Inför 2016 har det florerat en hel del rykten kring KTM 690 Duke. Nu kan vi avslöja mer fakta kring vad som komma skall.

Inför 2016 får 690 Duke en ny encylindrig motor som uppges erbjuda fler hästkrafter och mer vridmoment, samtidigt som rödstrecket flyttats upp med 1000 rpm i jämförelse med den nuvarande modellen, och är den största encylindriga motor KTM någonsin producerat. Det är också den första KTM som tillverkas för att klara Euro4-avgasbestämmelserna.

dukemotor

Ändringar inkluderar ökad borrning och kortare slaglängd hos den 693-kubikcentimeter stora encylindriga motorn, som lär ha fått en effektökning på 7 procent, vilket betyder att antalet hästkrafter bör ha ökat från 67 hästkrafter till cirka 72-73 hästkrafter medan vridmomentet sägs ha ökat med 6%.

dukebak

Vidare har motorn fått en till balansaxel för att minska graden av motorvibrationer. Andra förändringar inkluderar nya elektronik med tre körlägen, antispinnsystem, en ny instrumentering med TFT-färgskärm, ett nytt avgassystem, nya gaffelkronor med reviderad offset, och en ny förar- och passagerarsadel som uppges erbjuda bättre komfort.

instrument

Det kommer även att erbjudas en R-version av 690 Duke, som bland annat får en ännu starkare motor, uppgraderad WP-fjädring och Brembo-bromsar och trådekrade hjul. R-versionen kommer också att få kurvtagnings-ABS och en orangelackerad ram.