Dunlop har presenterat storlekarna för sitt nya Sport Touring-däck, RoadSmart III, som kommer att börja säljas i januari 2016.
Dunlops RoadSmart III-serie kommer att omfatta 18 däcksspecifikationer och 16 storlekar. Detta ger en 91-procentig täckning av marknaden – och det är första gången Dunlop når så högt i denna växande sektor.
Den nya serien kommer att ge möjlighet att välja konstruktionstyp i två av de viktigaste bakdäcksstorlekarna – 180/55ZR17 och 190/55ZR17. Förarna kommer att kunna välja antingen det vanliga RoadSmart III-bakdäcket till tunga GT- och mellanviktsmotorcyklar eller en särskild SP-version (Sport), som har anpassats för den specifika karaktären hos lättare nakna cyklar och sportmotorcyklar.
Andy Marfleet, marknadschef på Dunlop Europe Moto, beskriver tankarna bakom den innovativa segmenteringen av sortimentet: "Produktkraven för RoadSmart III skiljer sig mycket från tidigare generationers däck. Marknaden för Sport Touring-motorcyklar har breddats, och vi är det första däckföretaget som kan erbjuda ett GT-däck (som är utformat för tyngre touringmotorcyklar) som standardmodell för hela sortimentet. 10 av de 12 RSIII-bakdäcken som vi tillverkar kommer att vara lämpliga för tunga till mellantunga motorcyklar, och ytterligare två bakdäck har en enkelskiktskonstruktion för lättare och sportigare motorcyklar. De två specifikationerna kommer att ge förare möjlighet att välja ett däck som är anpassat till deras val av mc."
För att hjälpa förarna att fatta ett välgrundat beslut kommer Dunlops officiella lista över godkända alternativ antingen att visa specifikationen Standard eller SP som rekommenderat val.
Jämfört med det nuvarande däcket uppges Dunlop ha fokuserat på att förbättra körsträcka och slitage, förkorta uppvärmningstiden och förbättra våtgreppet under utvecklingen av både standard- och SP-versionerna av RoadSmart III.