ABS-bromsar minskar olyckorna med mer än 40 procent, dessutom blir olyckorna som ändå sker mer förutsägbara, eftersom motorcyklisten kommer att sitta kvar på motorcykeln vid kollisionen. Detta gör att man kan börja planera och utveckla mer anpassade säkerhetsåtgärder.
– Därför kan man lägga tankemödan på hur vägen ska anpassas för att minska riskerna, till exempel att utveckla och sätta upp räcken som är anpassade för upprätta kollisioner. Eftersom man kommer att sitta kvar på hojen när man krockar så går det också att utveckla motorcykeln, till exempel med krockkuddar. Framtidens motorcykel har förmodligen tre hjul, krockkuddar, ABS-bromsar och automatisk nödbroms, säger Matteo Rizzi.
Matteo Rizzis forskning baseras på verkliga olyckor och är resultatet av flera statistiska studier omfattande tusentals olyckor.
– Efter disputationen ska jag att träffa en organisation som representerar motorcykeltillverkare i hela Europa. Jag får berätta om min forskning och får på så vis möjlighet att påverka framtida tillverkning, vilket känns väldigt spännande.
Men Matteo Rizzis forskning har redan gett resultat, till exempel för Folksams kunder då Folksam numera lämnar 15 procents rabatt på motorcykelförsäkringen om ekipaget har ABS-bromsar.
Vägen till doktorshatten började när Matteo Rizzi anställdes som trafikforskare av Folksam för fyra år sedan. Matteo Rizzi är själv en entusiastisk motorcykelåkare som bland annat tävlat i banracing.