Under förra veckan ägde lanseringen med provkörning av nya Triumph Explorer rum i södra Portugal. Nu kan du kolla in en film där du får se mer av denna äventyrsmaskin, som inför året uppdaterats på mängder av punkter.
Triumph Tiger Explorer drivs av en trecylindrig radmotor på 1215-kubikcentimeter med kardandrift. Toppeffekten anges till 139 hästkrafter vid 9,300 varv per minut, med 123 Newtonmeter vridmoment som bäst vid 6,200 varv/minut. Triumph hävdar också att 2016 års Tiger Explorer har 5% bättre bränsleekonomi än modellen den ersätter.
Tiger Explorer erbjuder även elektriskt justerbart kåpglas, kurvtagnings-ABS och antispinn, fem körlägen (landsväg, regn, off-road, sport och personligt anpassad) och en så kallad ”Hill Hold”-funktion som underlättar start i backe. Modellen har även antispinn med tröghetsmätningsenhet som mäter rörelser i tre plan (vertikalt, lateralt och längsgående), för att erbjuda så säker körning som möjligt i alla lägen.
XCX, XCA, XRX, XRT-modellerna har semi-aktiv WP-fjädring med automatisk fjäderförspänning och en vridmomentsassisterad koppling.
Den lättaste versionen är 244kg basmodellen XR som uppges väga 244 kilogram, medan XCA sägs ha en torrvikt på 258 kilogram.
XRX och XCX erbjuder möjligheten till extra låg sadel.