Sveriges MotorCyklister, SMC, och Motormännen har undersökt blinkersanvändningen bland trafikanter i 15 orter runt om i landet. Drygt 12.000 observationer av trafikanter har utförts av frivilliga från Motormännen och SMC. Resultatet visar stora regionala skillnader. Bäst att använda blinkers är trafikanterna i Helsingborg och sämst är de i Karlstad, där mer än hälften lät bli att använda blinkersen. Slarvigaste gruppen var MC-förare.
– Det är väldigt tråkigt att så många låter bli att använda blinkers när de är ute i trafiken. Om fler visade sina intentioner i tid genom att använda blinkers skulle ett bättre flyt skapas i trafiken, framkomligheten skulle förbättras och flera onödiga olyckor och tillbud skulle kunna undvikas, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
Kvinnor var mycket bättre än män på att använda blinkers. 18 procent av kvinnliga trafikanter struntade i blinkers jämfört 27 procent av de manliga. Privattrafikanter var slarvigare än yrkeschaufförer. 25 procent av privata förare struntade i blinkers jämfört med 17 procent av yrkeschaufförerna. Slarvigaste gruppen var MC-förare där 36 procent struntade i att använda blinkers
.–Vi från SMC är missnöjda med resultatet. Det är anmärkningsvärt att det är så många som var tredje motorcyklist som inte använder blinkersen. Vi som kör tvåhjuling vet ju hur utsatta vi är på vägarna, att då slarva själva med en så banal sak som blinkers är inte ok, säger Maria Nordqvist, politisk sekreterare på Sveriges Motorcyklister.
Undersökningen genomfördes i tre- eller fyrvägskorsningar runt om i landet. Mätningen var ett samarbete mellan två av Sveriges största trafikorganisationer Motormännen och Sveriges Motorcyklister. Organisationerna samlar tillsammans 185 000 medlemmar. Mätningarna gjordes av SMC:s vägspanare och Motormännens vägombud, som är lokalt ideellt verksamma medlemmar.
– Båda organisationerna är nöjda med samarbetet och genomförandet av undersökningen, men självklart är vi inte nöjda med resultatet. Vi ser att vårt arbete är viktigt och att vi måste fortsätta göra liknande undersökningar och få ut resultatet till Sveriges trafikanter. Sveriges trafikanter måste förbättra sitt körbeteende om vi ska få ner antalet olyckor, avslutar Maria Nordqvist.
Fakta:
Skillnader mellan mätningar
Plats Blinkar Blinkar ej
Kalmar 87% 13%
Karlstad 42% 58%
Gotland 80% 20%
Malmö 77% 23%
Falköping 54% 46%
Göteborg 71% 29%
Hässleholm 78% 22%
Norrköping 89% 11%
Helsingborg 95% 5%
Umeå 89% 11%
Stockholm 74% 26%
Jönköping 83% 17%
Borlänge 79% 21%
Sundsvall 77% 23%
Östersund 91% 9%
Totalt: 76% 24%
Regelefterlevnad av blinkersanvändning
Kön Fordonstyp Blinkar Blinkar EJ Totalt Blinkar Blinkar ej
Man Personbil 5952 2160 8112 73% 27%
Kvinna Personbil 2383 528 2911 82% 18%
Man Taxi 129 40 169 76% 24%
Kvinna Taxi 2 6 8 25% 75%
Man MC 110 62 172 64% 36%
Kvinna MC 4 2 6 66% 33%
Man Buss 355 40 395 90% 10%
Kvinna Buss 29 12 41 71% 29%
Man Lastbil/Lt 570 129 699 82% 18%
Kvinna Lastbil/Lt 13 3 16 81% 19%
----------
Man 7116 2431
Kvinna 2431 551
Total: 9547 2982 12529 76% 24%