Under år 2014 dödades 270 personer i vägtrafiken, en ökning med 10 personer jämfört med det rekordlåga antalet 2013, enligt Trafikanalys officiella statistik om vägtrafikskador.
I vägtrafiken dödades 270 personer under 2014* , 2 389 personer skadades svårt och 15 141 skadades lindrigt**.
– Om utvecklingen fortsätter som det senaste decenniet, så kommer vi att nå etappmålet inom Nollvisionen om maximalt 220 omkomna år 2020, säger Maria Melkersson, projektledare på Trafikanalys.
Dock är utvecklingen sämre för de oskyddade trafikanterna än för de skyddade. De senaste tio åren har antalet omkomna oskyddade trafikanter minskat med bara 11 procent medan motsvarande minskning för de så kallade skyddade trafikanterna (trafikanter i personbil, lastbil och buss) varit hela 53 procent.*** (se Figur nedan) De oskyddade trafikanternas andel av alla dödade i vägtrafiken låg år 2000 på runt 30 procent men har sedan dess stigit till nära 50 procent.
Oskyddade trafikanter som omkom under 2014 var 52 gående, 33 cyklister och 31 motorcyklister (se Tabell nedan). Av de 33 cyklister som omkom var hela 16 ålderspensionärer (65 år och äldre) och 12 var 25-44 år. Endast 2 omkomna cyklister var barn (under 18 år). Inte heller omkomna på moped är idag ett renodlat ungdomsproblem. Under 2014 var 5 av de 8 som omkom på moped 45 år och äldre.
Av de som dödades i vägtrafikolyckor under 2014 var 191 män och 79 kvinnor, det vill säga 71 procent var män. Av de omkomna var 14 barn (under 18 år) och de barn som omkom i vägtrafiken var till största delen gående (4 barn), mopedister (3 barn) och i personbil (3 barn)****.
Den officiella statistiken över skadade och dödade i vägtrafiken bygger på polisrapporterade vägtrafikolyckor. På Trafikanalys hemsida www.trafa.se/vagtrafikskador finns den samlade officiella statistiken om vägtrafikskador 2014.
Tabeller med statistik kan laddas ned här: Vägtrafikskador 2014.xlsx
*Från den officiella statistiken med 270 omkomna under 2014 har exkluderats 25 personer som omkom på grund av självmord och andra avsiktliga händelser i vägtrafiken samt 31 personer som varit med i en trafikolycka men där dödsorsaken varit sjukdom.
**På grund av polisens problem med rapporteringssystem så är antal skadade en underskattning jämfört med tidigare år.
***Enligt Trafikanalys resvaneundersökning RVU Sverige för åren 2011-2012 respektive 2013-2014 har cyklingen ökat mellan perioderna men ökningen är inte statistiskt säkerställd.
****Övriga omkomna barn färdades vid olyckan på cykel (två barn), motorcykel (ett barn) samt terrängfordon (ett barn).
Figur: Antal omkomna skyddade respektive och oskyddade trafikanter, 1960-2014. Fem års glidande medelvärden.
Anm: Med skyddade trafikanter avses trafikanter i personbil, lastbil och buss medan övriga är oskyddade.
Tabell: Antal omkomna per trafikantgrupp, år 2013 och 2014,utveckling 2013–2014 respektive 2005-2014.
|
Personbil |
Buss och lastbil |
MC |
Moped |
Cykel |
Gående |
Övrigt |
Totalt |
Antal omkomna 2013 |
144 |
11 |
40 |
3 |
14 |
42 |
6 |
260 |
Antal omkomna 2014 |
122 |
15 |
31 |
8 |
33 |
52 |
9 |
270 |
Utveckling 2013-2014, % |
-15,3 |
36,4 |
-22,5 |
166,7 |
135,7 |
23,8 |
50,0 |
3,8 |
Andel 2004-2013, % |
57,0 |
4,6 |
12,8 |
2,8 |
7,0 |
13,6 |
2,3 |
100,0 |
Andel 2014, % |
45,2 |
5,6 |
11,5 |
3,0 |
12,2 |
19,3 |
3,3 |
100,0
|
Källa: Trafikanalys