2015 års Honda CB125F har fått ny design, nytt chassi och uppdaterad motor. Modellen är komstruerad med fokus på det vardagliga användandet, med en luftkyld och bränsleinsprutad motor som sägs vara utformad för att vara extra stark på botten- och mellanregistret.
Motorn är en 124.7-kubikcentimeters luftkyld, encylindrig, 2-ventilsmotor med överliggande kamaxel, balansaxel och bränsleinsprutning. Borrning och slaglängd är 52,4 x 57.8mm, med ett kompressionsförhållande på 9,2: 1. En balansaxel sitter på plats. Nytt för året är ett modifierat topplock. Växellådan är 5-stegad och toppeffekten ligger på 7.8kW (10,6 hkr) vid 7,750 varv.
Motorn hos 2015 års CB125F uppges ha en märkbart förbättrad gasrespons mot tidigare årsmodeller.
Bränsleekonomin sägs också vara extremt bra, där Honda uppger att förbrukningen ligger på 0,19 liter per mil, vilket i sin tur borgar för en räckvidd på över 60 mil med den 13 liter stora bensintanken.
2015 års CB125F har fått en modernare design mot sin föregångare, samtidigt som den behåller generna och styrkorna från tidigare modell. Den nya CB125F har utformats med starka familjeband till 2-cylindriga CB500F och 4-cylindriga CB650F, där CB1250F har en upprätt körställning och brett styre vilket ska underlätta körkontroll och hantering.
En helt ny stålrörsram lär ha bättrat på stabiliteten för CB125F. 18-tums (mot tidigare 17-tum) hjul utjämnar ojämnheter i vägbanan i samarbete med teleskopgaffeln fram och de dubbla stötdämparna bak. Frambromsen är hydrauliskt manövrerad medan bakbromsen är av trummodell.
Modellen finns i vitt, svart och rött. Svenskt pris är 29.900 kronor.