Se och synas har alltid varit en av de centralpunkterna för säker motorcykelkörning, varför BMW Motorrad sedan länge ägnat sig åt den fortsatta utvecklingen och optimering av motorcykelbelysningsenheter. Under årens lopp har vi bland annat sett införandet av adaptiva strålkastare för kurvkörning, LED varselljus och dynamiskt bromsljus hos BMW:s motorcyklar. Och nu har företaget dragit nytta av synergieffekter från biltillverkningen och skapat en konceptmodell med laserljus.

I fallet med denna konceptmodell med K 1600 GTL som bas härstammar laserljuset från BMW:s bildivision inom BMW Group. Den innovativa lasertekniken används redan hos nya BMW 7-serien samt BMW i8.

 P90206138 highRes_bmw-k1600-gtl-concep

BMW Motorrad har nu anpassat denna teknik för motorcykelbruk. Laserljus-strålkastare skapar inte bara ett skarpt och rent vitt ljus, utan skapar även ett helljus med en räckvidd på upp till 600 meter, vilket är dubbelt så mycket som konventionella strålkastare. Säkerheten för nattkörning har nu ökat markant som en följd, något som inte enbart beror på ljusets ökade räckvidd utan också tack vare en tydlig belysning av vägen. Dessutom uppges laserteknik ha en mycket lång livslängd, tack vare sin kompakta, robusta och underhållsfria konstruktion.

Laserljus har nu införlivats för test hos K 1600 GTL. Just nu anges tekniken fortfarande vara alltför kostnadskrävande för motorcykelbruk. Det är dock troligt att de stordriftsfördelar som följer av företagets storskaliga användning inom bilindustrin kommer att leda till en prisstruktur med en tydlig nedåtgående trend. Dess användning hos motorcyklar kan därmed vara tänkbart längre fram i tiden.