Förhoppningen är att två miljoner gula dekaler ska bidra till minskat antal trafikolyckor. Varje år omkommer mellan 50-100 cyklister, mopedister och MC-förare. Ett vanligt skäl är kollision med annat fordon och orsaken bakom olyckorna är ofta bristande uppmärksamhet. Sveriges MotorCyklister, SMC, gör nu tillsammans med Motormännen en stor satsning för att påminna andra trafikanter om att uppmärksamma motorcyklister och andra oskyddade trafikanter.
I den gemensam kampanjen #ThinkBikes delar SMC och Motormännen nu ut två miljoner klisterdekaler, i form av varningstrianglar med cyklar och motorcyklar. Dekalerna skickas direkt hem till alla medlemmar och delas ut till övriga trafikanter i samband med olika aktiviteter runt om i landet. Dekalerna ska sättas på instrumentpanelen i bilen eller på någon annan plats där föraren påminns om att titta extra noga efter oskyddade trafikanter.
-Tillsammans har vi tryckt nästan två miljoner små varningstrianglar. Vi vill att det ska sitta dekaler i personbilar, lastbilar, taxibilar, körskolebilar, motorcyklar och andra typer av fordon, säger SMC:s generalsekreterare Jesper Christensen
-Vi motorcyklister vill inte skadas i trafiken! Nästan hälften av alla olyckor med motorcyklister är kollisioner där bilister råkar köra på motorcyklisterna. Som en förklaring hörs ofta kommentaren ”jag såg inte motorcykeln”, säger Christensen.
Förhoppningen med dekalerna är att förare ska titta en extra gång i backspeglarna och tänka på att både motorcyklister och cyklister snabbt kan dyka upp på oväntade ställen. Samtidigt är det viktigt att både cyklister och MC-förare är medvetna om att de kan vara svåra att upptäcka för bilförare.
-Detta är en väldigt viktig fråga för oss eftersom det handlar om liv – och i 25 procent av dödsfallen på vägarna så är det människor på två hjul som dör. Om det vore säkrare för cyklister att vistas i trafiken så skulle ännu fler cykla, och fler på cykel skulle få många positiva effekter för samhället, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig Motormännen.
På Cykelfrämjandets riksorganisation ser man mycket positivt till kampanjen. Ordförande Lars Strömgren menar att idén med klisterdekalerna är bra och att man stödjer kampanjen.
Majoriteten av alla motorcyklister är ibland även bilister och cyklister. Ett underförstått budskap i kampanjen är faktisk att vi alla är kompisar i trafiken och alla måste visa hänsyn.
-Vi alla ska kolla en extra gång innan vi svänger eller kör in en korsning och vi alla måste anpassa hastigheten. Vi är ganska säkra på att vi på det sättet kan minska antalet kollisionsolyckor, säger Christensen på SMC.
På SMC:s hemsida finns mer information om kampanjen och uppmärksamhetsproblematiken.