Idag beger sig Johan Ahlberg till södra Spanien för att provköra nya Tiger 800 i såväl XR-utförande som mer offroadorienterade XC-versionen. Under helgen kommer landsvägskörningen varvas med sladdande på härligt slingrande grusvägar i Andalusien. Inom kort kommer du kunna läsa de provkörningarna i dess helhet här på Fastbikes.se. Till dess kan du kolla in när äventyraren och överlevnadsexperten Bear Grylls drar en sväng med den nya Tigern...

De nya Tiger-motorcyklarna kommer nu med antispinnsystem som standard tillsammans med urkopplingsbar ABS och Ride by Wire-teknik för vad Triumph menar har resulterat i jämnare kraftutveckling och lättare gasrespons.

tiger xr_phantom_black_front_3_quarter

Triumph påpekar även att Tiger 800 XR är mer fokuserad till landsvägskörning medan Tiger 800 XC är bättre rustad för grusvägs- och offroadkörning. Båda modellerna har även toppats med sina ”X”-modeller som erbjuder ännu häftigare utrustning.

Tiger 800 XRX och XCX modeller är nu kittade med tre körlägen, mer avancerad ABS (offroad-läget stänger av ABS-funktionen hos bakhjulet och även tillåter ett visst mått av låsning fram). Antispinnsystem liksom farthållare är standard.

tiger xcx_caspian_blue_lhs_profile

2015-modellerna använder en uppdaterad version av den nuvarande trecylindriga motorn – där den 94 hästkrafter 800-kubiksmotorn uppges erbjuda 17 procents lägre bränsleförbrukning än tidigare.