Trivector Traffic har, på uppdrag av EDEVA, utvärderat Actibumpinstallationen i Uppsala med avseende på dess effekter på fordonshastighet, förares väjningsbeteende gentemot oskyddade trafikanter samt buller. Resultatet är lägre hastighet och mindre buller.
Actibump är det dynamiska farthindret som fäller ner en lucka när förare kör fortare än hastighetsbegränsningen, och studien visar att installationen har bidragit till att andelen fortkörare har gått från 75 % till 21 %. Dessutom har medelhastigheten sjunkit med 5,5 km/h, något som är mycket svårt att åstadkomma på en högtrafikerad gata med cirka 15 000 fordon per dag.
- Vi har fått en klar trafiksäkerhetsförbättring och det har blivit mycket bättre med väjningsbeteende och hastighetsefterlevnad, säger Sampo Hinnemo, trafikplanerare på Uppsala Kommun.
Den hypotes som låg till grund för studien var att bullret skulle vara lägre i jämförelse med andra farthinder, men studien visar att bullernivån är lägre än innan Actibump installerades. Studien visar en ökning i antalet markvibrationer, men inte styrkan på vibrationerna. Därför dras slutsatsen i rapporten att dessa markvibrationer inte påverkar omkringliggande byggnader nämnvärt.
-En vanlig oro är att buller och markvibrationer ska öka av en Actibumpinstallation, men Trivectors Traffics rapport visar den raka motsatsen,Vilket är ett mycket positivt besked, säger David Eskilsson, VD på Edeva – företaget som ligger bakom Actibump.
Även Uppsala kommun är positiv till resultaten:
-Vi har fått lägre hastighet, bättre väjningsbeteende och mindre buller. Actibumpinstallationen är bra och vi är nöjda, säger Christer Åkerlund, trafikplanerare på Uppsala kommun.
I Uppsala ligger Actibumpinstallationen precis vid ett övergångsställe i anslutning till en skola, där är det viktigt att få ner risken för olyckor och minska graden av skador vid en eventuell olycka. Enligt lag ska bilisterna lämna företräde när någon ska korsa vägen på det obevakade övergångsstället. Efter Actibumpinstallationen är det 72 % av förarna som lämnar företräde, en kraftig ökning till skillnad från tidigare, då 51 % av förarna lämnade företräde.
85-percentilen, det mått man använder för att avgöra om en plats är hastighetssäkrad eller inte, gick från 40 km/h till 32 km/h. Andelen fortkörare minskade med 54 procentenheter, från 75 % till 21 % under den del av dagen då hastighetsgränsen är 30 km/h.
Actibump finns installerat på tre platser i Sverige. Den första installationen, som gjordes i Linköping, har varit i drift sedan 2010. Sedan ett år tillbaka finns Actibump vid tullstationen på Öresundsbron.
Trivector Traffic, som arbetar med forskning inom transportsektorn, gjorde mätningar innan installationen i Uppsala genomfördes under hösten 2014 samt efter installationen och har nu sammanställt en rapport. Mätningarna visar tydligt, med statistiskt signifikanta mätvärden, att trafiken håller lägre hastighet och att väjningsbeteendet förbättrats, utan att bullret ökat eller att markvibrationerna påverkar kringliggande byggnader.
Vad tycker du som motorcyklist om aktiva farthinder?