I takt med att fyrhjulingarna blir allt fler ökar också olyckorna. En studie redovisad i VTI rapport 870 gjordes för att öka kunskapen om olyckor med fyrhjulingar. Forskarna har undersökt var och hur fyrhjulingar framförs, vilka misstag och regelbrott som görs samt vilka situationer och beteenden som förarna anser är riskfyllda. 

Resultaten visar att fyrhjulingen är ett uppskattat fordon som arbetsredskap, nöjesfordon och transportmedel. Forskarna identifierade följande omständigheter som riskerar att leda till olyckor: oerfarna förares bristande kunskap, erfarna förares stress och/eller slarv i kombination med fyrhjulingens speciella egenskaper, minderåriga förare, fyrhjulingskörning under alkoholpåverkan samt för höga hastigheter. Vid körning utan hjälm kan konsekvenserna dessutom bli extra allvarliga. 

Med studiens resultat som grund rekommenderar författarna följande åtgärder för att minska antalet allvarliga fyrhjulingsolyckor: 
• utökat behörighetskrav med en kortare specialutbildning som fokuserar på praktisk körträning på fyrhjuling, i kombination med en teoretisk riskutbildning som behandlar riskerna med stress, minderåriga förare, fyrhjulingskörning under alkoholpåverkan och för höga hastigheter
• gemensamt krafttag för att minska antalet minderåriga förare genom informationsspridning på exempelvis skolor, hos återförsäljare, på lantbruks- och skogsbruksmässor och på olika fyrhjulingsforum på nätet
• ett gemensamt åtgärdsprogram för att minska alkoholpåverkan i samband med fyrhjulingskörning
• hjälmkrav kopplat till körsituationen istället för till typ av fordonsregistrering.

LÄNK: LÄS HELA STUDIEN HÄR