I skrivande stund pågår världslanseringen med provkörning av nya Street Twin, som är den nya instegsmaskinen i Triumphs Bonneville-familj. Johan Ahlberg från Fastbikes.se har kört den moderna klassikern.
Inför 2016 års säsong har engelska motorcykeltillverkaren Triumph presenterat sin nya Bonneville-familj. De nya Bonneville-modellerna Street Twin, T120 och Thruxton, har ett från grunden nytt chassi och en fjädringsutformning som är unik för respektive Bonneville – som ska erbjuda fantastisk hantering, komfort och kontroll.
Street Twin, som provkörts i det här fallet, drivs av en helt ny vridstark 900-kubiks motor. Med sin unika karaktär, distinkta ljud, avskalade stil och dynamiska köregenskaper menar Triumph att nya Street Twin är den perfekta Bonneville-maskinen för dagens förare. Svenskt pris är 89.900 kronor.
Street Twin är även en passande utgångspunkt för dig som vill specialanpassa och skapa dig en helt unik motorcykel med hjälp av Triumphs omfattande customiseringsprogram ”Inspiration kits” där du kan välja att köpa enskilda komponenter eller färdiga kit, såsom exempelvis ”Brat Tracker Kit”, ”Urban Kit” eller ”Scrambler Kit”.
Vridstarka 900-kubikaren hos nya Street Twin levererar maximalt vridmoment på 80nm vid låga 3200 varv per minut - vilket uppges vara 18% mer än hos den tidigare generationen, där kraften levereras från lågt ner och vidare upp genom hela varvtalsregistret. Toppeffekten uppges till 55 hästkrafter vid 5900 varv per minut.
Modellen har ABS, Traction Control (Antispinn), Ride-by-wire, vajermanövrerad och slirassisterad koppling, femstegad växellåda, LED baklyse och USB-uttag under sadeln.
Totalt sett är det här en lättkörd och trevlig motorcykel med låg sadelhöjd som passar såväl kortare som längre personer. För mig som är 183 centimeter lång skulle valet bli att montera en komfortsadel som ger en lite högre sadelhöjd, och mer på komfort på köpet. I övrigt så är körställningen väldigt ”rakt upp och ned”, vilket ger en bra kontroll över motorcykeln. Den svänger lätt och har ett chassi som erbjuder goda prestanda för att köras tämligen aktivt på de kurviga bergsvägarna som vi kör på. Dessutom gör den sig mycket bra inne i den täta stadstrafiken, där den vridstarka motorn kommer till sin rätt.
Ett reportage med en mer omfattande utvärdering av motorcykeln kommer att publiceras här på Fastbikes.se.
Här nedan berättar Stuart Woods från Triumph lite mer om de nya Bonneville-modellerna...