Långt från alla politiska beslut verkar vara förankrade i verkligheten. Tidigare har vi sett olika former av MC-förbud införas i flera länder runt om i världen. Under onsdagen infördes ett kontroversiellt förbud mot motorcykeltrafik på två av indonesiska Jakartas huvudgator. Med närmare 12 miljoner motorcyklar på vägarna i staden lär lokala polisen gissningsvis få en del jobb med att se till att förbudet efterlevs.
”Testet” som varar under en månad, kommer att förbjuda tvåhjuliga motorfordon från att köra på två av Jakartas huvudgator, Jl. MH Thamrin och Jl. Medan Merdeka Barat. Förbudet gäller 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan.
Stadens motorcyklister är ökända för sin vårdslösa körning. Klagomål från allmänheten och brottsbekämpande myndigheterna gäller både motorcyklister som kör mot övriga trafiken, kör mot rött, och sick-sackar fram på stadens gator är vanliga.
Förbudet syftar till att minska antalet trafikolyckor i huvudstaden, kommenterar Benjamin Bukit, biträdande chef för Jakarta Transportation Agency.
Om testet slår väl ut planerar man införa MC-förbud på fler av Jakartas gator.
Enligt myndigheternas uppgifter har motorcyklisternas farliga körvanor lett till mer än 3000 dödsfall i Jakarta under de senaste fem åren. Enligt Jakartas Polis, var motorcyklar inblandade i 60 procent av de 5820 trafikolyckor som inträffade förra året i Jakarta-regionen. I år anges motorcykelolyckor stå för 61 procent av de 4308 olyckor som inträffat från januari till oktober på Jakartas gator.
Jakartas Polismyndighet uppger att det finns 11.930.000 motorcyklar i staden, vilket motsvarar 74,35 procent av de totala 16 miljoner motordrivna fordon i Jakarta-regionen. Polisen menar att den stora andelen motorcyklar kan ha bidragit till det faktum att just motorcyklar är inblandade i en majoritet av trafikolyckorna i Jakarta.
Under perioden 2008-2013 visar myndigheternas siffror på att antalet motorcyklar ökade med närmare 3000 fordon per dag.
Vidare Jakarta Polis data visade också att antalet motorcyklar i Greater Jakarta steg med runt genomsnitt 2.728 per dag 2008-2013. Så sent som förra året ökade antalet motorcyklar med 1.220.000 och väntas fortsätta att stiga.
Myndigheternas förhoppning är att förbudet ska driva motorcyklisterna till att använda kollektivtrafik istället.
Det ”roliga i kråksången är att inga böter kommer att delas ut under ”testperioden” utan endast en varning. Frågan är hur stor respekten för förbudet kommer att vara i praktiken. Framförallt med tanke på att omkring 15.000 mc-bud är aktiva i Jakarta, och där varje budförare beräknas leverera uppskattningsvis 200 försändelser per dag.