Med 2+1-vägar menas åtgärden att mittseparera en befintlig ”vanlig” väg för att åstadkomma en mötesseparerad väg med växelvis 2 körfält i ena och 1 körfält i andra körriktningen. VTI har studerat Miljökonsekvenser avdenna typ av vägar, och studien har identifierat ett antal miljökonsekvenser som inte alltid uppmärksammas i de miljökonsekvensbeskrivningar som görs inför mittsepareringsprojekt.
Som studieobjekt valdes väg 23 Sandsbro–Drättinge och väg 47/195 Hedenstorp–Habo.
Forskarna har i studien identifierat ett antal miljökonsekvenser som inte självskrivet uppmärksammas i miljökonsekvensbeskrivning av mittsepareringsprojekt. Framför allt framkom att man i planeringen hade försummat att beskriva miljökonsekvenser av den omledningstrafik som uppstår då den mittseparerade vägen av olika orsaker stängs av. Även vid enkla drift- och underhållsåtgärder stängs 2+1-vägarna av. Detta leder till otrygghet för personer som bor eller har sin dagliga verksamhet invid omledningsvägen. Forskarna identifierade också olägenheter som hade med föroreningar, buller och vibrationer att göra. Det framkom dessutom att omledningsvägarnas standard inte alltid är tillräcklig för att ta emot de trafikflöden som plötsligt kan uppstå.
Miljökonsekvenser förknippade med själva 2+1-vägarna handlade om barriärverkan för kringboende, otrygghet för barnfamiljer, ökat behov att skjutsa barn till aktiviteter samt begränsad tillgänglighet till jordbruks- och skogsfastigheter på andra sidan vägen. På sikt kan sådana konsekvenser möjligen påverka lönsamheten för lokal företagsamhet och bidra till avfolkning av landsbygden.
Beträffande cykeltrafiken uppmärksammades behovet av tydlig skyltning till cykelvägar, viss beläggningsstandard på cykelvägen och kontinuitet i cykelvägen utan avbrott som tvingar cyklister ut på 2+1-vägen.
Grundat på studiens resultat föreslås processen för miljökonsekvensbeskrivning av mittsepareringsprojekt förbättras vad gäller främst
• utvidgning av samrådskretsen till att omfatta även intressen i anslutning till omlednings-vägnätet
• bedömning av behovet att komplettera 2+1-vägen med ett attraktivt GC-vägnät
• uppmärksamhet på miljöeffekter av ändrad DoU-praxis på 2+1-vägen
• bedömning av sekundära miljökonsekvenser till följd av ändrade förutsättningar för jordbruk och annan lokal näringsverksamhet.
Studien baseras på fyra fokusgrupper och en intervju med två länsstyrelsetjänstemän. Deltagarna hade antingen varit engagerade i planering och/eller drift och underhåll av vägarna eller var de på olika sätt berörda av konsekvenser av att vägarna blivit mittseparerade.
LÄNK TILL KOMPLETT RAPPORT (PDF)
Källa: VTI