Under de senaste decennierna har mer än tre fjärdedelar av den svenska trafikpolisen avvecklats. Och mycket talar för att nedmonteringen kommer att fortsätta enligt Motormännens undersökning.
– Färre trafikpoliser leder till sämre trafiksäkerhet, säger Christoffer Hallgren, trafikpolis i Sundsvall till Motormännen.
I mitten av 1980-talet fanns det i Sverige cirka 1 800 trafikpoliser. 1992 hade antalet sjunkit till 1 250 och drygt tio år senare, 2004, till 650.
I somras var antalet nere i 374, med resultat att stora områden i Sverige i princip saknar trafikpolis. I till exempel turistintensiva Dalarna, med mycket trafik på dåliga vägar under såväl sommaren som vintern, fanns det i december 2010, enligt polisens egen statistik, 14 trafikpoliser. Fyra år senare var antalet nere i fem.
– Det är för jävligt som det ser ut. Under flera år har vi bara blivit färre och färre trafikpoliser. När jag började i Sundsvall för cirka tio år sedan var vi tre turlag i yttre tjänst på trafikpolisen. Dessutom hade vi personal i Härnösand och Örnsköldsvik. Nu finns här bara ett lag, säger trafikpolisen Johan Dyrander, Polisförbundets vice ordförande i Västernorrland.
Minskningen av antalet trafikpoliser per region mellan 2010 och 2015
Polisregion Bergslagen | -45 % | |
Polisregion Mitt | -18 % | |
Polisregion Nord | -32 % | |
Polisregion Stockholm | -21 % | |
Polisregion Syd | -22 % | |
Polisregion Väst | -18 % | |
Polisregion Öst | -27 % | |
Samtliga regioner | -25 % |
Källa: Polisen